ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی از «زیاده‌خواهی» اروپا انتقاد کرد

اروپا که برای حفظ برجام کانال مالی ویژه با ایران راه‌اندازی کرده به برنامه موشکی ایران انتقاد دارد اما حسن روحانی می‌گوید اروپا «توقعات جدید» نداشته باشد. روحانی کنفرانس ورشو را هم ناموفق خواند.

رئیس جمهوری اسلامی در اظهارنظر تازه‌ای گفت کشورهای اروپایی نباید «توقعات جدید» در مورد ایران داشته باشند و «زیاده‌خواهی» کنند. او همچنین برگزاری کنفرانس ورشو را شکستی برای آمریکا دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در هیأت دولت

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه یکم اسفند در جلسه هیئت دولت با اشاره به روابط کنونی ایران و اروپا گفت:

«ما آماده همکاری و تعامل با دنیا هستیم اما کشورهایی که با ما کار می‌کنند باید کاملاً حواسشان جمع باشد که به دنبال زیاده‌خواهی نباشند. گاهی برخی کشورها تمایلات و خواسته‌ها و اظهارات غیردقیق نسبت به ایران مطرح می‌کنند و این در حالی است که همان‌طور که می‌خواهیم با اروپا روابط خوب و صمیمانه داشته باشیم، اما هرگز رفتار غیرمسئولانه هیچ‌کس را نمی‌پذیریم.»

ایران، ۱۳ بهمن از موشک دوربردی با برد هزار و ۳۰۰ کیلومتر رونمایی کرد. در واکنش به این اتفاق، اتحادیه اروپا ۱۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای در ۱۲ ماده اعلام کرد که «به ‌طور جدی» نگران آزمایش‌های موشک‌های بالستیک ایران است و از تهران خواست تا فعالیت‌هایی را که موجب بی‌اعتمادی عمیق و بی‌ثباتی منطقه شده، متوقف کند.

اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی کانال مالی با ایران پذیرش FATF و مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه پاسداران را به‌عنوان شرط مطرح کرده است. اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد:

«همراه با افزایش تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی عملیاتی، ایران کماکان تلاش می‌کند تا برد و دقت موشک‌های خود را افزایش دهد. این فعالیت‌ها موجب عمیق شدن بی‌اعتمادی شده و به بی‌ثباتی منطقه‌ای کمک می‌کند.»

پیش‌تر صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که ایران دو شرط اتحادیه اروپا را نمی‌پذیرد. حسین نقوی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود ایران بر سر برنامه موشکی خود با احدی مذاکره نمی‌کند و محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز اروپا را به ناتوانی در ایجاد «یک شرکت کم‌توان» متهم کرده و گفته بود اروپا در برابر آمریکا برای انجام تعهداتش به برجام «حقیر» است. او نیز همچون دیگر مسئولان جمهوری اسلامی تأکید کرده بود که ایران باید توان دفاعی‌اش را روز به روز افزایش دهد.

حسن روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیأت دولت خواهان تداوم روابط دوستان به اتحادیه اروپا شد:

«همه باید نسبت به پیمان و تعهدات خود عمل کرده و با بیان توقعات جدید فرار رو به جلو نداشته باشد و خواست ما این است که روابط دوستانه‌مان با اتحادیه اروپا ادامه داشته باشد و آن‌ها هم همان‌گونه که قول و وعده داده‌اند و در برابر دوربین‌ها اعلام کردند به تعهدات خود به‌طور دقیق عمل کنند، چرا که این به نفع منطقه و جهان است.»

«نتوانستند یک جلسه آبرومندانه را در ورشو تشکیل دهند»

رئیس جمهوری اسلامی بخش بزرگی از سخنان خود را به روابط ایران و آمریکا اختصاص داد و وضعیت کنونی دو کشور را «یک زورآزمایی حداکثری» نامید که «کمتر در گذشته بوده».روحانی با اشاره به برگزاری اجلاس ورشو، ‌گفت:

«آن‌ها نتوانستند یک جلسه آبرومندانه را در ورشو تشکیل دهند و علی‌رغم آن‌که اتحادیه اروپا، متحد نزدیک آمریکا به‌شمار می‌رود و این نشست هم در یک کشور اروپایی برگزار شد، اما بسیاری از کشورهای مهم اروپایی در سطح نازلی شرکت کردند.»

نشست امنیت و آینده صلح خاورمیانه چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۴ و ۲۵ بهمن / ۱۳ و ۱۴ فوریه در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد. در بیانیه پایانی این اجلاس از ایران به‌طور ویژه نام برده نشد. با این حال موضوع اصلی کنفرانس، ضرورت تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه بود. تنها نیمی از شرکت‌کنندگان در سطح وزیر خارجه در ورشو حضور داشتند. اتحادیه اروپا در سطح وزیران خارجه در اجلاس ورشو حضور نداشت. در مقابل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در این کنفرانس حضوری پرجلوه داشت و اسرائیل به گروهی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نزدیکتر شد.

روحانی اهداف آمریکا از کنفرانس ورشو را «ایران‌هراسی» و «فراموش کردن موضوع فلسطین» دانست و گفت «در هیچ کدام موفق نشدند».

او نشست نتانیاهو و مسئولان کشورهای عربی در حاشیه اجلاس ورشو را «بی‌آبرویی» خواند و گفت:

«وقتی لحظاتی از آن جلسه در فضای مجازی منتشر شد، ناچار شدند که فوراً آن را حذف کنند.»

اشاره روحانی به انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از این دیدار توسط نتانیاهو است که در آن مسئولان عربی علیه ایران سخن گفته بودند. این فیلم بعد حذف شد.

نخست‌وزیر اسرائیل در ورشو با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز دیدار کرد. عمان یکی از کشورهای عربی نزدیک به ایران است.

دو روز پیش، دوشنبه ۲۹ بهمن، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس ورشو را «ضعیف و مرعوب» خطاب کرده و گفته بود این نشست هیچ نتیجه‌ای نداشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.