ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

سپاه، دولتِ ثروتمندِ رانت‌خوارِ تفنگدارِ ترس آور

اکبر گنجی − سپاه و بسیج در ایران به دولتی تمام عیار تبدیل شده‌اند و به این خاطر در برابر دولت رسمی و قانونی قرار می‌گیرند.

سپاه و بسیج از محدوده وظایف حرفه‌ای نظامیان - یعنی حفاظت از مرزهای کشور و دفاع از امنیت ملی - خارج شده و به دولتی تمام عیار تبدیل شده‌اند. این مسئله، بحران عمیقی ایجاد کرده که پیامدهای گوناگونی به دنبال دارد. به عنوان مثال، نظامیان باید آن چنان از نزاع‌ها و رقابت‌های سیاسی دور بمانند، که همه مردم و نیروهای سیاسی به آنان به عنوان حافظان کشور اعتماد داشته باشند. وقتی آن‌ها وارد همه قلمروها می‌شوند، خود را به رقیب منفعت‌جوی همگان تبدیل می‌سازند. بدین ترتیب، هرگاه واقعاً هم از خطر دشمنان خارجی برای امنیت ملی کشور سخن بگویند، مردم به سخنان آنان اعتماد نکرده و آن مدعیات را هم پوشش دیگری برای منافع بخش نظامی تبدیل به دولت شده به شمار خواهند آورد. باید بزرگترین سرمایه نظامیان، اعتماد باشد. اما سپاه و بسیج این اعتماد را از ابتدای انقلاب تاکنون، با گفتار و رفتار خود، به سرعت بر باد داده و روز به روز از میزان آن کاسته‌اند.

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده، سپاه پاسداران، در حالت خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری
سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده، سپاه پاسداران، در حالت خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری

نزاع رئیس جمهوری با سپاه

حسن روحانی در طی ۴ سال گذشته انتقادهای زیادی بر سپاه و بسیج کرده است. او در آخرین مورد، در ۱ تیر ۹۶- در دیدار با فعالان اقتصادی- به آنان گفت :

"ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ [سپاه و بسیج] تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی سازی نیست.[مردم] از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به این که اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند."

این سخن بیش از همه جنجال آفرین شد و نه تنها محافظه کاران افراطی، که سپاهیان را به واکنش‌های تند برانگیخت. به سه نمونه از واکنش‌های سپاهیان بنگرید:

الف- سرلشکر محمدعلی جعفری- فرمانده کل سپاه پاسداران- در ۶ تیر ۹۶ به سخنان روحانی پاسخ داد.  او گفت که سپاه به درخواست و اصرار دولت‌ها وارد عرصه سازندگی شده و فعالیت انتفاعی در این زمینه ندارد، بلکه در سه حوزه محرومیت زدایی، سازندگی (پارس جنوبی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بسیاری از سدهای عظیم کشور،...) و خنثی سازی راهبردهای دشمن برای فشار اقتصادی به کشور فعالیت می‌کند. سردار جعفری گفت که نمی‌شود حسن روحانی و همفکرانش :

"کارهای سخت را با کمترین منافع به سپاه واگذار کنند و به پروژه‌هایی که سپاه می‌‌سازد افتخار کنند، اما در مقابل و در حالی که هزاران میلیارد تومان بابت پروژه‌ها بدهکارند علیه سپاه با بی انصافی حرف بزنند."

سردار جعفری افزود که دولت‌های بیگانه فقط به فکر دوشیدن ایران هستند و "نتیجه اعتماد به آن‌ها هم، جز سرافکندگی و مواجه شدن با خیانت‌های پی در پی نتیجه دیگری نخواهد داشت". ما (سپاه) نه تنها صاحب تفنگ هستیم، بلکه صاحب موشک‌های دشمن شکن هم هستیم و "معتقدیم دولتی که تفنگ نداشته باشد توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می‌شود". او گفت که حسن روحانی این سخنان بی انصافانه را "با هدف ایجاد دو قطبی‌های کاذب، فرافکنی و فرار از عمل به تعهدات در زمینه معیشت مردم و اقتصاد کشور" بیان می‌کند. و در پایان هم اعلام کرد که سپاه و بسیج به هر شکل ممکن در اقتصاد حضور خواهند داشت.

از پایان جنگ، سپاه به طور گسترده‌ای وارد اقتصاد شد و روز به روز بر حجم فعالیت‌های خود افزود. سرلشگر جعفری در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد قرارگاه خاتم الانبیأ پروژه کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان را قبول نخواهد کرد.

ب- درست در همین روز، احمد خورشیدی‌آزاد، دبیرکل جمعیت خدمت‌گزاران انقلاب اسلامی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس به سخنان حسن روحانی پاسخ داد. او گفت که حسن روحانی از یک سو به سپاه می‌تازد و از سوی دیگر به عملکرد دولت هاشمی رفسنجانی افتخار می‌کند و آن را مدینه فاضله به شمار می‌آورد، اما نمی‌گوید که ۷۵ درصد پروژه‌های سازندگی دولت هاشمی توسط سپاه انجام شد. حتی در آمریکا این گونه که روحانی به سپاه می‌تازد، "پنتاگون و سیا را مورد هجمه قرار نمی‌‌دهند". مهمترین نکته سخنان او این خبر بود که :"دولت در حال حاضر ۳۲ هزار میلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بدهکار است". او افزود که سپاه مجری پروژه‌هایی است که هیچ پیمانکار داخلی یا خارجی حاضر به انجام آن‌ها نیست.

