ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امرار معاش ۲میلیون نفر در تهران با موتورسیکلت

هفتاد درصد از موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده در تهران کاربرد غیرشخصی دارند و برای امرارمعاش به کار گرفته می‌شوند. مقام‌های دولتی این شغل را غیررسمی می‌دانند.

ناتوانی دولت برای ایجاد شغل بخشی از جمعیت ایران را به کار در مشاغلی که غیر رسمی خوانده می‌شود ناچار کرده است. مقام‌های مسئول می‌گویند که بیش از ۲ میلیون نفر از جمعیت تهران با موتورسیکلت امرار معاش می‌کنند.

تیمور حسینی فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفته است که ۷۰ درصد موتورسواران تهران از این وسیله نقلیه برای امرار معاش استفاده می‌کنند.

او تعداد موتور سیکلت‌های شماره‌گذاری در تهران را سه میلیون دستگاه اعلام کرده و گفته است که حدود ۲.۱ میلیون موتورسیکلت کاربرد شخصی ندارند بلکه وسیله کسب درآمد هستند.

بر پایه اظهارات این مقام مسئول تعداد اندکی از موتورسوران در شرکت‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی به عنوان پیک یا نامه‌رسان اشتغال دارند اما سایر موتورسواران فاقد قرارداد و حمایت‌های تامین اجتماعی هستند. بخش زیادی از این موتورسوارن به عنوان مسافرکش در تهران فعالیت می‌کنند.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران اردیبهشت امسال گفته بود که ۶.۵ میلیون نفر از شاغلان سرشماری شده در بخش «مشاغل غیررسمی» کار می‌کنند. بر اساس تعریف وزارت کار، شغل‌های فاقد قرارداد و خدمات تامین اجتماعی مانند دستفروشی، مسافرکشی خارج از نظارت سازمان تاکسیرانی و منشی‌گری بدون قرارداد در دفا‌تر خدماتی و یا مطب پزشکان غیررسمی نامیده می‌شوند.

بر اساس آمار رسمی، جمعیت شاغل ایران ۲۱ میلیون و ۵۷۶ هزار نفر اعلام است که تنها ۱۴ میلیون نفر این جمعیت «شغل رسمی» دارد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در باره افزایش جمعیت دستفروشان در تهران و سایر شهر‌ها منتشر شده است. حسین راغفر پژوهشگر فقر در ایران ناتوانی دولت در ایجاد شغل را عامل اصلی افزایش مشاغل غیررسمی دانسته است.

براساس نتایج یک پژوهش که در وب‌سایت «یک شهر» منتشر شده است ۹۸ درصد دستفروشان در تهران فاقد هر شغل دیگری هستند و حدود ۳۱ درصد آنان حتی یارانه نقدی هم دریافت نمی‌کنند.

این گزارش نشان می‌دهد که ۴۳.۱ درصد از دستفروشان به علت اجبار، تعدیل نیرو یا ورشکستگی به این شغل روی آورده‌اند. ۳۶ درصد آن‌ها پیش از روی آوردن به شغل دستفروشی کارگر ماهر و ۲۱ درصد آن‌ها نیز کارگر ساده یا کارگر کارخانه بوده‌اند.

۴۱ درصد از دستفروشان نیز به دلیل اینکه شغل‌شان به رسمیت شناخته نمی‌شود، فاقد هرگونه بیمه تامین اجتماعی هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    یک اختلاس نجومی دیگر در بنیاد شهید برملا شد رییس کمیتۀ تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفته است که برغم ادعای این بنیاد که هرگونه فساد در بنیاد شهید را انکار کرده، دست کم ۳۰ هزار سند در تأئید فساد در بنیاد شهید دارد که اگر رییس مجلس شورای اسلامی اجازه بدهد همۀ آنها را رو می کند. امیر خجسته گفته است : علاوه بر بنیاد شهید، "بانک دی" نیز منشاء فسادهای هنگفت از جمله سرقت پول و زمین خواری بوده به طوری که تنها در یک مورد ۵۰ هزار میلیارد تومان (یعنی بیش از ۱۰ میلیارد یورو) توسط این بانک مفقود شده است. گفتنی است که بانک دی تنها در سال ۱۳۸۹ تأسیس شده است. امیر خجسته در جای دیگری از سخنانش افزوده است که هم مجلس نهم هم مجلس کنونی از تحقیق و تفحص دربارۀ بنیاد شهید و همچنین انتشار نتایج تحقیق دربارۀ این بنیاد و بانک دی جلوگیری کرده اند. وی تصریح نموده است که علاوه بر رییس مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی، برادر او، آیت الله صادق آملی لاریجانی، که ریاست قوۀ قضاییه را برعهده دارد از کلیه مستندات مربوط به فساد در بنیاد شهید آگاه است. وی در جای دیگری از سخنانش افزوده است که فشارهای سیاسی در داخل و خارج از مجلس همواره مانع از ادامۀ تحقیق دربارۀ فساد در بنیاد شهید بوده اند. امیر خجسته تأکید کرده است که هم اکنون نیز تعدادی از نمایندگان مجلس مانع از قرائت گزارش کمیتۀ تحقیق و تفحص دربارۀ بنیاد شهید و بانک دی در مجلس می شوند.!!