ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکست کامل دور دوم اجلاس صلح سوریه در آستانه

نماینده بشار اسد از ترکیه خواست نیروهای نظامی‌اش را از خاک سوریه خارج کند. نماینده شورشیان اما خواهان خروج نیروی نظامی ایران شد. تفاهم و توافقی به دست نیامد.

دومین دور اجلاس صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان بدون هیچ دستاورد مشخصی به پایان رسید. در دور دوم مذاکرات صلح، نمایندگان شورشیان مسلح، هیأتی به نمایندگی از دولت بشار اسد، نمایندگانی از روسیه، ایران، اردن و ترکیه به عنوان ناظر شرکت داشتند. تنش‌هایی بین هیأت دولت اسد و هیأت ترکیه پیش آمد. خروج نیروهای نظامی ایران از خاک سوریه هم همچنان چالش‌برانگیز بود.

شکست کامل دور دوم اجلاس صلح سوریه در آستانه

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بشار جعفری، نماینده دولت سوریه در مذاکرات آستانه، هیأت مذاکره‌کننده ترکیه و نمایندگان شورشیان را متهم کرده که با خودداری از امضای بیانیه پایانی اجلاس قصد دارند روند صلح در سوریه را مختل کنند.

بشار جعفری در دور پایانی مذاکرات آستانه، از دولت ترکیه خواسته است نیروهای نظامی خود را از خاک سوریه خارج کند و مرزهایش را بر روی ستیزه‌جویان مسلح ببندد.

جعفری به خبرگزاری رویترز گفته است: «به دلیل مخالفت ترکیه با بیانیه پایانی اجلاس آستانه، این نشست بدون نتیجه به پایان رسید.»

دور دوم اجلاس صلح در آستانه، پایتخت قزاقستان با یک رور تأخیر برگزار شد. وزارت خارجه قزاقستان علت تأخیر یک روزه را «مسائل فنی» عنوان کرده بود. شورشیان سوری تهدید کرده بودند که به خاطر عدم پایبندی روسیه به آتش بس در این نشست شرکت نکنند اما سرانجام هیأت کوچکی را برای ادامه مذاکرات به آستانه اعزام کردند.

الکساندر لاورنتیف، رئیس هیأت روسیه اما برخلاف بشار جعفری ظاهراً از برگزاری دور دوم و پایانی مذاکرات آستانه رضایت داشت. او در پایان این اجلاس، در یک نشست خبری گفت: «باید همکاری مشترکی برای دستیابی به راه حل بحران سوریه ایجاد شود. گروه‌های مسلحی که در نشست آستانه شرکت نکردند می‌توانند به آتش‌بس بپیوندند.»

بشار جعفری از ترکیه خواسته است با خروج نیروهای نظامی‌اش از خاک سوریه و عدم حمایت از شورشیان مسلح آن‌ها را پای میز مذاکره بکشاند.

اسامه ابو زید، سخنگوی هیأت شورشیان سوری در نشست خبری اجلاس آستانه گفت: «هیچ سندی در پایان نشست امضاء نشد.»

محمود علوش، سرپرست هیأت شورشیان سوری در اجلاس آستانه هم گفته است که «موانع قبلی» برطرف نشده‌اند.

در دور نخست اجلاس صلح آستانه، علوش گفته بود که نیروهای نظامی ایرانی و حزب‌الله لبنان مسئول بسیاری از موارد نقض آتش‌بس در سراسر سوریه‌اند. او درخواست کرده بود که ماده‌ای به بیانیه پایانی اجلاس اضافه شود با این مضمون که شبه‌نظامیان خارجی می‌بایست از خاک سوریه خارج شوند. به دلیل مخالفت ایران با این درخواست، دور نخست اجلاس آستانه بی‌نتیجه به پایان رسید. در دور دوم هم بر سر این موضوع توافقی حاصل نشد.

روسیه، ایران و ترکیه به عنوان ناظران توافقنامه آتش‌بس پیش‌نویس اسنادی را تهیه کرده‌ بودند و امید داشتند که این اسناد به امضای ظرفین درگیری برسد. اما شورشیان سوری از امضای این اسناد نیز خودداری کردند. با این‌حال الکساندر لاورنتیف، رئیس هیأت روسیه آزادی صد زندانی را در چشم‌انداز قرار داد. او گفت فهرستی از این زندانیان تهیه شده.

دور بعدی مذاکرات صلح سوریه ۲۰ فوریه در ژنو برگزار می شود. کمیته عالی مذاکرات (اچ ان سی)، مهم‌ترین تشکل سیاسی سوریه که نمایندگانی از ۲۱ حزب و گروه سیاسی را زیر سقف خود گرد آورده اعلام کرده که در مذاکرات صلح ژنو یک دولت موقت و برکناری بشار اسد را به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های صلح در سوریه به بحث می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

مذاکرات صلح سوریه:

در آستانه (با شورشیان مسلح)

در ژنو (با اپوزیسیون سیاسی)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.