پ- سردار رسول سنایی ‌راد، معاون سیاسی سپاه، در ۷ تیر ۹۶ به خبرگزاری فارس گفت که حضور سپاه در عرصه اقتصا د- علی رغم برخوردهای جفاگونه، تسویه حساب‌های سیاسی و سپاه هراسی حسن روحانی - به سه دلیل ضرورت سازندگی کشور، مقابله با تحریم‌های اقتصادی و درخواست دولت‌ها بوده است. سپاه عرصه را بر بخش خصوصی تنگ نکرده است. سپاه پروژه‌های با ریسک بالا را پذیرفته و ۱۵۰ هزار جوان تحصیل کرده را در این حوزه فعال کرده است. بسیاری از پروژه‌ها اصلاً برای سپاه صرفه اقتصادی ندارند. سپاه بخشی از درآمدهای اقتصادی اش را صرف محرومیت زدایی می‌کند. او سپس افزود: "خیلی اوقات، دولت‌ها در عرصه حساب و پرداخت هزینه‌ها تاخیرهایی داشتند و در ازای آن به صورت تحمیلی برخی از فعالیت‌ها و یا شرکت‌های دولتی را به سپاه واگذار کرده‌اند. مثلا برای جبران بخشی از طلب سپاه یک مجموعه تولید برق را به سپاه واگذار کردند در حالی که سپاه هیچ گاه داوطلب این کار نبوده و یک جور تهاتر مقابل خدمات و مطالبه سپاه صورت گرفته است". در پایان هم تأکید می‌کند که سپاه "از ایفای نقش در عرصه‌های راهبردی کوتاه نمی‌‌آید".

سپاه از کجا به کجا رسید؟

وقتی می‌خواستند سپاه را تشکیل دهند، محسن رفیق دوست مقدار کمی پول از این جا و آن جا جمع کرد تا سپاه را تشکیل دهند. بعد در بودجه‌های سالیانه، بودجه سپاه نیز توسط قوه مجریه و مقننه تعیین و پرداخت می‌شد و می‌شود. جنگ سپاه و بسیج را قدر قدرت کرد. از پایان جنگ، سپاه به طور گسترده‌ای وارد اقتصاد شد و روز به روز بر حجم فعالیت‌های خود افزود. سرلشگر جعفری در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد قرارگاه خاتم الانبیأ پروژه کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان را قبول نخواهد کرد. سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عبداللهی- فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیأ - در ۲۳ آذر ۱۳۹۴در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بیش از ۱۵۰ پروژه بزرگ یا ابر پروژه در دست سپاه است. در سوم خرداد ماه ۱۳۹۳ قراردادی میان شهرداری تهران و فرماندهی سپاه امضا شد که پروژه‌های عمرانی تهران برای مدت چهار سال به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان به سپاه واگذار شد.

آیا در چنین شرایطیب امکان شکل گیری یک بخش خصوصی قوی اساساً وجود دارد؟ به تعبیر دیگر، سپاه و بسیج به عنوان نیروهای نظامی، از امکاناتی برخوردارند که رقابت با آنان امکان ناپذیر است. وبسایت "الف" - متعلق به احمد توکلی- در ۲۲ مهر ۱۳۹۳در گزارشی نوشت:

"اساسا بخش خصوصی هیچ گاه نمی‌تواند خود را به قرارگاه خاتم برساند. علت این است که این مسابقه [رقابت با قرارگاه] از نقطه برابر شروع نشده است. قرارگاه با استفاده از امکانات لجستیک انباشت شده در سپاه (به دلیل شرایط جنگ) فرسنگ‌ها جلوتر می‌‌‌دود، و هرچه می‌‌گذرد فاصله بیشتری از بخش خصوصی می‌گیرد."

فرمانده سپاه می‌گوید سپاه هزاران میلیارد تومان از دولت طلبکار است. احمد خورشیدی‌آزاد رقم آن را ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند. معاون سیاسی سپاه هم می‌گوید که شرکت‌های دولتی بسیاری- به عنوان مثال یک مجموعه تولید برق- در دولت‌های گذشته به جای طلب‌ها به سپاه واگذار شده است.

هرگاه سپاه وارد تصاحب پروژه یا خرید شرکتی دولتی می‌شود، پشت صحنه، رقبا را تهدید می‌کنند و آنان می‌دانند که اگر وارد رقابت شوند، باید همه اموالشان را از دست داده و با پرونده سازی به زندان هم بیفتند.

سردار جعفری می‌گوید سپاه نگاه منفعت طلبانه به اقتصاد ندارد. پس صدها شرکت، صدها هزار میلیارد تومان دارایی، ۳۲ هزار میلیارد تومان طلب از دولت، و در دست داشتن ۱۵۰ ابر پروژه چگونه حاصل شده است؟ نکند فرماندهان سپاه معجزه گرند و از هیچ همه چیز می‌سازند؟ تبدیل سپاه از یک نهاد نظامی به یکی از بزرگترین کارتل‌های اقتصادی، بدون قصد و هدف منافع اقتصادی چگونه امکان پذیر بود؟

رانت خواری اقتصادی به پشتوانه قدرت نظامی صورت گرفته است. این مسئله‌ای است که توسط بخش خصوصی نیز مطرح شده و سرتیپ شریف- سخنگوی سپاه- در پاسخ به آن، در اول آذر ۱۳۹۵ گفت :

"یک مشت آدم قالتاق در حوزه پیمانکاری کشور فعالیت می‌کنند...۹۰ درصد پیمانکاران خرد آرزو و التماس می‌‌کنند که بیایند با قرارگاه سازندگی سپاه کار کنند. دلیل اول این است که می‌دانند مجموعه سپاه خوش حساب است، دلیل دوم هم این است که می‌گویند این‌ها اعتبار دارند."

