ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صالحی: می‌توانیم رآکتور اراک را به تنهایی بازسازی ‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی هشدار داد که چنانچه چین به تعهداتش در برجام عمل نکند، ایران انتخاب‌های گوناگونی برای بازطراحی تأسیسات هسته‌ای اراک دارد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به جمهوری خلق چین هشدار داد که اگر به تعهد خود در بازسازی نیروگاه اراک در پارچوب توافق وین عمل نکند، ایران به تنهایی این کار را پیش خواهد برد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی

در راکتور آب سنگین اراک امکان تولید پولوتونیوم وجود دارد. توافق بر سر بازسازی رآکتور اراک یکی از موانع دستیابی به توافق هسته‌ای بود. در چارچوب برجام قرار بر این شد که جمهوری خلق چین تغییراتی در این تأسیسات ایجاد کند که ایران نتواند پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اراک تولید کند. اردیبهشت 96 در وین قرارداد بازطراحی تأسیسات اراک بین ایران و چین به امضاء رسید. روز گذشته علی اکبر صالحی اعلام کرده بود که چین به دلیل واهمه از تحریم‌های آمریکا به تعهدات خود در این قرارداد عمل نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی درباره چشم‌انداز بازسازی رآکتور آب‌سنگین اراک گفت:

«کارگروه فنی متشکل از متخصصان ایرانی، چینی و آمریکایی برای بازطراحی جدید این رآکتور بر اساس پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا ایجاد شد. در مراحل مفهومی و پایه کار این رآکتور تمام شده و کارگروه، آن را تأیید کرده اما در مرحله تفصیلی در نیمه راه هستیم و با فشارهای رئیس جمهور آمریکا کار کند شده است. به آنان اعلام می‌کنیم اگر ادامه ندهند خودمان کار را پیش می‌بریم و انتخاب‌های گوناگونی در این زمینه داریم و خود را برای بدترین شرایط آماده کرده‌ایم.‌«

صالحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اعلام کرد که کارخانه اردکان یزد به مرحله بهره‌برداری رسیده است. روز گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از ارسال ۳۰ تن کیک زرد از اردکان به اصفهان خبر داده بود. بر اساس توافق هسته‌ای با ایران اورانیومی که در اردکان تولید می‌شود می‌بایست پلمب شده باشد. در تصاویری که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، کارگران با ساده‌ترین امکانات ایمنی، بشکه‌های سیاه‌رنگ پلمب‌شده حاوی کیک زرد را بار کامیون می‌کردند. مسئولان جمهوری اسلامی درباره تدابیر امنیتی برای جلوگیری از سانحه در انتقال این محموله‌ها سکوت کرده‌اند.

در سال ۱۹۵۷ در شهر «کیشتیم» روسیه در اثر انفجار یک مخزن تأسیسات هسته‌ای مقادیر زیادی اکسید اورانیوم محیط را آلوده کرد. در آن زمان به دستور مقامات اتحادیه جماهیر شوروی ساکنان کیشتیم تخلیه شدند و بولدوزرها منطقه را کوبیدند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه ویژه خبری سیمای جمهوری اسلامی  گفت:

 «کارخانه اردکان در سال، ۸۴ هزار تن سنگ اورانیوم را به کیک زرد تبدیل می‌کند. در دو سه سال اخیر این کارخانه بهسازی شده است و در یک سال و نیم اخیر به صورت آزمایشی حدود ۴۰ تن کیک زرد تولید کرد. میزان تولید این کارخانه از این پس به بودجه‌ای بستگی دارد که به آن اختصاص می‌یابد.»

سه‌شنبه گذشته جامعه اطلاعاتی آمریکا هشدار داده بود که جمهوری اسلامی در نظر دارد «سطح پایبندی به برجام» را تنزل دهد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خرداد گذشته دستور داد که سازمان انرژی اتمی در «چارچوب برجام» به سرعت با راه‌اندازی ۱۹۰ هزار سانتریفوژ غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد. یوکیا آمانو، رئیس سازمان انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آزادی

    بچه قیمتی ؟ برای چه ؟ بقیمت تیره روزی بیش از پیش مردم برای حفظ نظام ؟!