ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات آمریکا: جدیدترین نظرسنجی‌‌ها، زمان اعلام نتایج و دیگر خبرها

بر اساس آخرین نتیجه نظرسنجی IBB/TIPP که نتیجه آن سه‌شنبه (روز انتخابات) منتشر شد بایدن ۴ امتیاز از ترامپ جلوتر است.

روز انتخابات آمریکا فرا رسید. سه‌شنبه سوم نوامبر / ۱۳ آبان روز آخر دوره انتخابات است، انتخاباتی که مشخص می‌کند رئیس جمهور چهارسال آینده آمریکا چه کسی باشد و کنترل کنگره آمریکا در دست کدام حزب قرار گیرد.

تا پیش از روز رأی گیری نزدیک به ۱۰۰ میلیون آمریکایی از طریق پستی و یا با حضور پیش از موعد رأی خود را به صندوق‌ها انداختند.

حوزه رای‌گیری شهر آستین، ایالت تگزاس - سوم نوامبر ۲۰۲۰ ( عکس از خبرگزاری فرانسه)

در نخستین ساعات  صبح سه‌شنبه مردم در بسیاری از مناطق در انتظار باز شدن حوزه‌‌ها بودند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بسته شدن حوزه‌ها و اعلام نتایج

اولین حوزه‌ها ساعت ۶ عصر به وقت شرق آمریکا (۲:۳۰ صبح چهارشنبه به وقت تهران) در بخش‌هایی از ایندیانا و کنتاکی بسته می شود. از این پس به مرور حوزه‌ها در ایالت‌های مختلف بسته می‌شوند تا آخرین حوزه در آلاسکا ساعت ۱ صبح چهارشنبه به وقت شرق آمریکا (۹:۳۰ صبح به وقت تهران) بسته شود.

روند معمول در انتخابات این بوده که خیلی زود و ظرف چند ساعت مشخص شود که کدام نامزد به حد نصاب ۲۷۰ رای الکترال رسیده و نتیجه نهایی اعلام شود، اما امسال یک سال معمولی نیست.

بسیاری از آمریکایی از طریق پست رأی داده‌اند و دریافت و بررسی و ثبت آرای پستی ممکن است بیش‌تر از معمول زمان ببرد. البته اگر اختلاف آرا میان دو نامزد زیاد باشد به احتمال زیاد نتایج تا چهارشنبه مشخص خواهد شد.

فیسبوک و توییتر- دو غول بزرگ رسانه‌های اجتماعی - به مردم یادآوری کرده‌اند که نتایج انتخابات ممکن است سه‌شنبه شب اعلام نشود و نسبت به اخبار دروغی و اعلام نتیجه پیش از موعد هشدار داده‌اند.

بر اساس نظرسنجی‌ها کدام نامزد جلوتر است؟

متوسط نظرسنجی‌ها تا روز پیش از انتخابات (دوشنبه دوم نوامبر) از پیشتازی جو بایدن در سطح سراسری و نیز در اغلب ایالت‌های چرخشی حکایت داشت.

بر اساس آخرین نتیجه نظرسنجی IBB/TIPP که نتیجه آن سه‌شنبه (روز انتخابات) منتشر شد بایدن ۴ امتیاز از ترامپ جلوتر است. در نظرسنجی مشترک «ان‌بی‌سی و وال استریت ژورنال» مربوط به روز اول نوامبر  بایدن در سطح کشور از ترامپ ۱۰ امتیاز پیش بود و در نظرسنجی «راسموسن» بایدن ۱ امتیاز جلوتر بود.

بر اساس آخرین میانگینی که نیویورک تایمز از چندین نظرسنجی در مورد ایالت‌های چرخشی گرفت و نتایج آن را روز دوشنبه منتشر کرد، در سطح کشوری بایدن ۸ امتیاز از ترامپ جلوتر است.

ایالت‌های چرخشی

نظام انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا معطوف به الکترال کالج است، از همین رو ایالت‌هایی که رأی آن‌ها به صورت سنتی به یکی از دو حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات تعلق ندارد سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کنند. به این ایالت‌ها ایالت‌های مردد یا چرخشی می‌گویند.

نتیجه نظرسنجی در این ایالت‌ها از نتایج نظرسنجی سراسری نیز مهمتر است.

بر اساس آخرین نظرسنجی که نیویورک تایمز منتشر کرد، در ایالت‌های چرخشی بایدن در ویسکانسین ۱۰ امتیاز،  در میشیگان ۸ امتیاز، در نیوهمپشایر۱۱ امتیاز، در مینه‌سوتا ۱۰ امتیاز، در پنسیلوانیا ۶ امتیاز، در آریزونا ۳ امتیاز، در فلوریدا ۲ امتیاز، در جورجیا ۲ امتیاز و در کارولینای شمالی ۲ امتیاز از ترامپ پیش است. ترامپ در ایالت‌های اوهایو، تگزاس و آیوا از بایدن جلوتر است.

ایالت چرخشی ۲۰۲۰
ایالت‌های چرخشی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ -آریزونا ۱۱ رای ، فلوریدا ۲۹ رای ، جورجیا ۱۶ رای ، میشیگان ۱۶ رای ، مینه‌سوتا ۱۰ رای ، کارولینای شمالی ۱۵ رای ، پنسیلوانیا ۲۰ رای و ویسکانسین ۱۰ رای الکترال را به خود اختصاص داده‌اند

فلوریدا

نظر سنجی‌ها  از پیشتازی بایدن در این ایالت حکایت دارد.  در نظرسنجی «کویینی‌پاک» بایدن با ۵ امتیاز، در نظرسنجی «رویترز/ آی‌پوز» با ۴ امتیاز و در نظرسنجی «سی‌ان‌بی‌سی» بایدن با ۳ امتیاز از ترامپ پیش است.  نظرسنجی «فاکس» از ایالت فلوریدا اما ترامپ را ۱ امتیاز جلوتر از بایدن نشان می‌دهد.