هرگاه سپاه وارد تصاحب پروژه یا خرید شرکتی دولتی می‌شود، پشت صحنه، رقبا را تهدید می‌کنند و آنان می‌دانند که اگر وارد رقابت شوند، باید همه اموالشان را از دست داده و با پرونده سازی به زندان هم بیفتند. کمترین اتهام آنان این است که "یک مشت آدم قالتاق هستند". معنای این گزاره، در "بند ۲- الف" سازمان حفاظت اطلاعات سپاه- در زندان اوین- تعیین می‌شود.

وقتی فرماندهان سپاه و نماینده ولی فقیه در سپاه دائماً حسن روحانی را که شخص دوم نظام سیاسی، مجری قانون اساسی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهوری منتخب اکثریت مردم است، تهدید کرده و او را نفوذی آمریکا، سازش کار و خائن قلمداد می‌کنند، چه کسی در بخش خصوصی جرأت رقابت با سپاه می‌کند؟

معنای سحنان حسن روحانی چیست؟

حسن روحانی در واقع چند مدعا طرح کرده است.

اول- بدون جامعه مدنی قدرتمند، مردم سالاری نخواهیم داشت. دموکراسی محصول موازنه قوا میان جامعه مدنی و دولت- رژیم سیاسی- است. هر اندازه که جامعه مدنی کوچک و نحیف شود، رژیم سیاسی به لویاتان و بهیموت تبدیل خواهد شد. وعده واگذاری امور فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به نهادهای مدنی، شعار اولین دوره رقابت‌های ریاست جمهوری حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ بود.

دوم- بخش خصوصی در قلمرو اقتصاد، قدرت‌های مستقل از نظام سیاسی می‌سازد. به میزانی که این بخش مستقل ساخته و گسترده و قدرتمند شود، جامعه مدنی در این بخش ساخته خواهد شد. واگذاری شرکت‌های دولتی و پروژه‌های اقتصادی به سپاه، بسیج و نیروی انتظامی ؛ مستقل از این که اقتصاد را هم چنان دولتی و رانتی و فاسد نگاه می‌دارد، راه شکل گیری جامعه مدنی و نظام مردم سالاری را مسدود می‌سازد.

سوم- وقتی احزاب و سازمان‌ها در قلمرو سیاسی فعال شوند، جامعه مدنی در این بخش شکل خواهد گرفت. فعالیت سیاسی سپاه- یا همان دولت با تفنگ- راه جامعه مدنی در این بخش را مسدود می‌سازد. سپاه مخالفان و منتقدان را سرکوب و زندانی می‌کند، رقبا را با گزارش‌های امنیتی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می‌کند، با گزارش‌های منفی به نهادهای مسئول مانع تشکیل احزاب و سازمان‌های سیاسی می‌شود، فرماندهانش را نامزد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر می‌کند. سپاه و بسیج بزرگترین و منسجم‌ترین تشکیلات کشور هستند. این تشکیلات بزرگ، در انتخابات علیه رقبا و به سود نامزد خودشان به کار گرفته می‌شود. چنان که در انتخابات اخیر پشت ابراهیم رئیسی قرار گرفتند و به دلیل هراس مردم از آنان، شکست بزرگی خوردند.

چهارم- رسانه‌های آزاد و نهادهای مدنی آزاد و مستقل از نظام سیاسی، مهمترین ارکان جامعه مدنی و نظام دموکراتیک هستند. اولاً: ده‌ها روزنامه (جوان، و...)، خبرگزاری (فارس، تسنیم، و...)، وبسایت و...دارند. ثانیاً: یک ارتش سایبری قدرتمند علیه مخالفان، منتقدان و رقبا ساخته‌اند. ثالثاً: مخالفان، منتقدان و رقبای فعال در این حوزه‌ها را بازداشت می‌کنند. رابعاً: همین رفتارها را در حوزه نهادهای مدنی دارند. پس این حوزه را هم سپاه و بسیج، به قلمرو "دولت با تفنگ" تبدیل کرده‌اند.

پنجم- حفاظت شخصیت‌های سیاسی کشور در دست بخش حفاظت شخصیت‌های سپاه قرار دارد. آنان دقیقا می‌دانند کدام شخصت در کدام ساعت در کجا قرار دارد. وقتی آیت الله خامنه‌ای فرمان "آتش به اختیار"‌ی را صادر کرد، سپاهیان به "نیروهای خودسر"- که همان اعضای سپاه و بسیج و حزب اللهی‌ها هستند- خبر دادند که حسن روحانی دقیقاً رأس چه ساعتی و در کدام نقطه در تظاهرات روز قدس شرکت خواهد کرد. "آتش به اختیارها" هم یک "کار فرهنگی خودجوش تمیز" در آن روز علیه رئیس جمهوری انجام دادند. "کار فرهنگی خودجوش تمیز" دیگر را علیه حسن روحانی در نماز عید فطر انجام دادند. "دولت با تفنگ" فقط سرکوب نظامی نمی‌کند، با شاعران و مداحان درباری، به جنگ جامعه مدنی هم می‌رود.

