ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ وحید افکاری به تهدیدها و وعده‌ها: شرافتم را نمی‌فروشم

یکی از نزدیکان خانواده افکاری که خواست نامش فاش نشود به زمانه می‌گوید تشدید فشارها بر وحید و حبیب افکاری و حبس طولانی مدت آنها در انفرادی برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی توسط این دو زندانی سیاسی و گرفتن اعتراف اجباری از آنهاست.

یکی از نزدیکان خانواده افکاری که خواست نامش فاش نشود به زمانه می‌گوید تشدید فشارها بر وحید و حبیب افکاری و حبس طولانی مدت آنها در انفرادی برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی توسط این دو زندانی سیاسی و اخذ اعتراف اجباری از آنهاست.

به ‌گفته این منبع، وحید و حبیب افکاری در حال حاضر از دسترسی به تلفن، داشتن حق ملاقات هفتگی با وکیل و خانواده و همچنین رسیدگی پزشکی محروم هستند.

وحید افکاری، شهروند ۳۷ ساله بابت اتهام معاونت در محاربه به ۲۵ سال زندان، به اتهام معاونت در قتل به ۲۵ سال زندان و به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

حبیب افکاری، برادر بزرگ‌تر او هم به ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

نوید افکاری، زندانی سیاسی و کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی، برادر دیگر این دو زندانی سیاسی، صبح روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ به اتهام قتل حسن ترکمان، کارمند حراست سازمان آب و فاضلاب استان فارس اعدام شد. اعدام او در حالی به اجرا درآمد که میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی و همچنین چندین نفر از مقام‌های رسمی کشورهای مختلف خواستار لغو حکم اعدام نوید افکاری شده بودند.

از زمان اجرای حکم اعدام نوید افکاری، مأموران امنیتی وحید و حبیب، دو برادر دیگر او را برای جلوگیری از افشا نکردن جزییات بیشتر درباره پرونده‌ خود و برادرشان نوید افکاری، به سلول‌های انفرادی منتقل کرده‌اند.

اجرای حکم اعدام برای نوید افکاری و صدور احکام حبس طولانی مدت برای وحید و حبیب افکاری در حالی‌ست که قوه قضاییه ایران تاکنون هیچ‌گونه مدرک محکمه‌پسندی دال بر مجرمیت برادران افکاری ارائه نداده است.

در روزهای اخیر بازنشر یک فایل صوتی از وحید افکاری از درون زندان خبرساز شده است. او در این فایل صوتی با تأکید بر «بی‌گناهی» خود و برادرانش می‌گوید: 

«[نهادهای امنیتی] برای اینکه نشان بدهند امنیت را برقرار کرده‌اند انسان‌های بی‌گناه را دستگیر می‌کنند، بدون مدرک آنها را محاکمه می‌کنند و حق زندگی را از آنها می‌گیرند و اعدام می‌کنند. من امروز به عنوان یک انسان قرن بیست و یکمی نمی‌دانم چه‌طور می‌توانم از خودم دفاع کنم؟ من هیچ راهی جز منطق و قانون ندارم.»

او در پایان این فایل صوتی خطاب به مردم ایران می‌گوید: «من بی‌گناهم.»

سعید افکاری، برادر حبیب و وحید افکاری، اوایل اردیبهشت ماه با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از از برگزاری جلسه بازپرسی «صوری» در پی شکایت دو بردارش که ماه‌هاست در انفرادی به‌ سر می‌برند، خبر داد.

او در این توئیت اعلام کرد ۲۲۸ روز پس از شکایت برادرانش بابت «انفرادی»، «ضرب و شتم» و «تهدید به قتل توسط دو نفر از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی»، یک جلسه بازپرسی «صوری» تنها با حضور وحید افکاری تشکیل شده است.

یکی از نزدیکان خانواده افکاری درباره جزییات ماجرای تهدید شدن وحید افکاری توسط دو فرد ناشناس در زندان به زمانه می‌گوید:

«دو نفری که وحید را تهدید کرده‌اند خودشان را معرفی نکرده‌اند. حتی نگفته‌اند از طرف کدام نهاد امنیتی یا قضایی آمده‌اند. البته از نظر خانواده افکاری فرقی نمی‌کند از طرف کدام نهاد قضایی و امنیتی آمده‌ باشند. این تهدیدات برآیند تصمیم حکومت جمهوری اسلامی درباره وحید و حبیب افکاری است.»

این منبع در ادامه می‌گوید:

«می‌توان گفت این دو نفر از نهادی بالاتر از قوه قضاییه برای تهدید وحید اعزام شده‌اند.»

فرد نزدیک به خانواده افکاری معتقد است نهادهای امنیتی در هراس از حمایت‌های مردمی ایجاد شده برای وحید و حبیب افکاری اقدام به تهدید این دو زندانی سیاسی کرده‌اند:

«از یک طرف وحید را تهدید کرده‌اند که او را خواهند کشت. از طرف دیگر گفته‌اند کافی‌ست با ما همکاری کنی تا خیلی زود آزاد شوی و شرایط زندگی راحت و حتی شرایط خروج از کشور را برایت فراهم کنیم. وحید در پاسخ به آنها گفته من شرافتم را نمی‌فروشم.»

عدم پاسخگویی به خانواده افکاری: دستور از بالا آمده

منبع نزدیک به خانواده افکاری درباره پیگیری‌های انجام شده از طرف این خانواده‌ در مورد وضعیت حبیب و وحید افکاری به زمانه می‌گوید:

«در طول هفت ماه گذشته از همه مراجع قضایی مرتبط و مستقر در استان فارس پیگیری شده است. به مسئولان زندان، رئیس کل دادگستری و قضات مرتبط با پرونده وحید و حبیب هم مراجعه شده اما بسیاری از آنها گفته‌اند دستور از بالا آمده و پیگیری پرونده وحید و حبیب افکاری در حوزه اختیاراتشان نیست.»

بر اساس میثاق‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر، نگهداری طولانی مدت زندانیان در سلول انفرادی مصداق بارز شکنجه است. همچنین طبق قوانین داخلی ایران، اعمال چنین مجازاتی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی خلاف قانون اساسی تلقی می‌شود. با وجود این وحید و حبیب افکاری از اواسط شهریور ماه ۱۳۹۹ در سلول انفرادی به‌ سر می‌برند.

منبع نزدیک به خانواده افکاری تداوم فشارها بر وحید و حبیب افکاری را برای گرفتن اعتراف اجباری می‌داند و به زمانه می‌گوید:

«مأموران امنیتی از وحید خواسته‌اند در برابر دوربین اعتراف کند که گرچه مدرکی علیه او و دو برادر دیگرش وجود ندارد اما سه برادر مرتکب قتل شده‌اند و سعی داشته‌اند هیچ مدرکی از خود به‌ جا نگذارند.»

به ‌گفته این منبع مطلع، نهادهای امنیتی و مراجع قضایی قصد دارند با اخذ این اعترافات، اعدام نوید افکاری را که حتی تا امروز مدرکی علیه او وجود ندارد توجیه کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.