ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چه کسی رئیس جمهوری فرانسه خواهد شد؟

شانس با کیست؟ امانوئل ماکرون؟ مارین لوپن؟ بنوآ امون؟ نظرسنجی‌ها می‌گویند: آنکه رأی دوم را در انتخابات مرحله اول بیاورد!

تاکمتر از سه ماه دیگر، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روزهایی ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ و ۷ می‌۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. چه کسی هشتمین رئیس‌ پنجمین جمهوری فرانسه خواهد بود؟ نظرسنجی‌ها می‌گویند: آنکه رأی دوم را در انتخابات مرحله اول بیاورد!

امانوئل ماکرون و بنوآ امون

خداحافظ آقای فیون؟

پس از نمایش باشکوه انتخابات مقدماتی دورمقدماتی احزاب راست میانه که به پیروزی فرانسوا فیون منجر شد، رسوایی مالی مربوط به همسر فیون را باید عملاً به معنای شکست زودهنگام این کاندیدا تلقی کرد. بنابه اسناد منتشر شده، پنه‌لوپه فیون، همسر کاندیدای جناح راست فرانسه مبالغ هنگفتی را ‌تحت عنوان دستیار پارلمانی همسرش به شکل غیرقانونی دریافت کرده است.
نظر به این رسوایی و در شرایطی که آلن ژوپه اعلام کرده است که تحت هیچ شرایطی «پلن بی» یا طرح جایگزین جمهوری‌خواهان در انتخابات نخواهد بود، اکنون صرفاً یک معجزه‌ خواهد توانست راست میانه را دوباره به صحنهانتخابات فرانسه بازگرداند.
نظر به این بحران، بازیگران اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه، تا اطلاع ثانوی امانوئل ماکرون (کاندیدای میانه‌رو و رهبر سازمان «به پیش!»)، مارین لوپن (کاندیدای راست افراطی جبهه ملی)، بنوآ امون (کاندیدای سوسیالیست) و ژان لوک ملانشون (کاندیدای چپ‌گرا و رهبر جنبش «فرانسه سرکش») خواهند بود.

ماکرون، نفر دوم خوش‌بخت؟

نکته جالب انتخاب پیش رو اما این است که با توجه به نظرسنجی‌ها و  صف‌بندی سیاسی موجود، پیش‌بینی می‌شود کاندیدایی که بیشترین آرا را در دور اول انتخابات کسب ‌کند، رئیس‌جمهور منتخب نخواهد بود.
بنابه تمام نظرسنجی‌هایی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده‌اند، نفر اول انتخابات در دور نخست رأی‌گیری، مارین لوپن کاندیدای راست افراطی خواهد بود، اما بنا به همین نظرسنجی‌ها، لوپن در دور دوم از کاندیدای رقیب، هرکه باشد، شکست خواهد خورد. به عبارت دیگر، این نفر دوم مرحله نخست خواهد بود که رئیس‌جمهور فرانسه خواهد شد.

مارین لوپن، کاندیدای جبهه ملی، حزب راست افراطی بنابه نظرسنجی‌ها بالاترین رأی را در دور نخست انتخابات به دست خواهد آورد

تا پیش از رسوایی مالی فیون و همسرش، فیون بخت نخست برای رفتن به دور دوم و رقابت با لوپن تلقی می‌شد. حالا اما این امانوئل ماکرون است که خود را نزدیکتر از دیگر رقبایش به دروازه‌های کاخ الیزه می‌بیند، به ویژه که احتمال می‌رود در هفته‌های آینده از حمایت فرانسوا بایرو، رهبر حزب مودم (جنبش دموکراتیک فرانسه) نیز برخودار شود.
ماکرون پیشتر عضو حزب سوسیالیست بوده است، اما امروز خود را به جای سوسیالیست، «سانترالیست» یا میانه‌رو معرفی می‌کند. او کاندیدایی است که می‌کوشد ارزشهای فرهنگی چپ را به ارزشهای اقتصادی راست پیوند زند. تلاش او در انتخابات پیش‌رو ،بسیح رأی‌های سرگردان میان چپ و راست به نفع طرحی به گمان خویش «مترقی» است. علی‌رغم جایگاه قابل توجه در افکار عمومی، سبد رأی ماکرون اما چندان یک جامعه متعین و مصمم را نشان نمی‌دهد. و بنا به نظرسنجی‌ها، اکثر کسانی که گفته‌اند به او رأی می‌دهند، همچنین اعلام کرده‌اند که ممکن است بعداً تصمیم خود را عوض کنند.

