ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت ژاپن با سفر روحانی به این کشور پس از تأیید واشنگتن

به گفته منابع آگاه، مقام‌های ایرانی و ژاپنی در حال برنامه‌ریزی برای ملاقات رئیس‌جمهوران دو طرف در تاریخی نزدیک به ۲۰ دسامبر هستند.

خبرگزاری کیودوی ژاپن که پیشتر از درخواست ایران از ژاپن برای سفر فوری روحانی به این کشور خبر داده بود، با تکیه بر اظهارات منابع آگاه اعلام کرد ژاپن با موافقت ایالات متحده، این درخواست را پذیرفته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در مجموعه سعدآباد تهران - تصویر از آرشیو

به گزارش خبرگزاری کیودو، چند منبع دیپلماتیک روز شنبه ۷ دسامبر/۱۶ آذر از چراغ سبز ایالات متحده آمریکا به ژاپن برای سفر حسن‌ روحانی، رئیس جمهوری ایران به این کشور خبر دادند. طبق اعلام این منابع یک مقام ارشد ایالات متحده پیام موافقت واشنگتن با سفر روحانی به ژاپن را به مقامات ژاپنی رسانده است و همچنین از آن‌ها درخواست کرده کاخ سفید را از نتایج نشست آینده شیزو آبه، رئیس جمهوری ژاپن و حسن روحانی آگاه کنند.

خبرگزاری رسمی کیودو سه‌شنبه ۳ دسامبر/۱۲ آذر به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در سفر به توکیو تنش در خلیج فارس و بحران خاورمیانه را «جدی‌تر از هر زمان دیگری» خوانده و خواهان بررسی امکان سفر فوری حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به ژاپن شده است.

به گفته منابع آگاه، مقامات ایران و ژاپن اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ملاقات روسای جمهوری دوکشور در تاریخی نزدیک به ۲۰ دسامبر هستند. این نخستین سفر رئیس جمهوری ایران به ژاپن در ۱۹ سال گذشته خواهد بود. آخرین بار در سال ۲۰۰۰ محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت ایران به توکیو سفر کرده بود.

پیش‌بینی می‌شود دو طرف در مورد پای‌بندی ایران به برجام گفتگو کنند.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی از سوی این کشور علیه ایران، مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند در پاسخ به «اهمال اروپا درمورد تعهدات بانکی و نفتی خود نسبت به ایران»، به صورت گام به گام از برجام خارج شده و سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهند داد. جمهوری اسلامی تاکنون در چهار گام این مسئله را عملی کرده است.

آخرین گام ایران که شامل غنی‌سازی در سایت فردو می‌شود و همچنین اختلافات میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر جلوگیری از بازدید یکی از بازرسان آژانس از نیروگاه نطنز و آلودگی هسته‌ای در انبار تورقوزآباد، به تنش‌های موجود دامن زده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن همچنین به‌دنبال آن است که با تهران در مورد حضور نظامی دفاعی این کشور در خلیج‌فارس به تفاهم برسد.

طبق اعلام پیشین یوشیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن توکیو به ایران اطلاع داده که قصد دارد تعدادی از نظامیان ژاپنی را (موسوم به نیروی دفاع از خود) را برای بهبود ظرفیت‌های جمع‌آوری اطلاعات و اطمینان از امنیت کشتی‌رانی به منطقه ارسال کند. به گفته سوگا، نخست‌وزیر ژاپن جزئیات این برنامه را به اطلاع عراقچی رسانده است اما از سوی مقابل عباس عراقچی در دیدار با شینزو آبه مخالفت ایران با اعزام نیروهای نظامی ژاپن به خاورمیانه را با توکیو در میان گذاشته است.

ژاپن به‌رغم عدم حضور در ائتلاف دریایی آمریکا که به‌دنبال افزایش تنش‌ها در تنگه‌هرمز، شکل گرفته است، مایل است نیروی نظامی مستقل به خلیج فارس بفرستند و از ایران خواسته تا به تعهدات بین‌المللی خود مبنی بر تامین امنیت این نیروها پای‌بند بماند.

براساس گزارش‌ها شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اواسط ژانویه ۲۰۲۰ به امارات و عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا جزئیات اعزام «نیروهای دفاع از خود» ژاپن به تنگه باب‌المندب را برای همسایگان ایران تشریح کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    - پاسدار نوراللهی مشاور ارشد فرمانده دانشکده افسری سپاه پاسداران هشدار داد تسلیحات موشکی به سمت ۲۱ پایگاه نظامی آمریکایی در خاورمیانه نشانه رفته اند و کشور آماده «بزرگترین جنگ علیه بزرگترین دشمن خود است». توانایی آن را دارد که تل آویو را با خاک یکسان کند!. - ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که 5 موشک شامگاه سه‌شنبه 3 دسامبر 2019 به درون پایگاه «عین الاسد» که محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان الانبار در غرب عراق است، اصابت کردند!. - آمریکا یک کشتی حکومت ایران مملو ازموشک برای حوثی ها را توقیف کرد!