حسن روحانی واقعاً خواستار واگذاری همه امور در همه قلمروها به مردم است. این راهی است که مردم را قوی و قدرتمند می‌سازد. سپاه و آیت الله خامنه‌ای مخالف این امرند و کار را به مقابله کشانده‌اند. برای این که می‌دانند، فرایند واگذاری امور به مردم، یعنی گشودن راه ساختن یک جامعه مدنی قوی و گسترده توسط مردم. این راه، با راه ولایت مطلقه فقیه، یا نظام نئوسلطانی متکی بر نظامیان و منابع مالی مستقل سازگار نیست.

اکبر گنجی

ششم- حل و فصل مسائل و مشکلات اقتصادی ایران نیازمند یک هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها ظرف ۱۰ سال آینده و انتقال تکنولوژی مدرن است. مطابق برنامه، دولت موظف به ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در سال جاری است. برای ایجاد همین میزان ناکافی، باید حدود شصت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی صورت گیرد. با سیاست خارجی مقبول آیت الله خامنه‌ای راه سرمایه گذاری خارجی مسدود شده و می‌شود (رجوع شود به مقاله‌های "تغییر سیاست خارجی، شرط حل مسائل اقتصادی" و "برجام منطقه ای، آری؟ نه؟ هزینه‌های سازش و مقاومت"). بدون توافق همه جناح‌ها و بخش‌های جمهوری اسلامی پشت یک برنامه واحد، نه تنها سرمایه گذاری خارجی، که راه سرمایه گذاری داخلی هم بسته خواهد شد (رجوع شود به مقاله "روحانی بدون توافق قادر به حل مسائل اقتصادی نخواهد بود"). با تهاجم دائمی "دولت با تفنگ" به حسن روحانی و مقابله با منتخب مردم، سرمایه گذاران داخلی هم سرمایه هایشان را به کار نخواهند انداخت. برای این که وضعیت را بی ثبات یافته و هر لحظه در انتظار عزل روحانی توسط "دولت با تفنگ" و دیگر نهادهای انتصابی هستند که قلمرو سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را "حق ویژه" خود به شمار می‌آورند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میم

    چرا نباید ثروت کشور دست سپاه باشد؟ سپاه کشور را از تجزیه و نابودی نجات داد و از دست عراق درآورد. هر جای دنیا هم باشد، کشور به فاتح آن می رسد. آقا محمدخان قاجار کشور را فتح کرد و از تجزیه نجات داد، تا یک قرن خانواده قاجار رسماً مالک همه چیز کشور بودند. کسی که در دفاع از کشور سهمی نداشته چرا باشد در منابع و منافع سهم داشته باشد؟

  • فریبرز

    این پاسداران جنایت و خیانت با قرار گاه خاتم الانبیا شان و با کمک عوامل داخلی در تمامی وزارت خانه ها کلیه پیمانکاری هار اقبضه کرده اند در دانشگاه علوم پزشکی شیراز که رئیس دانشگاهش 12 سال است رئیس دانشگاه است کلیه پروژه های بزرگ را برای ماندن در دانشگاه به این قرار گاه می دهند حتی ساخت بیمارستان نمازی دوم را شهرداری شیراز هم تمامی پل ها را به قرار گاه خاتم داده است و این تنها برای حفظ موقعیت این افراد است و روحانی راهی ندارد جز بر کناری این افراد از سمت هایشان تا پول کمتری در جیب پاسداران جنایت و بنیاد اقتصادیشان برود

  • امیرحسین دلسوز مردم

    بعضی مردم ان قدر کارهای سپاه و حامیانش توجیه میکنندولی به قول خودشان دختران بد حجاب که میبینند. خیلی سخت گیرانه برخورد میکنند.درست برعکس

  • امیرحسین

    روحانیت سنتی و پیروان روحانیت سنتی می خواهد اخلاص اشخاص سیاسی را جای سازوکارو سیاسی بگیرد..پاسخگو بودن نظارت همگانی رسانه منتقد و... سپاه هم نمونه ای از تفسیری از اسلام قهری است.اسلام یک دین پذیرفته شده بخشی از جهان است و باید جایگاه خشونت در ان مشخص شود.اسلام یه دین بدون جهاد واحکام قهری نیست.وباید جهان اسلام در این نظر بدون فرقه و مکتب کاملا تاریخی و عقلی به اجماع نظر برسند.

  • امیرحسین

    ایران اباد برای جهان اباد.جهان اباد برای ایران اباد

  • امیرحسین

    روحیه نظامی گر باید فقط روحیه دفاعی شود.تا در جهان صلح باشد.