صدای پای آمون

از سوی دیگر، با پیروزی بنوآ امون در انتخابات مقدمات دور اول، حزب حاکم سوسیالیست نیز به شکلی غیرمنتظره به بازی انتخابات بازگشته است و آن طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، میزان رأی امون در همین زمان اندک سیر صعودی قابل توجهی داشته است.
مطابق نظرسنجی افوپ، انستیتوی فرانسوی افکار عمومی، که دوم فوریه منتشر شد، آراء امون افزایش چشمگیری داشته و به ۱۷ درصد رسیده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد، لوپن با ۲۴,۵ درصد، و فیون و ماکرون هرکدام با ۲۰ درصد، به ترتیب بالاترین رأی‌ها را در انتخابات ۲۰۱۷ کسب خواهند کرد.
بی‌شک، بنوآ امون اگر بتواند ملانشون و سبزها را با خود همراه کند، حتی از ماکرون نیز شانس بیشتری برای ورود به کاخ الیزه خواهد داشت. پیشتر در جریان انتخابات دور مقدماتی سوسیالیست‌ها، امون گفته بود که برای تشکیل یک جبهه واحد چپ تلاش خواهد کرد.
اول فوریه، ملانشون در ویدئویی با استقبال از طرح وحدت چپ‌گرایان، آن را مشروط به شفافیت و صراحت بیشتر امون دانست. او درحالی که «زبان دوگانه» و ابهام موضع سیاسی امون را مورد انتقاد قرار داد، از امون دعوت کرد میان جبهه «سوسیالیسم میانه‌رو و خنثی» و جبهه «چپ رادیکالی که اراده به تغییر دارد» زودتر دست به انتخاب بزند و یکی را انتخاب کند.
«نمی‌توان قانون کار الخمری را لغو کرد، درحالی‌که خود خانم الخمری بخشی از این پروژه باشد.» این فحوای نقد ملانشون از امون است. در این شرایط، مأموریت پیش‌روی امون یعنی جذب آرا  تمام چپ‌ها و تشکیل یک جبهه واحد با ملانشون، بدون از دست دادن رأی سوسیالیست‌هایی مثل اولاند، کاری به غایت دشوار خواهد بود.
در هرحال، تا همین جا نیز اوضاع برای امون به شکلی غیرقابل پیش‌بینی خوب پیش رفته است. تنها کاندیدایی که در ماه فوریه توانست سبد رأی خود را افزایش دهد، بنا به سنجه انتخاباتی روزنامه دست-راستی فیگارو، بنوآ امون بود.
ایا این سیر صعودی ادامه خواهد یافت؟ آیا امون خواهد توانست جبهه فراگیر چپ تشکیل دهد؟ آیا فیون خواهد توانست از بحران پیش رو عبور کند؟ آیا حزب جمهوری‌خواه کاندیدای دیگری را جایگزین فیون خواهد کرد؟ آیا افشای رسوایی‌های مالی دامن‌گیر دیگر کاندایدها نیز خواهد شد؟ آیا جامعه رأی ماکرون واقعی است یا ساخته نظرسنجی‌ها و رسانه‌ها؟ آیا ممکن است فرانسوی‌ها نیز همچون آمریکایی‌ها، با انتخاب قاطع مارین لوپن جهان را شگفتزده کند؟ چه کسی رئیس‌جمهوری فرانسه خواهد بود؟ اینها سؤالهایی است که جامعه فرانسه در سه ماه آینده درگیر آن خواهد بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.