ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکایت جمهوری اسلامی از آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی

روحانی خبر داد که ایران به خاطر توقیف حدود دو میلیارد اموال بانک مرکزی، از آمریکا شکایت رسمی کرده و گفت این مبلغ بر اثر یک بی‌احتیاطی در دسترس آمریکایی‌ها قرار گرفته بود.

حسن روحانی خبر داد که ایران به خاطر توقیف حدود دو میلیارد اموال بانک مرکزی، از آمریکا شکایت رسمی کرده است. او گفت این مبلغ بر اثر یک بی‌احتیاطی در دسترس آمریکایی‌ها قرار گرفته بود.

رئیس دولت یازدهم شامگاه چهارشنبه ۲۶ خرداد اعلام کرد که ایران شکایتی از آمریکا در دیوان دادگستری بین‌المللی به ثبت رسیده است. او گفت در برابر صدور "احکام غیرقانونی" دادگاه‌های آمریکا ساکت نمی‌مانیم: «گفته‌اند این اموال باید در اختیار امریکایی‌ها و خانواده کسانی قرار گیرد که در لبنان کشته شده‌اند و معلوم نیست امریکایی‌ها در لبنان چه می‌کرده‌اند و این موضوع چه ارتباطی با ایران دارد.»

قضات دیوان عالی آمریکا، چهارشنبه ۲۰ آوریل / اول اردیبهشت با برداشت دو میلیارد دلار غرامت از دارایی‌های مسدودشده ایران موافقت کردند. این مبلغ با استناد به نقش آفرینی ایران در بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت، به بازماندگان قربانیان این انفجارها پرداخت خواهد شد. در این بمب‌گذاری‌ها ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی کشته شدند.

روحانی در ضیافت افطاری با خانواده "شهدا و ایثارگران"، عنوان کرد که مبلغ ضبط شده بر اثر یک بی احتیاطی در دسترس آمریکایی‌ها قرار گرفته بود.

پس از اعلام حکم دیوان‌عالی آمریکا، بحث‌های مفصلی بین جناح‌های سیاسی جمهوری اسلامی درگرفت. در حالی که کابینه روحانی، دولت احمدی‌نژاد را مقصر معرفی کرد، اصولگرایان و مقامات دولت نهم و دهم گفتند که سرمایه‌گذاری در خارج، در دولت اصلاحات انجام شد. احمدی‌نژاد شخصا با انتشار یک بیانیه مسئولیت دولتش در این موضوع را رد کرد.

پیش‌تر گفته شده که دولت احمدی‌نژاد بدون توجه به هشدارها و مخاطرات سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار دلاری چنین اقدامی کرده است. ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران، اوایل اردیبهشت گفت: « مبادلات دلاری (U-Turn) با جمهوری اسلامی ایران به‌صورت یک استثنا بر رژیم تحریم‌های دلاری آمریکا علیه ایران مجاز دانسته شده بوده و دولت احمدی‌نژاد بدون توجه به ریسک سیاسی موضوع، از این مکانسیم برای خرید اوراق بهادار استفاده کرد.»

روحانی خبر شکایت از آمریکا را یک روز پس از اظهارات تند خامنه‌ای علیه ایالات متحده اعلام کرد. خامنه‌ای در ملاقات با سران سه قوه و مقامات ارشد نظام گفت دشمنی خاص آمریکا با جمهوری اسلامی فراتر از اختلافات معمولی میان دولت‌هاست: «جمهوری اسلامی هرگز مورد محبت دولت آمریکا قرار نخواهد گرفت و این تصور که می‌توان با آمریکا کنار آمد، توهم است.»

گزارش‌های پیشین

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.