ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان مجمع عمومی «جبهه مردمی»

اصولگرایان و بحران در توافق بر سر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

شعار وحدت در مجمع عمومی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» چشمگیر بود، اما خبرهای ضد و نقیض در مورد تصمیمات آن حکایت از بحران شدید در میان اصول‌گرایان دارد.

مجمع عمومی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» بعدا از ظهر روز پنجشنبه ۵ اسفند بدون اعلام اسامی ۱۰ نامزد مورد توافق پایان یافت. رئیس هیات موسس جبهه مردمی طی مصاحبه‌ای اعلام اسامی نامزدها را به اوایل سال آینده موکول کرد، اما چند ساعت بعد سایت «انتخاب» به نقل از یکی از اصول‌گرایان به نام حسین کنعانی مقدم نوشت ابراهیم رئیسی حائز اکثریت آراء و لذا نامزد جبهه مردمی در انتخابات ریاست جمهوری شده است. این موضوع اندکی بعد تکذیب شد. خبرهای ضد و نقیض حکایت از بحران شدید در میان اصول‌گرایان دارد.

اولین مجمع عمومی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که پنجشنبه ۵ اسفند در تهران برگزار شد قرار بود برای وحدت بخشیدن به صفوف پراکنده اصولگرایان از میان ۵۰ کاندید تشکل‌های مختلف اصولگرا ۱۰ نفر را به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب کند.

این امر اما تا آن جا که به اظهار نظرات رسمی جبهه مردمی برمی‌گردد، به دومین مجمع این جبهه موکول شده است.

در حین نشست ابتدا یک لیست ۱۰ نفره منتشر و بعد تکذیب شد. سپس لیست ۲۱ نفره‌ای انتشار یافت و سرانجام اعلام اسامی ۱۰ نامزد مورد توافق به دلیل آنچه اشکال فنی خوانده شد، به مجمع عمومی دوم در اوایل سال ۹۶ موکول شد.

ماندن در صحنه و پاسخ به دغدغه‌های رهبر

مجمع عمومی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در میان اظهار امیدواری چهره‌های شاخص اصولگرا به وحدت آغاز شد. حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم به رسانه‌ها گفت این که همه نیروهای اصولگرا در جلسه حضور دارند نشان می‌دهد که وحدت میان آن‌ها ناممکن نیست.

سخنان محمدحسن رحیمیان، رئیس هیأت مؤسس «جبهه مردمی.»‌ آغازگر اجلاس امروز بود که هدف از این اتحاد را برطرف کردن دغدغه‌های رهبر حکومت اسلامی عنوان کرد. او دغدغه‌ها را چنین برشمرد: «اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، مطالبات فضای مجازی و خدمتگزاری به مردم همه و همه بر زمین مانده است.»

رحیمیان گفت: «تنها راه درمان این دردها وحدت و همدلی و همسویی مجموعه نیروهای انقلاب اسلامی است؛ بنابراین بر همه آشکار شد که باید در یک جبهه گرد بیاییم و متحد شویم.»
مرضیه وحید دستجردی با تاکید سخنان رحیمیان افزود که «ما این‌جا به رهبری عرض می‌کنیم که پیام شما را شنیدیم»

او انتخابات ریاست جمهوری را ایستگاه اول «جبهه مردمی» خواند و گفت این جبهه قرار است به نهادی مانا تبدیل شوذ.

غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران نیز حمایت کامل این نهاد از جبهه را اعلام کرد.

در حالی که اجلاس مجمع عمومی ادامه داشت لیست ۱۰ نفره‌ای از نامزدهای مورد نظر اصولگرایان توسط خبرگزاری «دانشجو» بر روی اینترنت قرار گرفت، به سرعت بازنشر و پس از چند دقیقه توسط یکی از اعضای هیأت موسس جبهه مردمی تکذیب شد.

در این لیست اسامی نامزدهای برخی از تشکل‌های اصولگرا از جمله سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف به چشم می‌خورد ولی نام برخی دیگر و از جمله محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت در آن نبود.

محسن رضایی یک روز پیش از برگزاری مجمع عمومی «جببه مردمی» طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود در صورت نامزدی «البته به تکلیف نیروهای انقلاب احترام می‌گذارم. ردکردن چنین تقاضایی برای من سخت است. اگر به من تکلیف کردند، درباره آن فکر خواهم کرد.»

کمی بعد از تکذیب لیست ۱۰ نفره، لیست ۲۱ نفره‌ای در سایت‌ «نامه نیوز» منتشر شد با این توضیح که از میان ۵۰ کاندید اولیه ۲۹ نفر کنار رفته‌اند و تا پایان امروز از میان این ۲۱ نفر باید ۱۰ نفر انتخاب شوند.

در این لیست نام نامزدانی از جبهه یکتا، جبهه پایداری، رهپویان انقلاب، جامعه روحانیت مبارز و جمعیت پیشرفت و عدالت، و جمعیت مؤتلفه به چشم می‌خورد.

نام ابراهیم رئیسی از جامعه روحانیت مبارز و تولیت آستان قدس هم در این لیست هست در حالی که گفته می‌شود او نامزدی انتخابات را نپذیرفته است.

امتناع رئیسی از نامزدی ریاست جمهوری، دست‌درازی روحانی به سبد رأی اصول‌گرایان

لیست ۲۱ نفره از محسن رضایی به عنوان کاندید مستقل نام برده است. محسن رضایی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی درباره نامزدی خود گفت برای او وحدت از کاندیداتوری مهم‌تر است: «از همه می‌خواهم وحدت را حفظ کنند تا مشکلات را حل کنیم.»

به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به هنگام تعیین کاندیداها فقط خبرگزاری‌های مشخصی اجازه حضور در اجلاس را داشته‌اند.

ایلنا از برگزار کنندگان مجمع انتقاد کرده است که چرا علی‌رغم این که از قبل هماهنگی لازم برای پوشش خبری این نشست انجام شده بود و نمایندگان رسانه‌ها از صبح زود در محل حضور داشتند «در زمان رأی‌گیری ۱۰ نامزد نهایی، تنها به رسانه‌های اصولگرا اجازه ورود به سالن همایش داده شد.»

محمدحسین رحیمیان، رئیس هیأت مؤسس جبهه مردمی، در توضیح عدم اعلام نام کاندیداها، در پایان مجمع عمومی گفت قرار بوده شمارش آرا به شکل اتوماتیک صورت بگیرد «اما به دلیل این که برخی تعرفه‌ها کد نداشت شمارش آرا‌ء دستی انجام شد.»

او افزود به همین سبب اعلام آرا امروز ممکن نیست و در دومین مجمع عمومی و در سال آینده صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.