ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خودداری عراق از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا

عربستان و امارات در پاسخ به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به ائتلاف پیوستند اما عراق همچنان از جانبداری در تنش میان ایران و آمریکا خودداری می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد این کشور به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز نمی‌پیوندد و تاکید کرد با حضور اسرائیل در این ائتلاف مخالف است.

یکی از ناوهای جنگی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در حال عبور از تنگه هرمز

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق پنج‌شنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد این کشور به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز نمی‌پیوندد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس احمد الصحاف در بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت مسئولیت تامین امنیت خلیج بر عهده کشورهای خلیج [فارس] است و عراق با حضور اسرائیل در این ائتلاف مخالفت می‌کند.

پس از چندین حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریایی عمان و طرح ادعای دست‌داشتن ایران در این حملات، دولت ایالات متحده آمریکا در نیمه تیر ۹۸ اعلام کرد قصد دارد برای تأمین امنیت دریایی و آزادی کشتی‌رانی و جریان آزاد تجاری در تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب با حضور و مشارکت کشورهایی که نفت خود را از خلیج فارس عبور می‌دهند یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد.

عراق پیشتر نیز به خبر حضور اسرائیل در ائتلاف دریایی تنگه هرمز واکنش نشان منفی داده بود. ایران نیز اعلام کرده بود که حضور اسرائیل را در تنگه هرمز تحمل نخواهد کرد. با این وجود نقش اسرائیل در این ائتلاف به صورت رسمی مشخص نشده است. رسانه‌های اسرائیلی در ماه اوت گذشته به نقل از مقامات این کشور خبر از حضور اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا را داده بودند اما واشنگتن تاکنون تنها حضور استرالیا، بحرین، عربستان سعودی، بریتانیا و امارات متحده عربی را به صورت رسمی تایید کرده است. وزارت دفاع آمریکا از ۷ شهریور مأموریت نظامی خود و متحدانش را در تنگه هرمز آغاز کرده و هدف از این عملیات را تضمین آزادی ناوبری و کشتی‌رانی تجاری در تنگه هرمز و جلوگیری از «اقدامات تحریک‌آمیز» به قصد دامن زدن به تنش در منطقه خلیج فارس خوانده است.

در آخرین تحولات عربستان سعودی چهارشنبه ۲۷ شهریور اعلام کرد که در پاسخ به حمله به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز می‌پیوندد. براساس گزارش شبکه العربیه عربستان سعودی، این کشور پنج‌شنبه ۲۸ شهریور با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را «یک حمله تروریستی سازمان‌یافته» خواند و اعلام کرد به حمله به آرامكو مطابق با قوانین بین‌المللی پاسخ خواهد داد. عربستان از سازمان ملل و كارشناسان بین‌المللی خواست تا در تحقیقات مربوط به حمله شنبه گذشته به تاسیسات آرامكو در خریص و بقیق در شرق این کشور شركت كنند و اعلام کرده «همه نشانه‌ها حاکی از آن است که سلاح‌های مورد استفاده در حمله آرامکو ایرانی هستند».

همزمان امارات متحده عربی نیز به‌دنبال پیوستن عربستان به ائتلاف، اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز ملحق می‌شود. خبرگزاری رسمی امارات «وام» با اعلام این خبر به نقل از  سالم الزعابی، مدیر اداره همکاری امنیتی و بین‌المللی در وزارت خارجه امارات نوشت: «پیوستن امارات به این ائتلاف با هدف کمک به تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات دریانوردی و تجارت جهانی و نیز تضمین امنیت جهانی انرژی است. علاوه بر این امارات متحده عربی مایل است با این اقدام در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شریک باشد».

وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با مقامات امارات در ابوظبی گفت ایران همچنان به «حمایت از تروریسم» ادامه می‌دهد و آمریکا با اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، در پی توقف این حمایت‌هاست. پمپئو گفت:

«این مسئله [ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز] مأموریت ماست. رئیس جمهور ترامپ از من می‌خواهد که در این مسیر عمل کنم. امیدوارم که ایران هم این مسئله را از این منظر ببیند.»

همزمان با سفر پمپئو به عربستان و امارات، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با سی ان هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به معنای یک جنگ تمام‌عیار است. پمپئو بدون آنکه به طور مشخص به این مصاحبه اشاره کند گفت ظریف تهدید کرده که ایران منطقه و جهان را به جنگ می‌کشاند.

وزیر خارجه آمریکا صبح پنجشنبه ۲۸ شهریور بعد از دیدار و گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره حمله به تأسیسات آرامکو در عمق خاک عربستان، با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود:

«دیدار با ولیعهد سعودی. گفت‌وگو درباره حمله بی‌مانند به تأسیسات زیربنایی نفتی عربستان. ایالات متحده در کنار عربستان سعودی ایستاده و از حق این کشور برای دفاع از خود حمایت می‌کند. رفتار تهدیدآمیز رژیم ایران تحمل نمی‌شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حماقت سیاسی؟

    چون عرااق (مزدران ح شد و نفوذی های عامل ج.ا. در ارتش و اطلاعات هراق) گماشته و مزدور و مرید خانه ای هستند. چرا بید علیه ولی نعمت خودشان (آخوند-سپاهی) کاری کنند. اصلا بهار است ایران و عراق(تخت تسلط شیعیان ولایی) در طرح شرکت نکنند چون جز جاسوسی و مزدوری و خرایبکاری کاری دیگر نخواهند و علیه امنیت تنگه هرمز کار خواهند کرد! اشتباه راهبردی بوش این بود بجای این ریشه تروریسم ولایی (ایران) بزند، رفت سراغ صدام و طالبان نوچخ ج.ا. ایران!