پنسیلوانیا

در ایالت پنسیلوانیا  دو نظرسنجی «سوسکوهانا» و «ترافالگار» هر کدام ترامپ را با ۱ امتیاز پیشتاز نشان می‌دهند، اما بر اساس نظرسنجی‌های  «ان‌بی‌سی/ماریست» بایدن با ۵ امتیاز، نظرسنجی «مانمانت» ۷ امتیاز و نظرسنجی «سی‌ان‌بی‌سی» بایدن در پنسیلوانیا ۴ با  امتیاز از ترامپ جلوتر است.

نظرسنجی‌ها لزوماً نمی‌توانند تصویر درستی از نتیجه انتخابات ارائه دهند. در انتخابات پیشین ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ، هیلاری کلینتون در اغلب نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش بود اما در نهایت رقابت را به ترامپ واگذار کرد.

سناریوی ناآرامی

دونالد ترامپ روز دوشنبه تبلیغات انتخاباتی خود را به زیر سوال بردن سلامت انتخابات آمریکا خاتمه داد، از همین رو چشم انداز ناآرامی و خشونت در کشور دور از انتظار نیست و حتی  سناریوهای مختلفی از جمله کشیده شدن نتیجه به دیوان عالی و کنگره و حتی دخالت ارتش مطرح شده است.

نگرانی از احتمال بروز خشونت و ناآرامی در روز انتخابات یا پس از آن باعث شده در برخی از ایالت‌ها اعضای گارد ملی آماده  ناآرامی‌های احتمالی باشند.  از جمله در ایالت ماساچوست که فرماندار به هزار نفر از اعضای گارد ملی دستور آماده‌باش داده است. برخی مغازه‌‌های فروش اجناس لوکس و گران قیمت از جمله در نیویورک و پایتخت دست به اقدام احتیاطی زده و ویترین‌های شان را با چوب پوشانده‌اند. 

کارگران در حال پوشاندن ویترین مغازه‌ای در سوهو - نیویورک دوم نوامبر ۲۰۲۰ ( عکس از خبرگزاری فرانسه)

روز انتخابات 

ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس صبح روز انتخابات پیش‌بینی کرد که دستکم ۳۰۶  رأی الکترال کالج را خواهد برد. او همچنین گفت که برای مردم آمریکا و زنان، چنانچه کاملا هریس رئیس جمهور شود، احساس بسیار بدی می‌کند. دونالد ترامپ قرار است روز انتخابات را در واشنگتن دی‌سی (پایتخت) بماند، انتظار می‌‌رود آقای ترامپ میزبان یک مهمانی برای دیدن نتایج انتخابات در کاخ سفید باشد.

جو بایدن صبح روز انتخابات ابتدا به کلیسا رفت و از قبر همسر اول و پسرش «بیو» که  سال ۲۰۱۵ بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت دیدار کرد. قرار است جو بایدن روز انتخابات را در ایالت‌های دلاور و پنسیلوانیا بگذراند.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به همراه همسرش جیل بایدن در کلیسای کاتولیک سنت جوزف در ولمینگتون دلاور- سوم نوامبر ۲۰۲۰ ( عکس از خبرگزاری فرانسه)

روز پیش از انتخابات  

ترامپ و بایدن روز دوشنبه را به تبلیغ انتخاباتی در ایالت‌های چرخشی و سرنوشت ساز سپری کردند. دونالد ترامپ در کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین مبارزه انتخاباتی‌اش را با شکایت از رقبای سیاسی، رسانه‌‌های خبری، دیوان‌عالی و حتی ستارگان دنیای ورزش به پایان برد.

دونالد ترامپ در کنار مایک پنس در آخرین گردهمایی انتخاباتی کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، فرودگاه بین المللی جرالد فورد- میشیگان ( عکس از خبرگزاری فرانسه)

جو بایدن در آخرین روز تبلیغات در اوهایو و پنسیلوانیا، دو ایالت حیاتی دیگر در این انتخابات، سخنرانی کرد. بایدن خواهان پایان دادن به ریاست جمهوری ترامپ شد که به گفته او در کشور تفرقه ایجاد کرده است. ستارگان موسیقی چون جان لجند و لیدی گاگا روز گذشته به یاری کمپین بایدن آمدند و باراک اوباما، رییس جمهوری سابق آمریکا نیز در جورجیا و فلوریدا برای بایدن تبلیغ می‌کرد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر چهار سال یک‌بار در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. شهروندان آمریکا که ۱۸ سال تمام داشته باشند واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

هر چند اغلب توجه در انتخابات سه‌شنبه بر روی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری یعنی بایدن و ترامپ متمرکز است، اما در این انتخابات در مورد  کنگره نیز تصمیم‌ گرفته می‌شود.

در رای‌گیری روز سه‌شنبه تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۳ کرسی سنا مشخص خواهد شد.

سال ۲۰۱۶ از حدود ۲۵۰ میلیون شهروند آمریکایی واجد شرایط  نزدیک به ۱۳۹ میلیون نفر در انتخابات رأی دادند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.