  • مرد ازاد

    حقیقت اینه که سپاه را هیچ نیرویی نمیتونه نابود کنه بلکه خودش باعث نابودی خودش خواهد شد و این قانون طبیعی است که وقتی یک نیروی نظامی دارای قدرت سیاسی و اقتصادی هم شد به دلیل نظامی بودنش اجازه نظارت به احدی نخواهد داد وبه این بهانه که این اطلاعات امنیتی است و سازمان بی نظارت هم کم کم دچار فساد میشود و از داخل به نابودی کشیده میشود.منتها این نابودی مراحلی دارند که نقطه عطف آن رو شدن چهره واقعی سپاه برای مردم است که باعث میشود سپاه دیگه اون ملاحظه کاری را بگذاره کنار و علنا با مردم برخورد کند که نشانه هایی از رسوایی سپاه در انتخابات 96 دیده شد و با مرگ خامنه ای تکمیل خواهد شد

  • روحان ایران

    حسن روحانی حرف حیدی نمیزند ردابره ازادی و دمکراسی و مردم از او بهرت میدانند داستان چیست، با قال و قیل رسانه ای میخواهد قدرت از دست رهبری بگیرد؟ او اشتابه میکند، او وقت بر روی اختیارت مهم اقتاصی دوبت تمرکز کند، انگشت توی لوونه زنبور رهبری نکند! و گشت ارشاد و وزرات اطلاعات و 18 نهاد امنیت-اطلاعاتی مواز ی همگی دست رهبری است، پس آقای حسن روحانی ادعای بیهوده نکند،تا سیستم ولایت فقیه باشد چنین چیزی ممکن نیست و تنها با سرنگونی این نظام در ید قدرت وقای نظامی است کخ آنها توسط همین ولی فقیه کمترل و گماشته است و با دادن بیش از نمی زا قتصادکشور بهس ران نظامی بویژه سپاه وبیسج آنها خردیه و انها با یانت به ملت همپیمان این اخوندهای ضد دموکراتیک شده اند!!، حسن روحانی حق ندارد4 سال دیگر با طرح شعرهای پول و جدال لفظی جنگ زرگری مردم علاف کندف بر طبق مخاسبات تخمینی هم اکنون 150 ملیارد دلار ذحایر ارزی و 50 میلیارد دلار صورت سازمان گسترش و شرکتهای تابعه و بیش از صد میلیارد دلار هم تاسیسات نفتی و گاز (به همراه بالغ بر 40 هزار میلیارد دلار ثروت زیر زمین گاز و نفت!) و دهها میلیارد ثروت متفرقه است، اگر حسن روحانی یک و عرق ملی و وطن پرستی دارد این ثروت باقیمانده از غارت را تبدیل به سهام کند به مردم بدهد و در عوض مالیاتش بگیرد، سالهای اول مالیات 50% بگیرد و حتی بیشتر، مهم اینست این سهام سندش به نام همه مردم بخود و دیگر نهادهای خصولتی نتوانند با ترفند از چنگ ملت دریابورند، دولت فرصت سوزی نکند و اجازه ندهد نهادهای رهبری (خصولتیها) با برفند این باقی مانده نابع ثروتزای ملی غارت کنند. ثروت ملی را به مردم بدهد، حسن روحانی فقط اگر راست میگویی مردمی هستی همین یک کار بکند تا مردم توامند شوند و اقتصاد از رکود در میاید و آن 70 میلیونفر خانواده فقر (20 خانواده) خودشان تبدیل به ثروتمند و مالیات دهنده می،ف چون سهام معلوم است فرار مالیاتی هم نیست. این بهترین خدمتیست که میتواند آقای حسن روحانی و طرفدارنش به ملت ایران بکنند، واگذاری سهام ثروت صدها میلیارد دلاری ملی و آن 40 هزار میلیادر دولار ذخایر زیر زمینی و رو زمینی. همگی سند و سهامش را همین امسال و ختی قبل از شورع دوره دوزدهم دولت بدهد به دست مردم، قانون ایین نامه اش خودش میتواند بنویسد با همین محدوده اخیتارات. د راین صورت او حامانش نام نیکو در ترایخ به جا خواهند گذاشت. افتخاری ابدی نصیب او و حامیانش خواهدشد.

  • روحان ایران

    حکومت دروغ میگوید که دادن یارنه نقدی علت تورم بوده، تفو بر این مزدوران و به اصطلاح اقتصاددانهای حکومتی خائن به ملت ایران! 38 سال یک ایدئلوژی پراشتابه و پرخسارت و نسل سوز و فرثت به باد ده، که سوتفاهم از اسلام محمدی و قران 1400 سال پیش و سیاست کلی خارجی جز فلاکت و خسارت که تخمنیها حدو سه هزار میلیاردلار است! چرا باید ادامه داد! آگاهان و اصحاب نظر و کارشناسان مستقل گفتند راه حل برای جلوگیری از تورم هم است (جلوئگیری از بحران سازی و مداخله در امورکشورها و تررویسم و خلق پول کاذب، و ایجاد صلح با غرب و آمریکا و اسرائیل و تعامل و رابطه با همه دنیا تا ایران بتواند مزایا نسبی اش بهره ببرد) دلیل تورم چیزهای دیگر است که دولت نمیگوید چون مزدور نظام است و حسن روحانی مثل اصلاتچیهای شعار توخالی وغیر عملی میدهد، شعار آزادی و دمکراسی 40 سال دادند ولی هر دانش آموزی میداند دولت قدرت انتظامی-نظامی ندارد و فرمانده قوای مسلح ولی فقیه است و از سانش بد هر دوشان ادمهای بیشعور و سادیسمی بوده اند! وگرنه زاپنیها هم امراتور دارند که همچو خدا باریش احترام قائلند! (بی شک امپراتور ژاپن به مراتب از عزت و احترام بیشتر یاز خامنه ای دیکتاتور دارد که با خودش بیشعور است وتوس طبیشعورهای اطرافش ملت ایران به فلاکت انداخته)و در ماه زندگی میکند و حقوق رسمی و قانونی چند میلیادر او و خاندانش میگیرد! کشورهای اسکاندیناوی با اقتصاد و نظام سوسیال دمکراس اغلبشان شاه دارند، ولی آن شاهان نماد وحدت ملی هستند و اجزه داده اند دمکراسی بجای انها حکومت کند و انها تنها شاه بانشد، خامنه های و جانشنی بعدی اش اگر شعور داشتهباشد بادی مثل همین شاهان اسکاندیناوی همل کند.

