ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوروز در جشنواره بهاری شهر لاهه در هلند

شهر لاهه در جشنواره بهار سوم آوریل از تمام آنهایی که در سراسر جهان نوروز را جشن می‌گیرند، دعوت می‌کند که به‌صورت آنلاین در این جشنِ سرشار از رقص و موسیقی و شعر حضور یابند.

شهر لاهه در هلند، روز شنبه سوم آوریل معادل با چهاردهم فروردین در جشنواره بهار، نوروز و نوزایی طبیعت را پاس خواهد داشت. این جشنواره می‌خواهد با هنر و شادی پلی بزند میان فارسی‌زبانان ایران و افغانستان، کردها، ترک‌ها و ساکنان آسیای میانه در سراسر جهان و آنان را دعوت کند که به‌صورت آنلاین در جشنواره بهاری حضور یابند و از غنای شعر و موسیقی و رقص و هنر شاعران و هنرمندان این فستیوال بهره جویند. 

جشنواره بهار در نیو کِرک (Nieuwe kerk) و تئاتر اسپاو ( Theater aan het spui) در لاهه به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد. برنامه از ساعت ۵ بعدازظهر تا ۱۱ شب، مجموعه متنوعی است از موسیقی و رقص که با شعرهای زیبا عجین شده است.

لاهه این جشن باستانی را با جشنواره‌ای آنلاین که با شعر، موسیقی ، رقص، غذا و نوشیدنی همراه است برگزار می‌کند. این جشنواره به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد که به آشپزخانه فرهنگی یکدیگر نگاه کنند. جشنواره بهار که از افغانستان و ایران تا بالکان جشن گرفته می‌شود، سنت دیرینه‌ای دارد و توسط یونسکو به‌عنوان جشنواره‌ای به صلح و همبستگی اختصاص داده شده است. 

بلوط خضرایی، یکی از برگزار کنندگان جشنواره بهار لاهه

بلوط خضرایی و شروین نکویی در لاهه زندگی می‌کنند و مبتکران این جشنواره بهاری هستند. بلوط خضرایی درباره چرایی برگزاری این فستیوال می‌گوید: «در هلند افغان‌ها، ایرانی‌ها، کردها و ... همه تا حدی درون چهاردیواری جامعه خودشان حبس شده‌اند. من واقعاً می‌خواستم این افراد را دور هم جمع کنم.»

بلوط خضرایی گرچه سال‌هاست خارج از ایران زندگی می‌کند اما تحویل سال نو میلادی را سال نو واقعی نمی‌داند. سال نو برای او با نوروز آغاز می‌شود. نوروز برای بسیاری از ما با خاطرات خانه مادربزرگ، عید دیدنی‌ها، تخم‌ مرغ‌ها، عیدی‌ها، لباس‌های نو، تعطیلی مدارس و شیرینی‌های خوشمزه سرشار است. او نیز خاطرات خوشی از نوروز دارد و می‌گوید:

« اولین خاطرات من به حدود شش یا هفت سالگی من برمی‌گردد. ما همیشه نوروز را با همه خانواده در کنار مادربزرگم جشن می گرفتیم. در ایام نوروز مانند عید پاک و کریسمس به دیدار اقوام و خویشان می‌روند. سیزده روز تعطیلی رسمی نوروز هم فرصت بسیار خوبی است برای در کنار خانواده بودن.»

شروین نکویی درباره نوروز به زبان هلندی می‌گوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فستیوال با رقص کردی گروه گۆڤه‌ندا نێرگیزن چیا ( Govenda Nergizên Çiya) یک گروه رقص محلی کردی از روتردام آغاز خواهد شد. پس از آن نوبت اجرای موسیقی و آواز الیاس نجفی است؛ خواننده ایرانی که در سبک دوروپاد ( Dhrupad) قدیمی‌ترین سبک موسیقی کلاسیک هند شمالی  تخصص دارد.

 بابان کرکوکی، شاعر عراقی - هلندی و کمال هورس، نوازنده موسیقی عربی به شعر و موسیقی خواهند پرداخت. پس از آن نوبت اجرای گروه موسیقی پل (Bridge) است. سبک این گروه تلفیقی است از موسیقی ایرانی و فلامنکو. 

گروه گۆڤه‌ندا نێرگیزن چیا دوباره اجرا خواهد داشت و پس از آن با اعضای این گروه ‌گفت‌وگو خواهد شد. گروه موسیقی ایرانی پالیز نیز با خوانندگی سولماز بدری اجرا خواهند داشت. سپس شهزاده سمرقندی، نویسنده و شاعر و روزنامه‌نگار ازبک - هلندی نیز شعر می‌خواند. 

پس از آن علی صفویان و دوستان موسیقی پاپ فارسی نوستالژیک خواهند نواخت. غفران بدخشانی، شاعر افغانستانی نیز شعر خواهد خواند. پس از نوبت شعرخوانی  کاوه نمیر، شاعر و نویسنده و مترجم کرد - ترک است. سپس منیر گوران، نوازنده کرد خواهد نواخت. فستیوال با اجرای گروه موسیقی کرد - هلندی استفکا ( Stefka) با نوازندگی برادران، منیر و نریمان گوران پایان خواهد یافت.

زمانبدی جشنواره بهار لاهه ۲۰۲۱

در صفحه فیسبوک جشنواره نیز می‌توانید اخبار این فستیوال را دنبال کنید.

در لینک زیر می‌توانید جشنواره بهار را به‌صورت آنلاین روز در روز چهاردهم فروردین دنبال کنید: 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اقوام گوناگون فلات ایران از دیرباز  نوروز را جشن می‌گرفتند. از منشا اصلی نوروز اطلاع دقیقی نیست. شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری جمشید را بنیان‌گذار نوروز دانسته. برخی متون دیگر کیومرث را. برخی نیز برگزاری نوروز را به بابلیان نسبت می‌دهند. جشن بهار یکی از هشت جشن چرخه طبیعی سال است که از هزاران سال پیش جادوگران و برخی از آیین‌های طبیعت‌محور و عرفانی در سراسر جهان همچون دروئیدها در این روز جشن می‌گرفتند و به بهار خوش‌آمد می‌گفتند. جادوگران، ویکاها ( Wicca جادوگران مدرن) و دروئیدها و دیگر گروه‌های عرفانیِ طبیعت‌گرا هنوز آغاز بهار را با عناوین « اُستارا» ( Ostara) یا جشن بهار، جشن می‌گیرند. 

نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو به‌شمار می‌آید و در برخی از کشورها همچون تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردم نوروز را جشن می‌گیرند. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.