ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ ایران را حامی تروریسم خواند و گفت فرمان جدید منع صدور ویزا صادر خواهد کرد

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که ترامپ از اجرای فرمان «حفظ کشور از ورود تروریست خارجی به ایالات متحده» منصرف شده و هفته آینده فرمان جدیدی صادر خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که هفته پایانی ماه فوریه، فرمان جدیدی برای محدود کردن صدور ویزا، مهاجرت‌پذیری و پناهنده‌پذیری به‌جای فرمان قبلی صادر خواهد کرد که توسط دادگاه بدوی واشنگتن و دادگاه استیناف سان‌فرانسیسکو متوقف شد. او همراه با این خبر گفت که ایران حامی تروریسم است.

ترامپ محدودیت‌های جدیدی برای شهروندان برخی کشورها جهت سفر به آمریکا وضع می‌کند

روز ۱۶ فوریه/ ۲۸ بهمن وزارت دادگستری دونالد ترامپ به سه قاضی فدرال در شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو خبر داد که ریاست جمهوری آمریکا از اجرای فرمان «حفظ کشور از ورود تروریست خارجی به ایالات متحده» (مصوب ۲۷ ژانویه/۸ بهمن) منصرف شده و هفته آینده فرمان جدیدی را در این مورد صادر خواهد کرد.

خود ترامپ هم عصر ۱۶ فوریه در کنفرانس خبری کاخ سفید حاضر شد و گفت که برای مقابله با «اسلام رادیکال» و محافظت از مرزهای آمریکا فرمان جدیدی را صادر خواهد کرد. او گفت: «از دفاع از کشور عقب‌نشینی نخواهم کرد.»

در متن بیانیه وزارت دادگستری که وکیل ترامپ را در شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو انتخاب کرده بود، آمده: «به‌جای ادامه این دادخواهی، رئیس‌جمهور در نظر دارد در آینده‌ای نزدیک فرمان قبلی را لغو کند و آن را با فرمانی جدید، شامل ملاحظات و تجدیدنظرهای اجرایی، جایگزین کند.»

اما ریاست جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری لحنی پوزش‌خواه نداشت و همچنان از فرمان اولیه خود دفاع می‌کرد. او به دادگاه استیناف حمله کرد و آن را «دادگاهی بد» خواند که «تصمیمی بد» ارائه کرده است.

لحن وزارت دادگستری ترامپ به نسبت خود ریاست جمهوری متفاوت بود. وکیل ترامپ در توضیح دلیل تصمیم لغو احتمالی فرمان قبلی نوشت که قرار است که نگرانی‌های سه قاضی فدرال دادگاه استیناف برای همخوان شدن فرمان با قانون اساسی ایالات متحده آمریکا در تجدیدنظر فرمان و برای صدور فرمان جدید لحاظ شود.

هیچ اطلاعاتی در مورد فرمان جدید، اینکه شامل چه کشورهایی خواهد بود، اینکه جزئیات آن به چه گونه‌ای اجرایی خواهد شد و اینکه چرا خلاف قانونی اساسی آمریکا نیست هنوز منتشر نشده است.

اما وکلای دولت می‌گویند طراحی یک فرمان جدید که تنها شامل اتباع خارجی شود، و شامل کسانی که ویزاهای قانونی دارند یا کارت سبز دارند نشود، کار دشواری نیست. انتظار می‌رود که اشکالات حقوقی که قاضی‌های فدرال به‌فرمان قبلی وارد کردند با تمرکز بر ممنوعیت ورود برخی از اتباع خارجی به‌منظور طراحی یک سیستم غربال‌گری جدید، حل شود. هنوز مشخص نیست که اشکالات حقوقی به هزینه‌های اجرایی طرح و هزینه‌های آن برای آمریکایی‌ها چگونه حل و بررسی خواهد شد.

با توجه به اینکه متن فرمان اول ترامپ شامل ایران می‌شد، انتظار می‌رود که متن بعدی هم شامل اتباع ایرانی شود.

ریاست جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری روز ۱۶ فوریه که در آن به موضوع فرمان جدید محدودسازی مهاجرت و مقابله با «اسلام رادیکال» پرداخت، ایران را بار دیگر «حامی تروریسم» خواند.

او موضوع دستورش برای بازسازی ارتش آمریکا را درست پس از موضوع مقابله با ایران مطرح کرد و گفت که دولت بارک اوباما در مقابل ایران ضعیف عمل کرده و ایران از دولت اوباما سوء استفاده کرده است.

ترامپ همچنین بار دیگر گفت که خیال ندارد برنامه‌اش در مورد مقابله با ایران را آشکار کند: «لازم نیست به شما بگویم که قصد دارم با کره شمالی چه کنم. همچنین لازم نیست که بگویم قرار است با ایران چه کنم. می‌دانید چرا؟ برای اینکه آنها [کره شمالی و ایران] نباید خبردار شوند.»

هنوز جزئیات در رابطه با فرمان جدید ترامپ و در مورد رابطه‌اش با ایران، مشخص نیست.

آنچه که مشخص است این است که ریاست جمهوری آمریکا با وجود دو شکست پیاپی در دادگاه بدوی واشنگتن (در تاریخ ۳ فوریه) و دادگاه استیناف سانفرانسیسکو (در تاریخ ۹ فوریه) به هیچ وجه در رابطه با فرمان محدودسازی صدور ویزا، مهاجرت و پناهنده‌پذیری، «اذعان شکست» نکرده است و خیال دارد این فرمان را در چارچوب حقوقی کم درد سرتر، اجرایی کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    دونالد ترامپ در حالی وارد کاخ سفید گردید که امریکائی ها خواهان تغییرات زیادی برای بهبود شرایط خود هستند و دونالد ترامپ نه پاسخ مناسب به مطالبات امریکا گه خودش هم بحران دیگری بر بحرانهای هیات حاکمه ی امریکا افزوده است دموکراتها که اکثریت آراء را به خودشان اختصاص دادند اما اکثریت نمایندگان برای رئیس جمهوری نداشتند شکاف عمیق در بین مردم بحران شدید در بین جمهوری خواهان ؛ دموکراتها و ترامپ . این شرایط و برای خروج هیات حاکمه از بحران ضرورتا باید همه ی نگاهها را به یک دشمن خارجی جلب کند و چه دشمنی بهتر از جمهوری اسلامی که هم از لحاظ بین المللی و هم از لحاظ منطقه ای و هم داخلی کاملا تنها و ایزوله شده است و دلائل بسیاری هم وجود دارد - که برای هر کدامش امریکا می توانست عکس العمل نشان دهد - تا شیپور جنگ را بنوازد . مهم نیست که آخوندها انگلیسی هستند مهم نیست که بخشی از هیات حاکمه ی ایران را صهیونیستها در اختیار دارند و مهم نیست که بخشی روسی و امریکائی هستند یا همین الان در حال مذاکره هم هستند مهم اینست که می تواند مردم امریکا و هیات حاکمه ی امریکا را از بحران خارج نماید . و ترامپ در صدور فرمانهایش هم نشان داده است که حتی توجهی به قانون اساسی امریکا هم نه داشته و نه برای تطبیق فرمانهایش دقت لازم را انجام میدهد از اینرو ممکن است همین الان بدون توجه به همه ی معادلات فرمان جنگ را صادر کند .

  • k

    آمریکا و متحدینش بزرگترین حامیان تروریسم هستند دنیا هم می داند فقط جرات گفتنش را ندارند