  • روحان ایران

    از کمیسونهای مجلس تا کارشناسان همه میگویند: در سال 90 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه است و 33 هزار میلیارد به مردم داده و بقیه اش کجاست؟! (چون ارائه خدمات و کالا- اعم دولتی و غیر دولتی- سالانه متوسط دورقمی قمیتها بالا بردند حق استفاده از یارانه را ندارند)، چرا وقتی 97% ملت درخواست یارانه کردند (که همان جزئی از خقشان ثروت ملی است و 40 سال غارت شده) را افزایش نمیدهد؟ لااقل بایست یارانه دو برابر کند، ارث بابای حکومتی نیست!، حق همه ملت است. از جمله پیشنهاد عملی وزودبازده خرید قسطی ده ساله سهام شرکتها و حتی خانه های خالی به صورت سبد سهام و واگذاری در همین سال 1396 در نتیجه بجای پول کاذب، سهم میاید، مردم مختارند سهمشان بفروشد یا فقط سودش بهره ببرند یا سرمایه آاورده به بانک برای گرفتن وام، در این صورت بازارهای اصلی رکودی مثل مسکن، ازدواج ، خودرو، غیره رونق خواهد گرفت، نیازی هم به معجره و کمک اجنبی نیست!، چون سهام حکم اوراق بهادر و مثل پول است. بالاخره این یارانه چه نقدی و چه غیرنقدی از اول بوده، پرداخت یارانه دلیل تورم نیست، چون پول یارانه غیر نقدی بوده و الان نفدی شده پس از این بابت نقدینگی افزایش نیافته! دروغگویان دولتی نمیگویند این موسسات نوزل خوار اعتابری و بانکها با رشد قارچ گونه و سواستفاده از سیستم پول الکترونیک از سال 1384 تا 1395 که موجب شدن 12 برابر نقدینگی را افزایش دادند!، وگرنه یارانه که طی این 6 سال ثابت بوده!

  • روحان ایران

    ای ناجوانمردان غارتگر، برای نمونه مخابرات ده سال پیش به نصف قیمت دادن قسطی با چندتا چک بی محل به سپاه به قیمت 7 هزار میلیاد تومان (تا جاسوسخانه رهبری برقرار باشد) - ارزش امروز مخابرات که شامل شبکه سیمی و بی سیم است امروزه حداقل 20 میلیادر دلار است (70 میلون نفر سیم کارت و لااقل 45 فعال، سالانه سه میلیارد دلار درامد!)، که بایست سهامش میدانند به ملت، ولی با اسم خصوصی سازی اینها غارت بود و تا اگر از دسشتان در روفت و فرد ملی با رای مردم سر کار آمد امکان نداشته باشد ثروت ملت به به ملت بدهد از اول هدف از روی کار؟ خصوصی سازی این نیست ثروت ملت مفت بدهند به بخش دیگری از حکومت که غیردموکرایک است و حداقل نظارت هم ملت روی آنها ندارد! خصوصی ساز یعنی دولت از تصدی گری در تولید ثروت کناربکشد و مردم فعال باشند و دولت فقط مالیات منصافنه بگیرد، بخش خصوصی هم حق تملک منابع ملی زمین وسیع و معادن نداردر و فقط میتوانداجاره کند و حق استفاده اش به ملت بدهد و دولت هم مالیتش را. این طور نیست سرمایه درها بایند معادن و دیگر امول عمومی صاحب بشوند، فقط حق بهره برداری دارند از سود ارزش افزوده، سود منصفانه برمیدارند بقیه حق ملت و مالیات دولت است. مالیات هم از درآمد باید بگیرد و نه مالیات بر مصرف که به دروغ چیزی الان دارد کلاهبرداری میکند به نام مالیات بر ارزش افزوده. حسن روحانی بیاد اینها را اصلاح کند، و شعار بیهوده تنشزا ندهد (چ.ن غارتگران ملت همین فضای پرتنش میخواهند!) و فرصت سوزی نکند!

