ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حلقه جماران، حسن خمینی و اعدام‌های۶۷

با انتشار صحبت‌های حسینعلی منتظری، احمد منتظری به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده، مصطفی تاج‌زاده از مردم عذر‌خواهی کرده و حسن خمینی هم واکنش نشان داده است.

واکنش‌ها به انتشار فایل صوتی صحبت‌های حسینعلی منتظری، مرجع تقلید درگذشته شیعه و قائم مقام وقت رهبر سابق جمهوری اسلامی درباره اعدام‌های سال ۶۷ همچنان ادامه دارد.

حسن خمینی، فرزند احمد خمینی که در صحبت‌های منتظری از او به عنوان یکی از عوامل اصلی به جریان افتادن این اعدام‌ها یاد شده است، روز یک‌شنبه ۲۴ مرداد گفته است بازگو کردن سخنانی که دروغ بودن‌شان معلوم شده و بی‌اساس است، چه فایده ای دارد؟

خبرگزاری فارس از قول حسن خمینی نوشته است که «البته این اولین بار نبوده و آخرین بار هم نخواهد بود و ... کسانی نسبت به امام و انقلاب بغض دارند و تا آخر نیز خواهند داشت.»

حسن خمینی که برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد، همچنین گفته است: «سوال این است کسانی که این موضوع را هدف قرار می‌دهند چه امید و هدفی دارند؟»

این اظهارات اما در حالی مطرح می‌شوند که یک روز پس از انتشار این فایل صوتی، وزارت اطلاعات از احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری خواست که این فایل صوتی را از روی سایت رسمی آیت‌الله منتظری و کانال تلگرامش بردارد.

حالا هم قوه قضاییه ایران وارد میدان شده و فرزند این روحانی بلند‌پایه دهه اول انقلاب را به دادگاه احضار کرده است.

احمد منتظری صبح روز شنبه ۲۳ مرداد ماه در دادگاه ویژه روحانیت قم به مدت سه ساعت بازجویی شده است.

او به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که یکی از موارد مطرح شده در جلسه بازجویی‌اش، افشای اسرار نظام بوده، با این استدلال که زمان ضبط این فایل، آیت‌الله منتظری، قائم‌مقام رهبر ایران بوده و اسراری که او در جریان آن قرار داشته، از اسرار نظام جمهوری اسلامی بوده و افشای آن «جرم» است.

اتهام دیگری که با انتشار فایل صوتی متوجه فرزند حسینعلی منتظری شده، «کمک به اتحاد عربستان سعودی و مجاهدین» است. او این اتهام را رد کرده و در پاسخ گفته است که عامل اصلی اتحاد عربستان و سازمان مجاهدین، بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان در تهران و مجازات نکردن عاملان آن اقدام بوده است.

قرار است احمد منتظری دو هفته دیگر برای ادامه بازپرسی به دادگاه ویژه روحانیت قم برود.

از سوی دیگر اما مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی و از چهره‌های صاحب‌نام اصلاح‌طلب که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران بازداشت، محاکمه و زندانی شد، با انتشار متنی در صفحه فیس‌بوک خود (درباره نوار آیت‌الله منتظری) از بازماندگان اعدام‌های سال ۶۷ عذرخواهی کرده است. او همچنین از حاکمیت هم خواسته است تا ضمن عذرخواهی از ملت، ساز و کار قضایی را اصلاح کند تا امکان تکرار چنین فجایعی ناممکن شود و زخم ناشی از این اعدام‌ها را التیام بخشد.

این در حالی است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به تازگی عده‌ای از زندانیان اهل سنت متهم به اقدام علیه امنیت ملی را به صورتی شبیه آن‌چه در سال ۶۷ اتفاق افتاده است، اعدام کرد.

اعدام‌های ۶۷، نقش «احمد آقا» و عصبانیت جمارانی‌ها

انتشار فایل صوتی صحبت‌های حسینعلی منتظری با اعضای «هیات مرگ سال ۶۷» جزییات بیش‌تری از نقش احمد خمینی در این اعدام‌ها را روشن کرده و واکنش‌ نزدیکان بیت روح‌الله خمینی را به دنبال داشته است.

سایت جماران که وابسته به موسسه نشر آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی است، مصاحبه‌هایی با برخی مسئولان وقت قضایی انجام داده تا نظرات آنان را در باب انتشار این فایل صوتی جویا شود.

در گفت‌و‌گوهای انجام شده که با محمد‌علی انصاری، قائم مقام دفتر نشر آثار روح‌الله خمینی و محمد موسوی بجنوردی که از سال ۱۳۶۰ به مدت ۱۰ سال عضو شورای عالی قضایی بوده و به حکم روح‌الله خمینی در هیات عفو و بخشودگی زندانیان هم عضویت داشته، یک نکته مشترک دیده می‌شود: موضع‌گیری آن‌ها نشان می‌دهد دعوا همچنان بر سر دوگانه خمینی-منتظری است.

