ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روح‌الله فیروزنام و حکم اخراج از کانادا: با جمهوری اسلامی کار کردم چون «باید پول درمی‌آوردم»

دومین نام از فهرست مفصل وابستگان جمهوری اسلامی در کانادا منتشر شد: روح‌الله فیروزنام که برای کسب درآمد، دوربین و مدیریت دوربین‌های امنیتی را به سازمان‌های حکومتی مانند زندان‌های شیراز فروخته است. او حالا در پرونده پناهجویی‌ش، برای چندین مرتبه شکست خورده و حکم اخراج او از کانادا صادر شده است.

رسانه گلوبال نیوز (یکی از سه شبکه اصلی خبری کانادا) در یک گزارش تازه، نام یکی دیگر از وابستگان به جمهوری اسلامی را منتشر کرده است. پرونده اخراج این فرد به نام روح‌الله فیروزنام - حتی پیش از آنکه دولت فدرال کانادا مقامات ارشد جمهوری اسلامی و وابستگان به آنها را در سال گذشته تحریم کند - در دست بررسی بوده است، به این خاطر که شرکت‌هایش در «جنایت علیه بشریت» همکاری کرده‌اند.

دادگاه فدرال کانادا بر یکی از شرکت‌های او متمرکز بود: شهر ارتباط شیراز (Shiraz Communication City). در مدارک دادگاه یا پرونده درخواست پناهندگی او و به نقل از گلوبال‌نیوز، فیروزنام، ۴۳ ساله و متخصص رایانه است. او پیش از آنکه در ۲۰۰۶ میلادی مدیرعامل شهر ارتباط شیراز بشود، در نیروی دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی کار می‌کرد.

گزارش گلوبال‌نیوز با تیتر «چندین نفر مرتبط به رژیم ایران با تحریم‌های کانادا گیر افتاده‌اند» نوشته استوارت بل، در ۷ دسامبر امسال منتشر شد.

مدیرعامل شهر ارتباط شیراز و نصب یا مدیریت دوربین‌های امنیتی

شرکت شهر ارتباط شیراز با مدیریت فیروزنام (احتمالا این شرکت با نامی دیگر در ایران فعال است، چون در جست‌وجوهای اینترنتی نام شرکت به آدرسی ختم نمی‌شود)، بیشتر از همه‌چیز بر فروش و مدیریت دوربین‌های امنیتی تمرکز داشت. خدمات این شرکت بیشتر مناسب سازمان‌های حکومتی مانند پلیس، سازمان زندان‌ها یا وزارت اطلاعات است. دوربین‌هایی که این شرکت فروخته است، در خیابان‌های استان فارس و شهر شیراز هم نصب شده‌اند. البته ارائه این خدمات، تنها ارتباط او با جمهوری اسلامی نیست.  

در هیئت امنای (the board of directors) او، اعضای سازمان‌های اطلاعاتی ایران یافت شده‌اند. فیروزنام به دادگاه گفت که این موضوع را نمی‌دانسته است. فیروزنام در سال ۲۰۰۹ مدیرعامل این شرکت شد اما در ۲۰۱۲، از این سمت کنار گرفت و مدیر عملیاتی شرکت باقی ماند.

او همچنین یک شرکت دیگر در ایران برای ارائه انرژی خورشیدی درست کرده بود که به گفته گلوبال‌نیوز، محمدحسین زیبایی‌نژاد معروف به سردار نجات که هم‌اکنون جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه است، سهام‌دارش بود.

دادگاه فدرال کانادا می‌گوید این شرکت، «شاخه‌ای از دولت» به نظر می‌رسد که توانایی «بازداشت خودسرانه و شکنجه بازداشتی» را فراهم می‌کند.

قاضی دادگاه بر همین اساس، حکم اخراج فیروزنام را اوایل سال جاری میلادی صادر کرد. فیروزنام گفته می‌شود درخواست بررسی مجدد این حکم را به دادگاه عالی کانادا داده است.

«حالا قبول دارم سپاه یک سازمان تروریستی است»

در سال ۲۰۱۸، سفارت کانادا در ترکیه به فیروزنام، همسر و دخترش، ویزای توریستی می‌دهد اما آنها بلافاصله پس از رسیدن به تورنتو، در یک آپارتمان مستقر می‌شوند و به یک وکیل مهاجرت مراجعه می‌کنند تا درخواست پناهندگی آنها را پیگیری کند.

گلوبال‌نیوز می‌گوید مقامات اداره مهاجرت به آنها نگفته‌اند که آیا این خانواده همچنان در کانادا مقیم هستند یا اینکه دست‌کم روح‌الله فیروزنام از کانادا خارج شده است. فیروزنام به تماس تلفنی و ایمیلی (بر پایه تلفن و ایمیلی که در پرونده‌هایش در دادگاه بود) پاسخ نداد و وکیل او هم به گلوبال نیوز پاسخ نداده است.