  • روحان ایران

    حسن روحانی عامل نظام وشخص خمینی و خامنه ای بوده و نظام چاره جز ادامه کار تدارکچی روحانی او نداشت چون جرات ندارد یک فرد لایق از رجال بیاورد این تنهایی دیکتاتورها از ویژگیهای آنهاست که در آخر اطرافاشان چاپلوسان بی لیاقت پر میکند، من نمیدانم چرا دارد جنجال میکند حسن روحانی و حرفهای تکراری 20س ال گذشته حم خاتمی را در حالی میدانیم بیفایده است؟! مگر سپاه و راتش و پلس راضی کند کودتایی به نفع دمکراسی عیله ولی فقیه بکنند که نمیتواند پس بی خیال این شعاردادن شود! انتخابات بیش از یک ماه است تمام شده، چرا به قول های اقتصادی اش عمل نمیکند/ سایت ثبت نام نیازمندان بسته/ یارانه مددجویان افزایش نداده (قانون هدفمندی یارانه یک کلاهبرداری بود برای غارت ثروت ملی توسط اشراف حکومتی. شرکتهای ملی را هم دارد مثل گذشته چوب حراج میزند! در حالیکه باید سهام آنها را به ذی حقان حقیقی یعنی عموم مردم بدهد، وزیر مشکوک الحال زنگنه (با کارنامه ننگین از کرسنت تا مفت فروشی منابع ملی به اجانب) میگوید فقط پالایشگاهکرمانشاه مانده و هر خواست حبه بدهید! شزرم بر تو وطن فروش! خب چرا سهامش به مردم نمیدهی، یعنی هم زمین وماشین آلاتش ارزش ندارد!

  • امیرحسین

    با فقه ظلم بدتری به مردم میشود.چون اولا با نظم روزگار جور نیست.دوما همش دنبال راهی است که حکومت اسلامی را حفظ کند.و انگار بر هیچ پایه ای انسانی استوار نیست.

  • امیرحسین

    همیشه دولت منتخب مردم به دولت با تفنگ ولایت فقیه باید باج بدهد.وگرنه دولت موفقی نخواهد بود.

  • امیرحسین

    مشکل اصلی مسئله ی جمهوریت یا مردم سالاری است.که جایگاهی در افکار مسئولان ندارد.وفقط بنا بر شرایط زمانه از دیدگاه فقهی به ان توجه شده است.مسئله اصلی فقط ولایت فقیه است.وفقط مردمی جایگاه دارند که ولایت فقیه قبول داشته باشند.یعنی مردمی که پیرو باشند و حق مستقل فکر کردن را ندارند.

  • bijan

    روحانی و مشاوران او می دانند که بدون عادی سازی روابط با جهان امکان اصلاح نظام اقتصادی بطور ساختاری ممکن نیست . تقویت بخش خصوصی و رقابتی کردن فعالیت های تولیدی و صنعتی زمانی میسر است که امنیت سرمایه گذاری در داخل فراهم شود .با وجود فضای سیاسی تنش زای فعلی گسترش بخش دولتی و شبه دولتی مانند سپاه و بنیادها و غیره کما کان ادامه خواهد داشت . همه کار شناسان می دانند که این ساختار عظیم و اختاپوسی دولتی نا کار آمد است و مانع بزرگ توسعه و پیشرفت کشور و درمانی ندارد .

  • Kahroba

    نکته جالب در تمام قضیه خود خامنه ایست. این مرد خیال میکند چند هزار سال دیگر عمر میکند. یا خیال میکند جسدش بعد از او حکومت میکند. عامه مردم ایران با حکومت انتصابی او و سپاه بشدت مخالفند بر طبق نتیجه انتخابات حتی30 % با روحانی و دولت هم مخالفند چون او را همدست ولی فقیه میدانند. من چنین اعتقادی ندارم حکومت فقط با زور و اسلحه 40 سال دوام نمی آورد جمهوری اسلامی وجوه مثبت زیادی هم دارد مسئله اصلی این است که مردم جانشین دست ساخته دیگری را نمیپذیرند و این بار دولت و مجلس را هم در طرف خود دارند. هیچ سناریومنطقی برای اد امه ولی فقیه مثل خامنه ای وجود ندارد. کشور یا بسمت سوریه شدن میرود یا بزور از سد سپاه رد میشود. در جنگی که به راه میافتد ایران نا بود میشود. در هر حال بازماندگان *** لجوج تاوان خیره سری او را میپردازند

  • علي

    سلام تحليل خوبي بود بخصوص برنامه اي كه به براي جلوگيري از شكل گيري نهاد هاي مدني در دراز مدت به سپاه نسبت داديد به نظر من هم منطقي است، مسئله ديگري كه به نظر من ميرسد اين است كه هر وقت رئيس جمهور به منافع اقتصادي سپاه اشاره ميكند بي ملاحظه ترين حملات عليه او صورت ميگيرد به نظر ميرسد حساسيتي كه سپاه به منافع اقتصاد ي دارد در مورد مسائل ايدئولوژيك ندارد شاهد ان هم عدم ورود به منازعات رئيس جمهور و رهير بود. حتي در قضيه ٢٠٣٠ هم وارد نشد. به نظر ميرسد منافع اقتصادي خط قرمز سپاه است

  • ابوالفضل

    با سلام 1-جناب گنجی اساس نامه سپاه با سایر نهاد های نظامی متفاوته شما یهتر از عام مردم اطلاع دارید پس با ارتش و غیره مقایسه نکنید 2- قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا تنها محل خدمت تخصصی برای افراد وظیفه در کشور هست که این خودش امتیاز بسیار بزرگی محسوب میشه 3- پرسنل و پیمانکاران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از کره مریخ استخدام نشدن پس بزرگ شدن این قرارگاه یعنی اشتغال زایی 4- در مورد حمایت سپاه از اقای رئیسی هم بد نیست بدونید که خود اقای جعفری به کلیه ی رده های سپاه بخشنامه کردن که هیچگونه رفتار حمایتی از هیچ کاندیدایی نداشته باشند بطوریکه اگر عکس یا نشانه ای از تبلیغات بر روی خودرو شما باشه اجازه ورود به شهرک های سپاه رو ندارید

