ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آبه بعد از گفت‌وگو با ترامپ حمله به نفت‌کش‌ها را محکوم کرد

نخست‌وزیر ژاپن برخلاف رئیس جمهوری آمریکا از کشور مشخصی نام نبرد. ژاپن اعلام کرده که امنیت و رفاه در این کشور به تنگه هرمز وابسته است.

نخست‌وزیر ژاپن ابتدا با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره سفرش به ایران و دیدارش با رهبر جمهوری اسلامی تلفنی گفت وگو کرد، سپس در جمع خبرنگاران حمله به نفت‌کش‌ها در دربای عمان را محکوم کرد. شینزو آبه برخلاف ترامپ از ایران به عنوان عامل این حمله نام نبرد.

شینزو آبه، (مرسوم در خود ژاپن: آبه شینزو / Abe Shinzō) نخست‌وزیر ژاپن

پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد.  نفت‌کش کوکوکا کوریجوس به شرکت ژاپنی کوکوکا سانجیو تعلق دارد. ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز ژاپن نیز از تنگه هرمز  عبور می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۲۴ خرداد/ ۱۴ ژوئن در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز صراحتاً ایران را متهم کرد که پشت حادثه حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان است. ترامپ در بخشی از این گفت‌وگوی کوتاه با استناد به ویدیویی که پنتاگون منتشر کرده گفت:

«کار ایران است و می‌دانند که کار خودشان است. قایقشان را دیده‌ایم.»

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن ساعتی بعد در جمع خبرنگاران در توکیو گفت:

«ژاپن قاطعانه اقدام [در دریای عمان] که نفت‌کش ژاپنی را تهدید کرد، محکوم می‌کند، صرف‌نظر از آنکه چه کسی این کار را انجام داده است.»

شیء پرنده یا مین؟

وزارت دفاع آمریکا ویدیویی منتشر کرده که به ادعای آمریکا نشان می‌دهد یک قایق سپاه در جوار بدنه نفتکش کوکوکا کاریجس توقف کرده و در همان حال چند نفر از نیروهای سپاه تلاش می‌کنند یک مین منفجر نشده را از بدنه نفتکش جدا کنند. یوتاکا کاتادا، رییس شرکت کوکوکا سانجیو اما در نشست خبری روز جمعه خود در توکیو اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های خدمه این نفتکش، حمله توسط «دو شیء پرنده» انجام شده است. کاتادا گفت:

«خدمه می‌گوید یک شیء پرنده به نفتکش حمله کرده. آن‌ها می‌گویند این شیء به طرف آن‌ها پرواز کرده و بعد صدای انفجار بلند شده و بعدش هم بدنه کشتی سوراخ شده. سپس خدمه صدای انفجار دومی را هم شنیده‌اند.»

نفتکش کوکوکا کوریجوس که حامل متانول بود، در حال عبور از تنگه هرمز بود که ابتدا مورد اصابت یک گلوله قرار گرفت و موتور کشتی دچار آتش‌سوزی شد. خدمه موفق شدند حریق را مهار کنند. یک ساعت بعد اما بدنه کشتی هدف قرار گرفت.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران در توکیو از همه کشورهای منطقه خواست که از درگیری پرهیز کنند و از هر اقدامی که منجر به تنش بیشتر در خاورمیانه شود بپرهیزند.

«معتقدم که همه طرف‌ها باید خویشتنداری کنند و مانع از درگیری تصادفی بشوند و از هر اقدامی که سبب افزایش تنش شود خودداری کنند.»

وزارت خارجه روسیه، وزارت خارجه چین، سخنگوی دولت آلمان و اتحادیه اروپا نیز همین درخواست را مطرح کرده‌اند: خویشتنداری و کاهش سطح تنش در دریای عمان.

آبه پیش از نشست خبری روز جمعه خود با رئیس جمهوری آمریکا تلفنی درباره سفرش به تهران و دیدار و گفت‌وگو با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده بود. نخست‌وزیر ژاپن حامل پیام ترامپ به خامنه‌ای بود. رهبر جمهوری اسلامی اما در پاسخ گفت رئیس جمهوری آمریکا را «شایسته مبادله هیچ پیامی» نمی‌داند. خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از مقامات رسمی این کشور گزارش داد که شینزو آبه در جریان سفرش به تهران به درخواست رئیس جمهوری آمریکا خواستار آزادی زندانیان آمریکایی در ایران هم شده بود. اما نه روحانی و نه خامنه‌ای پاسخ مشخصی به این درخواست نداده‌اند.

«رفاه و صلح» ژاپن در گروی امنیت تنگه هرمز

هیروشیگو سکو، وزیر صنایع ژاپن روز جمعه در یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد که حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان در دستور کار وزیران اقتصاد و محیط زیست کشورهای گروه «جی ۲۰» قرار گرفته است. این نشست ۲۸ و ۲۹ ژوئن در اوزاکای ژاپن برگزار می‌شود.

وزارت خارجه ژاپن اعلام کرده که امنیت تنگه هرمز برای «رفاه و صلح» ژاپن اهمیت دارد. وزیر اقتصاد ژاپن با تأکید بر همین معنا صبح جمعه در یک نشست خبری در توکیو گفت:

«خاورمیانه برای امنیت انرژی در جهان اهمیت کلیدی دارد. مایلیم با سایر وزیران کشورهای صنعتی نگرانی‌هایمان درباره تهدیدها [در این منطقه] را مطرح کنیم.»

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده که قصد ندارد نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام کند. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا جمعه ۱۴ ژوئن/ ۲۴ خرداد با انتشار بیانیه‌ای از اعزام ناوشکن ماسون (USS Mason) به دریای عمان برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه خبر داد.

حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali-hamedi

    با سلام امیدوارم برنامه خوبی باشد