ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حبیب افکاری آزاد شد- دادخواهی خانواده افکاری برای آزادی فرزند دیگرشان ادامه دارد

حبیب افکاری که از آذرماه ۱۳۹۷ در بازداشت و زندان به‌سر می‌بُرد، از سوی دادگاه انقلاب شیراز به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

سعید افکاری، برادر حبیب افکاری، زندانی سیاسیِ محبوس در زندان عادل آباد شیراز، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از آزادی برادرش خبر داده است.

حبیب افکاری که از آذرماه ۱۳۹۷ در بازداشت و زندان به‌سر می‌بُرد، از سوی دادگاه انقلاب شیراز بابت اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به پنج سال، برای اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این زندانی سیاسی همچنین در پرونده دیگری که در دادگاه کیفری شیراز برای او گشوده شده بود، بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به هفت سال و شش ماه، بابت اتهامات «تمرد از اوامر پلیس» به چهار سال و شش ماه، بابت «ضرب و جرح عمدی با چاقو» به دو سال و شش ماه و برای اتهامات «توهین به مأموران» و «اخلال در نظم عمومی» به ترتیب به ۹ ماه و یک سال حبس تعزیری و همچنین ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. حبیب افکاری تا روز آزادی، در یکی از سلول‌های انفرادیِ زندان عادل آباد شیراز محبوس بود.

نوید و وحید افکاری، دو برادر دیگر حبیب، در ماه‌های پس از بازداشت، با انتشار چند فایل صوتی از درون زندان و جلسات دادگاه، اعلام کرده بودند که در بازجویی، برای اعترافات اجباری، به‌شدت تحت شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفته‌اند.

نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله و از بازداشت شدگان مرتبط با اعتراضات سراسری مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بود که پس از بازداشت، زیر شدیدترین شکنجه‌های بدنی، مجبور به اعتراف اجباری مقابل دوربین صدا و سیمای دولتیِ ایران شد. او متهم بود که با همکاری برادرانش، یک مأمور امنیتی (که بعدها کارمند اداره آبفا در شیراز معرفی شد) را به قتل رسانده است. با وجود اینکه دادگاه هیچ مدرک محکمه پسندی برای اثبات این اتهام در اختیار نداشت و علی‌رغم اینکه نوید افکاری بارها این اتهام را رد کرده بود، حکم اعدام او، به رغم اعتراضات بین‌المللی و واکنش گسترده فعالان مدنی، در ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹ اجرا شد

در جریان بازداشت و زندانی شدن و حتی پس از اجرای حکم اعدام نوید افکاری، خانواده این زندانیان سیاسی اما هیچ گاه از دادخواهی دست نکشیدند.

در ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹، نیروهای امنیتی برای اعمال فشار بیشتر بر خانواده افکاری، پدر و برادر نوید افکاری را در حالی که بر سر مزار نوید در روستای سنگر حضور یافته بودند و مزار او را برای سنگ قبر آماده می‌کردند، بازداشت کردند. مأموران امنیتی در جریان چندین ساعت بازجویی از آنها خواسته‌ بودند از گذاردن سنگ قبر بر مزار نوید افکاری صرف‌نظر کنند.

همچنین در ۲۱ شهریور ماه سال‌جاری و در آستانه سالگرد اعدام نوید افکاری، ماموران امنیتی، سعید و خواهر او، الهام افکاری را در حالی که در راه رفتن برای ملاقات با برادران زندانی خود بودند، پس از ضرب و شتم بازداشت کردند.

پیش از آن، سعید افکاری در حساب کاربری خود در توئیتر هم از تهدید و فشار نیروهای امنیتی بر اقوام و نزدیکان خانواده‌اش، در آستانه برگزاری سالگرد مراسم نوید افکاری خبر داده بود.

بهیه نامجو و حسین افکاری، پدر و مادر برادران افکاری هم در طی سه سال گذشته و پس از بازداشت سه فرزند خود، بارها با ارسال نامه‌هایی خطاب به مقامات قضایی در تهران و شیراز، ضمن اعتراض به ادامه حبس دو فرزندشان در سلول انفرادی، خواستار پاسخ‌گویی قوه قضاییه درباره ضرب و شتم، شکنجه و ممنوع‌الملاقات بودن فرزندانشان شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.