  • General questions

    این واگذاری فوری ثروت های ملی به همه مردم در کنار پرداخت یارانه به صورت و حتی دادن اعتبار چند ده میلیون تومانی به خانوارها با اقساط چند ساله درآمد از هدفمندی یارانه 90 هزار میلیارد تومانی یعنی افزایش قدرت خرید مردم و در نتیجه خروج از رکود اقتصادی. بدنه مشاوران اقتصادی آقای حسن روحانی، افراد مشکوک، بسیاری داری پرونده سنگین فساد و سواستفاده های هستند. به ظاهر اقتصاددانهای حکومتی هم نئو لیبرالیسم قلابی هستند تاکید بر قلابی بودن نئولیبرالیسم ادعایی آنها. اینها قصدشان از خصوصی سازی خصولتی است. با عجله وشتاب در حال مزایده و فرو ش حتی به مفت قسطی به عوامل ذی نفوذ و فاسد هستد. رشوه ها و پورسانتها دارد اموال مردمان ایران به باد میدد . حسن روحانی میتواند از اختیاراتش استاده کند این تتمه باقی مانده ثروت ملی که حق عموم مردم است به صورت سبد سهام در همین سال 96 بدهد. اگر این کار کند هم نام خوب از خود به جا خواهد گذاشت و هم به شعارهایش که کوتاه کردن دست غارتگران است نائل میشود و تضمنی برای اعتدال و اصلاح طلب که نسلها از آنان حمایت کنند. آقای حسن روحانی و دولتش باتیست دست از شعار و درگیری لفظی با قلدرهای دزد نظامی بردارد و بدون حاشیه سازی توزیع ثروت ملی به همه مردم آغاز کند تل دیر نشده و بقیه غارت نشده و اول به واگذاری سهام نفت و گاز به مردم کسی درامد مثل هر دولت مردنی از راه مالیات بردرامد. مثلا برای شورع کار فعلا میتواند تا 50% مالیات ازدرامد نفت بگیرد و بعدا کم کند یعنی از 40 دلار درامد خالص هر بکشه نفت، 30 دلار بدهد به مردم و 20 دلار خودش بردارد این بهتر از آن است پول ملت توی حساب ذخیره ارزی انبار کند بطوری که سالها ملت فقرانه عمرشان به باد رود! در حسرت زندیگ رفاه حداقلی بمرند در کنار ثروت ذخایر عظیم ملی!

  • General questions

    جناب گنجی و همه دگراندیشان و ایران دوستان: سوالات اصلی به پرسید. طرح مسئله، حلب توجه عموم خوبست، اما من کمتر راهکار و پیشنهاد سازنده میبیتنم. بدیهی است اگر راهکارها قبلی موثر بود تا کنون بایست از شدت هیولاوار سلطه گری اقتصادی نهادهای رهبری نظامیان و دیگر مفت خوران نظام ولایی کم شود. سوال اساسی من و در واقع تردید جدی به من به ماهیت ظاهر دمکراسی خواهی دولت حسن روحانی و نیت وی است. من هر چه میگذرد شک دارم حسن روحانی و حامیانش قصد جدی در خصوصی سازی، و توزیع عادلانه ثروت ملی میان داشته باشند. چوب حراج بر شرکتهای ملی مزنند در حالی باید اقدام واگذاری فوری رایگان سهامشان به مرد نشانه ضدیت با توانمندسازی ملت ایران است. گویا میخواهند تا ابد ملت ایران در فقر به سرببرند!

  • اريا

    بادرودفراوان مقاله بسيارجامع وپخته اي بودبه نظرم اگرراهكاري هم براي دكترروحاني ميداديد خوب بود

  • مرادی

    چرا باید اموال عمومی و بیت المال به بخش خصوصی (غیر سپاه) واگذار گردد و نیروهایی که 8 سال جنگیدند و ...از این خوان یغما بی نصیب باشند؟ وقتی به بهانه ایجاد بهره وری اموال ملی واگذار شود نتیجه همین میشود... سپاه میتواند مدعی شود ما هم با استفاده از نیروهای ملی و دانشگاه های داخلی میتوانیم این امور را مدیریت کنیم... این جاست که مشکل اصلی بروز پیدا میکند و آن این است که اموال ملی متعلق به همه ملت است .این اموال قیمت ندارند و نمی توانیم آنها را بفروشیم...آنها به نسل های امروز و فردا تعلق دارند... در بستر رعایت رضایت اجتماعی در تجارت و هدف مساوات (مندرج در قرآن) چرا باید به دست خود برادری و برابری را ازبین ببریم؟ روحانیون باید با توصیه نیروها به رضایت اجتماعی و در خدمت یکدیگر بودن چه در سطح مدیریتی چه در سطح کارگری آنها را به کسب پاداش الهی بشارت دهند و با آداب الهی تربیت کنند تا بهره وری در کار بیشتر شود؟ تقویت نیروی ایمانی وظیفه معلمین قرآن است نه تشویق آنها به رقابت اقتصادی و تنازع بقای حیوانی و جدا کردن سهام ادغام شده از یکدیگر... اشتباه نشود تلاش خصوصی افراد جلوگیری نمی شود بلکه جلوی خصوصی سازی مواردی که به سطح ملی رسیده منظور است... quranmizan.com