ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی آمریکا را محکوم کرد

رییس جمهوری ایران در نشست خبری‌اش در نیویورک حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شمال سوریه را محکوم کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از تداوم بمباران‌ها خبر داد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، امروز، سه‌شنبه ۱ مهر ماه/۲۳ سپتامبر در یک نشست خبری در نیویورک حمله نظامی به مواضع داعش به رهبری آمریکا را محکوم کرد. او در این نشست خبری گفت: «بمباران توسط یک یا چند کشور و یا حتی یک ائتلاف، بدون پشتوانه حقوقی و قانونی معنا ندارد و می‌تواند تجاوز تلقی شود.»

روحانی آمریکا را محکوم کرد و گفت با اوباما ملاقات نخواهد کرد

روحانی آمریکا را به سیاست‌های تناقض‌آمیز متهم کرد و با گوشه‌چشمی به پایداری حکومت بشار اسد در سوریه گفت: «این رفتار تناقض‌آمیز قابل درک نیست که کشوری بگوید من با تروریسم مبارزه می‌کنم و همزمان از لحاظ سیاسی به گروه‌های مخالف دولت مرکزی یک کشور کمک کند و حتی عده‌ای را در خارج از کشور آموزش دهد و برای مبارزه و جنگ با دولت مرکزی به آن کشور بفرستد. این کار حتماً به موفقیت منجر نخواهد شد.»

روحانی به طرح باراک اوباما در مقابله با داعش اشاره می‌کند که ۲۸ شهریور ماه/۱۹ سپتامبر به تصویب کنگره رسید و به موجب آن وزارت دفاع آمریکا متعهد شده است نیروهای ارتش آزاد سوریه را تسلیح کند و در عربستان سعودی آموزش دهد.

رییس جمهوری ایران پیشنهاد داد که برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های جهادی در عراق و سوریه، در وهله نخست می‌بایست حکومت بشار اسد تثبیت شود.

حسن روحانی در این نشست خبری همچنین گفت بنا ندارد با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در سفرش به نیویورک دیدار کند. او گفت برای این دیدار برنامه‌ریزی نشده و در «شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.»

حسن روحانی، پیش از سفر به نیویورک به شبکه «ان بی سی» گفته است: « «فعلاً در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رییس جمهور اوباما وجود ندارد، اما در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است.»

چشم‌انداز همکاری ایران با قدرت‌های جهانی

بریتانیا هم در تدارک حمله هوایی به مواضع داعش است

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، فردا در حاشیه اجلاس سران کشورها با یکدیگر دیدار خواهند کرد. آن‌ها سال گذشته نیز با یکدیگر به شکل تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

وب‌سایت تایمز بریتانیا، نوشته است که انگیزه کامرون از این دیدار، فراهم آوردن زمینه‌های مناسب و قابل تضمین برای شکل‌دهی ائتلاف گسترده در نبرد با دولت اسلامی (داعش) است.

همزمان با ورود روحانی به نیویورک، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که آمریکا پیشنهاد همکاری ایران در مبارزه با پیکارجویان «دولت اسلامی» در عراق و سوریه را نپذیرفته است. بنا به گزارش رویترز، ظاهراً ایران به آمریکا پیشنهاد داده است که چنانچه قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای حاضر به سازش با ایران باشند، این کشور در ازای آن به قدرت‌های جهانی در مبارزه با داعش کمک می‌کند.

به گفته جوش ارنست، سخنگوی کاخ سفید تلاش باراک اوباما رییس جمهور آمریکا برای شکل دادن به یک ائتلاف جهانی بر ضد داعش و مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ دو موضوع کاملاً جداگانه‌ است.

حسن روحانی در نشست خبری‌اش در نیویورک، ثبات و امنیت در منطقه را با موفقیت مذاکرات هسته‌ای درآمیخت. به گفته او پس از موفقیت مذاکرات هسته‌ای «می‌توان در خصوص مبارزه با تروریسم و تلاش برای استقرار ثبات و امنیت در منطقه حساس خاورمیانه [با قدرت‌های جهانی] همکاری کرد.»

«شانه به شانه» با پنج کشور عربی

«شانه به شانه» با متحدان عرب

از سوی دیگر، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا پیش از سفرش به نیویورک برای شرکت در نشست جهانی تغییرات آب و هوایی گفته است که مبارزه با گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) فقط به عهده آمریکا نیست. به گفته اوباما، ایالت متحده آمریکا قصد دارد «شانه به شانه» با پنج کشور عربی از «امنیت ملی آمریکا» در برابر تهدید گروه «دولت اسلامی» دفاع کند.

رسانه‌های آمریکایی از عربستان، اردن، امارات، بحرین و قطر به عنوان متحدان آمریکا در نبرد با شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی» در شمال سوریه یاد کرده‌اند.

تداوم بمباران‌ها در روزهای آینده

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در یک نشست خبری اعلام کرد که حملات شب گذشته به مواضع داعش تازه اول کار است. به گفته کربی این حملات در روزهای آینده ادامه پیدا می‌کند.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل از دولت آمریکا خواسته است که در حمله به مواضع داعش در سوریه قوانین بین‌المللی را رعایت کنند. بان کی‌مون در حاشیه نشست جهانی تغییرات آب و هوایی از ایالت متحده آمریکا خواست جان غیرنظامیان در شمال سوریه را به خطر نیندازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    گنُده گُو . یهای بی جا، از رئیس جمهور بی اختیار.

  • hamid

    دبی، العربیه.نت فارسی براثر یک عملیات ویژه ارتش افغان روز دوشنبه 22 سپتامبر 2014 در ولایت فراه درغرب افغانستان، مولوی عبدالرحمان یکی از نزدیکان ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان افغانی کشته شد. در این درگیری 2 شهروند ایرانی هم در میان کشته شدگان بودند. این دو شهروند ایرانی برای تجهیز طالبان به ولایت فراه سفر کرده بودند که طعمه ای این رویداد گردیدند!

  • hasani

    دخالت و حمایت شما از اسد علیه مردم سوریه قانونی است ؟!