ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران مواضع دولت اوکراین درباره گزارش نهایی از هواپیمای اوکراینی را «سفارشی» قلمداد کرد

در واکنش به عمدی خواندن شلیک به هواپیمای اوکراینی از سوی مقامات دولتی اوکراین، سخنگوی وزارت خارجه ایران از طرف‌های خارجی پرونده خواست تا از چارچوب منطق و قانون خارج نشوند.

ساعاتی پس از اینکه مقامات دولتی اوکراین ساقط شدن هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی این کشور در آسمان تهران را عمدی توصیف کردند، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش، از «اظهارات سیاسی و مبهم» مقامات اوکراینی ابراز تأسف کرد.

او با تأکید بر اینکه گزارش نهایی ایران درباره پرونده هواپیمای اوکراینی، «تخصصی و کارشناسی» بوده، گفت:

«به نظر می‌رسد برای مقامات اوکراینی نه حل و فصل این سانحه تلخ در چارچوب واقعیات عینی و کارشناسی و نه کاهش آلام خانواده‌های قربانیان اولویت دارد، بلکه سعی می‌کنند با مستمسک قراردادن این سانحه، مشکلات داخلی یا روابط خارجی خود با سایر کشورها را به این حادثه دردناک مرتبط کرده و از آن بهره‌برداری سیاسی کنند.»

خطیب‌زاده از طرف‌های خارجی پرونده هواپیمای اوکراینی خواست تا «از چارچوب منطق و قانون» خارج نشوند.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، روز جمعه ۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین‌ ماه در یک نشست خبری اعلام کرد نیروهای نظامی ایران، هواپیمای مسافربری اوکراینی را به قصد جلوگیری از ادامه یافتن چرخه تنش نظامی با ایالات متحده آمریکا و به صورت «عمدی» سرنگون کرده‌اند.

او شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران را «یک حادثه کاملا آگاهانه» توصیف کرده است.

ساعاتی بعد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش، این موضع‌گیری مقامات دولتی اوکراین را رد کرد.

کیوان خسروی، سخنگوی این دبیرخانه، گفته‌های دانیلوف در آستانه برگزاری دادگاه متهمان شلیک به هواپیمای اوکراینی را «سفارشی» قلمداد کرد و هدف از بیان آن را «انحراف در افکار عمومی و دامن زدن به یک جنجال تبلیغاتی بر پایه مطالب جعلی و ساختگی» دانست.

او در واکنش به گفته‌های دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، گفت:

«تنها درخواست مشخص آقای دانیلوف از ایران، ارسال جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به اوکراین بود و وی این موضوع را برای کشورش حیثیتی عنوان کرد.»

خسروی همچنین بار دیگر شلیک سامانه موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری را «غیر عمدی» توصیف کرد.

پس از اعلام موضع مقامات دولتی اوکراین در قبال گزارش نهایی ایران از پرونده پرواز ps752، برخی از خانواده‌های جان باختگان این رویداد اعلام کردند که از همان روزهای نخستین پس از این رویداد، همه شواهد و قراین حاکی از عمدی بودن حمله به این هواپیما بوده است.

مهرزاد زارعی که فرزند ۱۸ ساله خود، آراد زارعی را در سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داده در این رابطه گفته: 

«معتقدیم رژیم جمهوری اسلامی، عامدانه برای جلوگیری از جنگ احتمالی که با آمریکایی‌ها داشتند، ‌ این جنایت را انجام داده‌ است. ما خانواده‌ها، از روز اول بر این موضوع پافشاری کردیم و می‌دانستیم که رژیم جمهوری اسلامی عامدانه جنایت را انجام داده است.»

او تأکید کرده که مسئولان حکومتی در جمهوری اسلامی ایران، تمام تلاش خود را برای «کتمان کردن، دروغ گفتن، وقت‌کشی، و سرپوش گذاشتن» بر این جنایت تا به امروز به خرج داده‌اند.

سازمان هواپیمایی ایران در ۲۷ اسفندماه سال گذشته و پس از گذشت بیش از یک سال از سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران گزارش نهایی خود را در این‌باره منتشر کرد و تنها «کاربر سامانه دفاع هوایی» را مقصر دانست.

ساعاتی بعد دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، این گزارش را تلاش برای «پنهان کردن واقعیت» خواند.

در گزارش یاد شده، طرف ایرانی، مسئولیت سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی را بر دوش یک «کاربر سامانه دفاع هوایی» گذاشته و حتی به مسئولیت «خطا» در جابجایی سمت سامانه هوایی، آن هم در زمانی که تنش نظامی بین ایران و آمریکا وجود داشت، اشاره‌ای نکرده است.

هم‌زمان دولت کانادا هم ضمن «ناقص» توصیف کردن این گزارش، آن را رد کرد.

مارک گارنو و عمر الغبرا، وزیران امور خارجه و حمل و نقل کانادا در واکنش به گزارش ایران در یک بیانیه مشترک اعلام کردند:

«این گزارش از پرداختن به مواد و دلایل واقعی سرنگونی هواپیما پرهیز کرده است. دولت ایران نه تنها برای دادن پاسخ به پرسش‌های اساسی درباره اینکه واقعا چه اتفاقی افتاده، هیچ تلاشی نمی‌کند بلکه هیچ فکت یا شواهد ملموسی در این گزارش وجود ندارد.»

آرش خدایی، «مسئول بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی» و معاون سازمان هواپیمایی کشور اما در روزهای بعد در واکنش به موضع‌گیری‌های مقامات اوکراینی و کانادایی اعلام کرد گزارش نهایی سازمان هواپیمایی ایران درباره هواپیمای اوکراینی از نظر فنی و قانونی «نمی‌تواند مورد اعتراض قرار بگیرد» و مدعی شد هیچ کشوری به این گزارش اعتراض نکرده یا آن‌را مورد انتقاد قرار نداده است.

رد شدن گزارش ایران از سوی دولت کانادا و اوکراین در حالی است که برخی از خانواده‌های جان باختگان ساقط شدن هواپیمای اوکراینی، دولت‌های این دو کشور ار به بی عملی در برابر جنایت‌های جمهوری اسلامی متهم کرده‌اند.

شاهین مقدم، شهروند ایرانی که همسرش شکیبا و پسر ۱۰ ساله‌اش راستین از جان‌باختگان حمله موشکی سپاه پاسداران به «پرواز ۷۵۲» هستند با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته: 

«دولت کانادا پس از انتشار گزارش نهایی جمهوری اسلامی در مورد پرواز ۷۵۲، که مشخصاً قصد دارد واقعیت پشت سرنگونی هواپیما را بپوشاند و جهان را گمراه کند، تا این تاریخ موضع قاطعی نداشته است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هواپیمای مسافربری نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران هدف قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین این هواپیما همراه با یک جنین، کشته شدند. دست‌کم ۱۳۹ نفر از مسافران این هواپیما ایرانی و ۵۷ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی به شلیک موشک از سوی پدافند سپاه پاسداران اعتراف کردند اما آن را «خطای انسانی» خواندند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.