ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ به حکم قاضی فدرال

به حکم قاضی فدرال سیاتل، منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان به آمریکا لغو شد. گمرک آمریکا نیز به هواپیمایی‌ها برای سوارکردن شهروندان این هفت‌کشور چراغ سبز نشان داد.

بنابر حکم یک قاضی فدرال آمریکا، فرمان مهاجرتی ترامپ برای لغو ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان مسدود شد.

اعتراض علیه فرمان ترامپ در فرودگاه‌ها - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، جیمز رُبارت، یک قاضی فدرال آمریکایی از سیاتل جمعه سوم فوریه در حکمی اعلام کرد که منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان، از جمله ایران را می‌توان فوراً -اگرچه به طور موقت- لغو کرد.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه گذشته دستور داد برای ۹۰ روز از ورود شهروندان ایران، عراق، لیبی، سوریه، سودان، سومالی و یمن به آمریکا جلوگیری شود، عده از ساکنان قانونی آمریکا از این هفت کشور در فرودگاه‌ها گرفتار شدند و برخی از آنها حتی از خاک این کشور اخراج شدند.

نه تنها مخالفان سیاسی ترامپ، بلکه همچنین افرادی از حزب جمهوری‌خواه نیز نسبت به این فرمان یا نحوه اجرای آن منتقد بودند. جیمز ربارت نیز از سوی جرج دبلیو بوش به عنوان یک قاضی فدرال منسوب شده‌بود.

باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن پس از صدور حکم قاضی گفت که «این تصمیم همین حالا فرمان اجرایی ترامپ را لغو می‌کند.» او گفت که از دولت فدرال انتظار دارد تا به این حکم احترام بگذارد.

کاخ سفید نیز در واکنش به این حکم دوباره بر «قانونی‌بودن و مناسب‌بودن» فرمان اجرایی ترامپ تأکید کرد و گفت به دنبال راه‌های قانونی برای ادامه آن است.

پرونده حقوقی علیه دستور ترامپ از سوی ایالت واشنگتن و سپس مینه‌سوتا پیگیری شد. جمعه سوم فوریه، ایالت هاوایی نیز به جمع این ایالات پیوست که فرمان ترامپ را نقض قانون اساسی ایالات متحده می‌دانند.

چراغ سبز به هواپیمایی‌ها

همچنین رسانه‌ها گزارش دادند که پس از اعلام صدور حکم قاضی فدرال سیاتل علیه دستور ترامپ، گمرک ایالات متحده به هواپیمایی‌ها برای سوارکردن شهروندان دارای ویزای آمریکا از این هفت کشور در پروازها به سمت ایالات متحده چراغ سبز نشان داد.

هفته گذشته و در پی آغاز اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ، هواپیمایی‌های مختلف از سوارکردن شهروندان این هفت کشور بر پروازهای آمریکا امتناع کردند. این محدودیت شامل افراد دارای گرین‌کارت نیز شده‌بود.

بیش از ۱۰۰ هزار ویزای لغوشده

وزارت امور خارجه ایالات متحده جمعه سوم فوریه اعلام کرد که بر اثر فرمان اجرایی ترامپ برای منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان از جمله ایران، تا کنون حدود ۶۰ هزار ویزای پیشتر صادرشده برای شهروندان این کشورها لغو شده‌است.

بیانیه وزارت امور خارجه پس از آن منتشر می‌شد که رسانه‌های این کشور از لغو دست‌کم ۱۰۰ هزار ویزای پیشتر صادرشده برای شهروندان این هفت کشور به عنوان بخشی از فرمان ترامپ خبر داده بودند.

در همین رابطه، جمعه یک قاضی از الکساندریا در ایالت ویرجینیا به دولت فدرال دستور داد که تا پنج‌شنبه آینده، فهرست «تمام اشخاصی را که از ورود به آمریکا منع یا از این کشور بیرون رانده شدند»، ارائه دهد.

فرمان ترامپ که از نخستین ساعت‌های امضای آن از شنبه گذشته اجرایی شد، به آشوب در نظام مهاجرت آمریکا انجامید. تفسیرها بر سر این فرمان و شیوه اجرای آن نیز متفاوت بود. همان روز، شنبه ۲۸ ژانویه نیز یک قاضی فدرال طی حکمی دستور داد تا فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ متوقف شود و مسافران سرگردان در فرودگاه‌های آمریکا که تحت این قانون بازداشت شدند، داخل آمریکا باقی بمانند. این دستور برای جلوگیری از اخراج افراد بازداشت‌شده در فرودگاه‌ها یا ترانزیت با توجه به فرمان ترامپ بود.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.