در همین زمینه

بر اساس نظرات موسوی بجنوردی و انصاری، منتظری اطلاعات غلطی دریافت کرده که «مغرضانه» به او منتقل شده است.

موسوی بجنوردی در واکنش به نقش احمد خمینی در این اعدام ها گفته است: «مرحوم حاج احمد آقا پاک‌ترین و مهربان‌ترین شخصیت سیاسى در دوره خود بود و آن‌چه درباره ایشان مطرح شده با هیچ معیارى سازگار نیست.»

انصاری هم گفته است که مرحوم حاج احمد آقا در بخش وسیعی از ادوار زندگی روحیه مسالمت‌آمیزی داشته و حتی متهم به سازش‌کاری با جریاناتی بوده‌ که مورد سوال مردم بوده‌اند: «بنابراین هیچ‌کس تصور نمی‌کند که ایشان یک روحیه خشن و توام با برخوردهای غیر منضبط و غیر‌قانونی حتی با مخالفین و معاندین نظام داشته باشند.»

حسین موسوی تبریزی هم که تا سال ۶۳ دادستان کل انقلاب بوده نیز به سایت جماران گفته است که انتشار این فایل به ضرر کشور است و صلاح نبوده که منتشر شود.

با وجود این او هیچ اشاره‌ای به نقش احمد خمینی در اعدام‌ها نکرده و همچون سایرین در مقام دفاع از او برنیامده است.

یکی از تازه‌ترین واکنش‌های سایت جماران به نوار صوتی حسینعلی منتظری اما انتشار یادداشتی از یک روحانی به نام محمد موسوی است.

او در این یادداشت که با تیتر «خوابم مى‌آید!» منتشر شده، نه تنها اعتراض‌های منتظری به اعدام‌ها را زیر سوال می‌برد، بلکه فجایع سال ۶۷ را توجیه حقوقی و فقهی می‌کند: «هر کس کوچکترین آشنایى میدانى با محکومان داشته باشد به تعجب ایشان مى‌خندد. اگر یک مجرم در طول دوره محکومیتش جرم جدیدى مرتکب شود یا جرمى از جرم‌هاى سابقش کشف گردد، آیا این عجیب است که تغییرى در حکمش ایجاد شود؟ وقتى فئه، باغیه مى‌شود، ولو یک نفر اسیر باشد حکمش اعدام است، مگر آن که از تحت آن گروه خارج گردد و این عین حکم الله است. حال منافقى که هنوز خود را عضو آن فئه مى‌داند ولى قبلا به جرم خاصى در زندان بوده، الان نباید حکم الله را در حق او جارى کرد؟»

در همه موارد مطرح شده در سایت جماران در دفاع از اعدام‌های ۶۷ درباره نوع فعل صورت گرفته صحبتی نشده است و خلاصه کلام افراد تاکید بر اقدامات مسلحانه مجاهدین خلق در دهه ۶۰ و شرایط کنونی «فرقه رجوی» است.

به باور آنان همین دو مساله اصل اعدام زندانیان وابسته به این گروه را توجیه می‌کند، در حالی که شمار بسیاری از افراد اعدام‌شده از وابستگان به مجاهدین خلق نبوده‌اند.

این گفته‌ها اما گواه آن هستند که نزدیکان بیت روح‌الله خمینی (پدران معنوی بخشی از جریان اصلاح‌طلب)، نه تنها از رویدادهای رخ داده در سال ۶۷ و همچنین اعدام‌های فله‌ای آن دهه شرمسار و پشیمان نیستند، بلکه با تمام وجود از آن دفاع می‌کنند.

نکته مشترک دیگری هم در این اظهارات به چشم می‌خورد و آن تصدیق محکومیت افراد به مرگ به صرف ارتباط با سازمان مجاهدین خلق است. همچنان که حسینعلی منتظری از احمد خمینی نقل می‌کند که مجاهدین را از روزنامه‌‌خوان و اعلامیه‌خوان تا اعلامیه‌ پخش‌کن باید اعدام کرد.

در این اظهارات به دفعات گفته می‌شود که اعدام‌شدگان مجاهدین «باغی» بودند و در زندان قصد توطئه داشتند، اما نه تنها سندی در این زمینه ارائه نمی‌شود، بلکه به توجیه فقهی-حقوقی اعدام زندانیان چپ نیز هیچ‌ اشاره‌ای نمی‌کنند. اعدام‌هایی که تاکنون حتی حکمی هم درباره آن انتشار نیافته است.

