ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ هوک به ظریف: ایران یک کشور عادی باشد

مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ظریف گفت اگر ایران دست از صدور انقلاب بردارد و یک کشور عادی باشد، آمریکا خوشحال می‌شود رابطه جدیدی با ایران برقرار کند.

مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به محمدجواد ظریف گفت اگر ایران دست از صدور انقلاب بردارد و یک کشور عادی باشد، آمریکا خوشحال می‌شود رابطه جدیدی با ایران برقرار کند.

برایان هوک، مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا

برایان هوک، مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنج‌شنبه ۲۰ سپتامبر / ۲۹ شهریور در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز عربی در واکنش به توئیت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: «ایران باید رفتار خود را تغییر دهد، تبدیل به یک کشور عادی شود و صدور انقلاب خود را نیز متوقف کند. اگر رفتار خود را تغییر داد بسیار خوشحال خواهیم شد که با آن‌ها برای گفت‌وگو درباره یک رابطه جدید دیدار کنیم.»

هوک همچنین افزود: «اشتباه بزرگ دولت قبلی آمریکا این بود که توافق با ایران را تنها به برنامه هسته‌ای اختصاص داد. با این حال ما می‌دانیم که این کشور خطر و تهدیدی برای بسیاری از کشورهای خاورمیانه به شمار می‌رود. ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است، میلیاردها دلار را برای تأمین مالی شبه‌نظامیان خود در سوریه، عراق و یمن هزینه می‌کند، موشک به این کشور صادر می‌کرد و مستقر می‌ساخت سپس [این موشک‌ها] به سوی عربستان سعودی شلیک می‌شد. این باید متوقف شود.»

برایان هوک چهارشنبه ۱۹ سپتامبر / ۲۸ شهریور در مؤسسه هادسون اعلام کرد که دولت آمریکا در پی دستیابی به یک پیمان با ایران درباره برنامه موشکی ایران و رفتار جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه است. او تأکید کرد که این «پیمان» با «توافق» بین دو دولت فرق دارد و باید در سنای آمریکا طبق قوانین دولتی ایالات متحده به رأی گذاشته شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران یک روز بعد با انتشار پیامی در توئیتر در پاسخ گفت که برجام برخلاف آن‌چه که برایان هوک ادعا کرده، یک موافقت‌نامه بین‌المللی است که شورای امنیت نیز آن را تأیید کرده. محمد جواد ظریف سپس به پیمان مودت بین ایران و آمریکا اشاره کرد که بر اساس حقوق بین‌الملل همچنان به قوت خود باقی است و از این‌جا به این نتیجه رسیده که ایالات متحده صرفاً درخواست‌های صلح را به سخره می‌گیرد.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی روز گذشته (پنج‌شنبه) از مذاکره پیرامون پیمانی فراگیرتر از برجام با ایران استقبال کرده و خواهان آن شده که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عنوان متحدان آمریکا در مذاکرات مربوط به پیمان مورد نظر واشنگتن با تهران درباره برنامه موشکی سپاه و رفتار جمهوری اسلامی در خاورمیانه، شرکت داشته باشند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل بامداد جمعه ۳۰ شهریور در نشست شورای امنیت درباره احتمال دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «اگر رئیس جمهوری اسلامی درخواستی برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا بدهد، این ترامپ خواهد بود که تصمیم‌گیرنده است.» نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت که تمرکز اصلی دولت ترامپ در مجمع عمومی بر ایران و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی خواهد بود.

حکومت ایران تاکنون تلاش آمریکا برای برگزاری مذاکرات در سطح بالا را رد کرده و گفته است با کشوری که از برجام خارج شده و به تعهد خود پایبند نبوده، مذاکره نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف ۴ شهریورماه جاری در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» در پاسخ به این سئوال مجری برنامه که گفته بود «مردم می‌پرسند این همه کشور در دنیا روابط خوبی با دیگر کشورها دارند و فشاری روی‌شان نیست. چرا فشار روی ایران است؟»؛ پاسخ داده بود: «یک دلیل وجود دارد و این است که ما خودمان انتخاب کردیم یک جور دیگر زندگی کنیم.» این پاسخ ظریف با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و گروهی از کاربران این شبکه‌ها نوشتند که این «انتخاب»، نه انتخاب مردم که انتخاب جمهوری اسلامی بوده است.

برایان هوک با تأکید بر این‌که آمریکا با تحریم‌های نفتی ماه نوامبر به فشار خود بر ایران شدت بیشتری خواهد بخشید، نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران نیز هشدار داد و گفت: «سپاه پاسداران نصف اقتصاد ایران را در کنترل دارد، این یک مشکل برای آن‌هایی است که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ زمانی که در آن‌جا سرمایه‌گذاری می‌کنید، نمی‌دانید که از بازرگانی پشتیبانی می‌کنید یا تروریسم.»

پس از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت سال و سپس دور اول تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از ۱۵ مرداد ده‌ها شرکت خارجی فعالیت خود را در ایران متوقف کرده‌اند و صادرات نفت ایران نیز کاهش یافته است. آمریکا قصد دارد با آغاز تحریم‌های نفتی خود در ۱۴ آبان صادرات نفت ایران را با صفر نزدیک کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • majid

    مثل دولت دکتر مصدق.