او در درخواست پناهندگی‌اش نوشته بود که «تا همین اواخر» نفهمیده بود که از خدمات شرکتش علیه مردم و در سرکوب اعتراضات استفاده می‌شود. فیروزنام همچنین ادعا کرد که «خیال می‌کرده دوربین‌ها مانع از آزار» زندانیان شود، چون فکر می‌کرده بازجو نمی‌خواهد فیلم شکنجه ثبت شود.

فیروزنام در ادامه نوشت که در ماه‌های پیش از خروجش از ایران، شاهد سرکوب اعتراضات مردمی در خیابان‌ بوده‌ است. او می‌گوید به همین خاطر، «۱۰ گیگابایت» اطلاعات در شیراز دانلود می‌کند و «به یک نفر در سوئد» منتقل می‌کند.

او ادعا می‌کند از ترس جانش پس از این اقدام، از ایران خارج شده است. فیروزنام در جلسه بررسی درخواست پناهندگی‌اش به شورای پناهجویی (The Refugee Board) می‌گوید که «حالا سپاه را یک سازمان تروریستی می‌شناسد». او گفت سپاه «در تلاش برای سرکوب تمامی تظاهرات‌‌ها» و «افراد مخالف رژیم» است.

پس از رد درخواست پناهجویی فیروزنام

فیروزنام در گذر بررسی درخواست پناهجویی‌اش، گفت برادرش هم از ایران خارج شده و در آلمان درخواست پناهندگی داده است. او ادعا کرد برادرش در یک تظاهرات دستگیر و کتک خورده است. البته همزمان گفت به کار با رژیم ادامه داده بود چون «باید پول درمی‌آوردم».

او همچنین گفت «با چشم خودش دیده» از خدمات شرکتش علیه معترضان استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۱، درخواست پناهندگی فیروزنام رد می‌شود.

شورای پناهجویی در رد درخواست او گفت او خدمات گسترده‌ای به رژیم حاکم بر ایران داده است و حرف‌هایش سند ندارد. فیروزنام دوباره درخواست بررسی پرونده‌اش را دارد و دوباره باخت. سپس او به دادگاه فدرال مراجعه کرد که مجدد علیه او در آوریل ۲۰۲۳ رای داد.

او بار دیگر به دادگاه تجدیدنظر فدرال رفت و گفت که سازمان مهاجرت، پناهجویی و شهروندی کانادا، پرونده او را نتوانسته بررسی کند. او از دادگاه خواست طی دو هفته پرونده او را بررسی کند، هزینه‌های دادگاه و وکیل او را هم پرداخت کند و همچنین ۱۰هزار دلار کانادا «بابت خسارت در تاخیر بررسی پرونده‌اش» پرداخت کند.

او در درخواست بررسی پرونده کوچک‌ترین اشاره‌ای نکرد که مقامات کانادایی او را به خاطر همکاری در جنایت علیه بشریت مجرم شناخته‌اند.

آخرین آمار از روند اخراج وابستگان جمهوری اسلامی از کانادا

روند اخراج افراد از کانادا، همان‌طور که در پرونده فیروزنام مشخص است، روندی طولانی و گران‌قیمت است. با این‌حال و پس از تحریم مقامات ارشد جمهوری اسلامی، بخصوص مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روند شناسایی و بررسی پرونده‌های افراد نزدیک به جمهوری اسلامی در کانادا دنبال می‌شود.

این هفته، گلوبال‌نیوز به نقل از سازمان خدمات مرزی کانادا گفت پرونده ۱۰ ایرانی‌تبار از بابت تحریم‌های سال گذشته، در حال بررسی است. پرونده ۹ نفر از آنان به شورای مهاجران و پناهندگان ارسال شده که می‌تواند به اخراج آنان منتهی شود. این سازمان پرونده ۱۴۱ نفر دیگر را در حال بررسی دارد و هنوز آنها را به دیگر سازمان‌ها برای بررسی ارسال نکرده است.

از نام این ۹ نفر، تاکنون نام سید سلمان سامانی، از مدیران ارشد وزارت کشور و سخنگوی پیشین این وزارتخانه است. وزارتخانه‌ای که از پلیس تا گشت‌ ارشاد و در کنار سپاه پاسداران، بازوی سرکوب رژیم علیه مردم است.

همچنین پرونده ۳۸ نفر مختومه اعلام شده، چون خواه افراد سابقه مجرمیت نداشته‌اند یا اینکه کانادا را ترک کرده‌اند.

مرزبانی کانادا همچنین پس از بررسی ۱۷۸۰۰ درخواست ویزا در ماه‌های اخیر، به ۷۸ نفر از افراد نزدیک به جمهوری اسلامی، اجازه ورود به کانادا را نداده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.