از این رو می‌توان از دست‌اندرکاران سایت جماران که دست‌کم برخی از گردانندگان آن به شعار «دانستن حق مردم است» تعلق خاطر دارند پرسید چرا از مصاحبه‌شوندگان درباره اعدام چپ‌ها سوال نشده است و آنان با چه توجیهی اعدام شده‌اند؟

گردانندگان این سایت احتمالا خوب می‌دانند که مساله اعدام‌های ۶۷ یک مساله سیاسی و گروهی نیست. این اعدام‌ها به «فرقه رجوی» منحصر نمی‌شود و اساسا این گروه خود متهم است که با ارائه اطلاعات نادرست و غلط ضربه بزرگی به روند حقیقت‌یابی زده و از این منظر می‌تواند شریک جنایت تلقی شود.

اکنون اما طیف وسیعی از افراد و گروه‌های فعالان حقوق بشر و خانواده‌های وابسته به قربانیان و حتی فعالان و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در جنبش سبز به دنبال کشف حقایق این فاجعه هستند و حتی پرونده‌ای در دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه برای استماع شنیده‌های شاهدان باز شده.

تا این جای ماجرا، شواهد و اسناد می‌گویند که مباشران این اعدام‌ها، اعضای «هیات مرگ» بوده‌اند، اما دامنه مباشران تا بیت روح‌الله خمینی هم قابل تسری است. ضمن این‌که هنوز آمر اعدام زندانیان چپ مشخص نیست.

از زاویه‌ای دیگر اما می‌توان گفت راز شکست اصلاح‌طلبی مهری‌ست که رهبران اصلاحات در برابر این جنایت بر لب زده‌اند و تا این سکوت شکسته نشود و این جنایت رمزگشایی نگردد، راه اصلاحات احتمالا همچنان بن‌بست باقی خواهد ماند.

اعدام‌های ۶۷ را می‌توان وسیع‌ترین کشتار سیستماتیک در طول تاریخ معاصر ایران دانست که برخی آن را «هولوکاست ایرانیان» می‌نامند. از این رو ضروری‌ست که نزدیکان بیت روح‌الله خمینی با این واقعیت روبه‌رو شوند که با سکوت و پنهانکاری در برابر این واقعه یا دفاع از آن مسئولیت‌شان را در برابر این جنایات بیش‌تر می‌کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    بالاخره ما نفهمیدیم شما با این مقاله جنایت رو زیر سوال بردی یا حمایت کردی ؟!!؟؟؟

  • سید مرتضی حسینی

    افراد برجسته از جمله هنرمندان باید در این رابطه سوال مطرح کنند ؟ که چرا و چگونه این بلا به سر جوانان این مرز و بوم افتاد ؟؟؟؟؟ که چرا جوانان ما توسط همیهنان خودمان اینگونه به قتل رسیدند ؟؟گونه به کستن یک هموطن افتخار میکنند ؟؟؟

  • |Nima

    نقل شده است:«الملک یبقی مع الکفرولایبقی مع الظلم»؛یعنی یک حکومت باکفرباقی می ماند،ولی باستم وظلم وآسیب زدن به مردم وجامعه هرگز. دلیلش هم همان حق الناس است. نه . جمهوری اسلامی نشان داد درست جمله اینه که : الملک یبقی مع الکفر و یبقی مع الظلم»؛یعنی یک حکومت باکفرباقی می ماند،ولی باستم وظلم وآسیب زدن به مردم وجامعه هم بیشتر باقی میماند.

  • Roozbeh

    نوه خميني ميكه اينها چه هدفى رو دنبال ميكنند از افشاى حقايق بايد پرسيد جمهورى اسلامى چه هدفى رو دنبال ميكنه از پنهان و كتمان كردن جزييات اين جنايت و وحشت از انتشار كوچكترين مطلبى راجع به اون. علت ديكه براى اين افشاگرى ميتونه اين باشه كه نظام و نوه هاى خمينى اخيرا دست به يك تعرض تبليغاتى براى اينكه خمينى را براى نسل جوان مظلوم و مهربان و مظلوم و نستوه و ووو جلوه دهند كه اين تلاشهاى مذبوهانه با يك نوار ناقابل چند دقيقه ايي به ضد آن بدل شد و خمينى و مسئولين كنونى نظام را به كسانى مبدل كرد كه با خون وضو ميگيرند. چه كسى به نظام و انقلاب بغض داره؟ آخه مرد حسابى بغض چيه اينهم شد دفاع. سند امضا شده دستور بابا بزررگت براى قتل عام زندانيها رو جواب بده. اونو راجبش چى ميگى.

  • شهلا

    قداستی که با زور و فریب و شیادی و دغلبازی و مکر و حیله و نادانی ساخته شود، با اشاره ای ترک می خورد.