ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل خواستار توقف استفاده از سلاح‌های جنگی و سرکوب معترضان در خوزستان شد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید کشته شدن دست‌کم هشت معترض در جریان اعتراض‌های استان خوزستان، خواستار توقف استفاده از سلاح‌های جنگی علیه معترضان، قطع کردن اینترنت و سرکوب شدید معترضان شد.

سازمان عفو بین‌الملل جمعه یکم مرداد / ۲۳ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست استفاده از سلاح و خشونت را علیه معترضان متوقف کند. عفو بین‌الملل در این بیانیه کشته شدن هشت نفر در جریان اعتراض‌های استان خوزستان را تأیید کرده است.

عفو بین‌الملل اعلام کرده که نیروهای امنیتی در ایران برای سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیزی که در سراسر استان خوزستان شکل گرفته، از طریق نیروهای غیرقانونی و شلیک گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای علیه معترضان استفاده کرده‌اند.

به تأیید عفو بین‌الملل از زمان آغاز اعتراض‌ها به کمبود شدید آب از تاریخ ۲۴ تیر / ۱۵ ژوئیه در خوزستان، تاکنون دست‌کم هشت معترض از جمله یک نوجوان در هفت شهر مختلف توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرده که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اقدام به بازداشت ده‌ها معترض و فعال مدنی عرب اهوازی کرده‌اند. این سازمان ضمن درخواست آزادی معترضان، خواستار محافظت از بازداشت‌شدگان در برابر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها شده است.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، به‌کارگیری مهمات جنگی علیه معترضان غیرمسلح را تهدیدی جدی علیه جان آنها و نقض شدید تعهدات جمهوری اسلامی در قبال حفاظت از جان انسان‌ها توصیف کرده است.

معترضان در ایران زمانی که برای ابراز نارضایتی‌های قانونی، اقتصادی و سیاسی به خیابان‌ها می‌آیند با تیراندازی، گاز اشک‌آور و بازداشت مواجهه می‌شوند.

دیانا الطحاوی

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه از مقام‌های ایران خواست استفاده از سلاح‌های خودکار و اسلحه‌های ساچمه‌ای علیه معترضان را فوراً متوقف کنند، زیرا استفاده از تسلیحات غیرقانونی است و باعث ایجاد صدمات و جراحات وخیم می‌شود و استفاده از آنها را توسط پلیس نامناسب دانسته است.

عفو بین‌الملل اعلام کرده مقام‌های ایران باید اطمینان حاصل کنند که آسیب‌دیدگان و مجروحان می‌توانند بدون نگرانی در بیمارستان به مراقبت‌های پزشکی دسترسی پیدا کنند، بدون اینکه با دستگیری و بازداشت خودسرانه روبه‌رو شوند.

در بخش دیگری از این بیانیه به قطع اینترنت در استان خوزستان اشاره شده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته به منظور جلوگیری از نقض حقوق بشر باید به ایجاد اخلال و قطع مداوم اینترنت در سراسر استان پایان دهند.

جان باختگان اعتراض‌های خوزستان

عفو بین‌الملل در بیانیه‌اش کشته شدن دست‌کم هشت معترض توسط نیروهای امنیتی در جریان اعتراض‌های خوزستان در تیرماه ۱۴۰۰ را تأیید کرده است.

این اسامی عبارتند از: مصطفی عساکره (نعیماوی) در شادگان، قاسم ناصری (خضیری) در کوت عبدالله، عیسی بالدی و میثم عچرش در شهرک طالقانی، حمزه (فرزاد) فریسات در اهواز، مهدی چنانی در شوش، حمید مجدم (جوکاری) در شهرک چمران و یک نوجوان به نام هادی بهمنی در ایذه.

بنا به گزارش عفو بین‌الملل مدافعان حقوق بشر ساکن منطقه از شهرهای مختلف استان خوزستان گزارش داده‌اند که بسیاری از معترضان زخمی به دلیل هراس از بازداشت جهت معالجه از رفتن به بیمارستان خودداری می‌کنند.

دیانا الطحاوی، سرکوب معترضان در خوزستان را «هولناک» و «غیرقانونی» خواند و گفت:

«ما بارها و بارها خواهان پایان دادن به مصونیت از مجازات سیستماتیک هستیم زیرا همچنان به چرخه خونریزی ادامه می‌دهد، همانگونه که در سرکوب وحشیانه اعتراضات خوزستان مشاهده شد. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید فوراً سازوكاری را برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شواهد جدی‌ترین جرایم تحت قوانین بین‌المللی ایجاد كند تا روند كیفری عادلانه و مستقل تسهیل شود.»

در خوزستان اعتراض‌ها نسب به بی‌آبی،‌ فقر و تبعیض نظام‌مند از روز پنج‌شنبه ۲۴ تیر ماه ابتدا از مناطق عرب‌نشین آغاز شد و سپس دست‌کم به ۲۲ شهر گسترش یافت. این اعتراضات پنج‌شنبه شب گذشته هشتمین شب خود را در شهرهایی از خوزستان و لرستان و بوشهر و اصفهان پشت سر گذاشت و بنا به گزارش‌های تأییدنشده، نیروهای امنیتی دو معترض را در ماهشهر کشتند. پیش از آن منابع مستقل از کشته شدن دست‌کم ۹ شهروند معترض به نام‌های میثم عچرش، فرزاد فریسات (الفریساوی)، محمد عباس الکنانی، محمد عبداللهی، محمد کروشات، مصطفی منیعاوی، قاسم خضیری و هادی بهمنی توسط نیروهای امنیتی خبر داده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.