ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش میانمار برای جلوگیری از تصویب قطعنامه احتمالی شورای امنیت علیه این کشور

دبیرکل سازمان ملل نسبت به وضعیت مسلمان‌های روهینگیا در میانمار هشدار داده بود. میانمار تلاش می‌کند تا مانع از اقدام شورای امنیت علیه این کشور شود.

در پی نامه دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره خطر «پاکسازی قومی» در میانمار، این کشور اعلام کرد که با چین و روسیه مذاکره می‌کند تا اطمینان یابد آن‌ها هرگونه تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل به‌دلیل خشونت‌های ایالت راخین را وتو می‌کنند. در پایتخت اندونزی تظاهراتی علیه سرکوب مسلمان‌های روهینگیا در میانمار برگزار شد.

از حدود دو هفته پیش تاکنون، نزدیک به ۱۲۵ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش پناه برده‌اند

به‌گزارش رویترز، تائونگ تون، مشاور امنیت ملی میانمار در یک کنفرانس خبری در نایپیداو، پایتخت این کشور گفت میانمار روی چین و روسیه به‌عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل حساب می‌کند تا اگر قطعنامه‌ای در این شورا در مورد بحران اخیر در میانمار پیشنهاد شد آن را وتو کنند.

تائونگ تون گفت: «ما با برخی از کشورهای دوست مذاکره می‌کنیم تا چنین طرحی به شورای امنیت نرود.»

او افزود: «چین دوست ماست و ما روابط دوستانه مشابهی با روسیه داریم بنابر این امکان ندارد این مسئله پیش برده شود.»

بر اساس آمار سازمان ملل، از حدود دو هفته پیش تاکنون، نزدیک به ۱۲۵ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش پناه برده‌اند تا از عملیات نیروهای امنیتی میانمار در امان باشند.

خشونت‌ها در میانمار از حمله روز جمعه ۲۵ اوت / ۳ شهریور شورشیان روهینگیا به ده‌ها پاسگاه پلیس آغاز شد. این گروه با نام «ارتش آزادی‌بخش آراکانِ روهینگیا»، خود را مدافع حقوق نقض‌شده اقلیت مسلمان روهینگیا می‌داند.

در پی این حملات ارتش میانمار عملیات گسترده‌ای را در ایالت راخین آغاز کرد و همین موجب آواره شدن ده‌ها هزار نفر شد.

بر اساس آمار ارتش میانمار در این حملات ۴۰۰ نفر از جمله ۳۷۰ نفر از افراد گروه «ارتش آزادی‌بخش آراکانِ روهینگیا» کشته شده‌اند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که شورای امنیت با ۱۵ عضو در نشست هفته گذشته خود که پشت درهای بسته برگزار شد پیام روشنی فرستاد و آن اظهار امیدواری نسبت به آرام شدن اوضاع در میانمار بود.

نبنزیا با بیان این‌که «ما خواهان خویشتن‌داری هستیم»، افزود: «شورای امنیت در حال حاضر آن‌چه لازم بوده انجام داده است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل سه‌شنبه در نامه‌ای نادر به شورای امنیت نسبت به خشونت در ایالت راخین که می‌تواند منجر به «فاجعه انسانی» شود ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین هشدار داد که خطر «پاکسازی قومی» در میانمار می‌تواند منطقه را بی‌ثبات کند.

تظاهرات اعتراضی در جاکارتا

در کنار این رویدادها، روز چهارشنبه ۶ سپتامبر / ۱۵ شهریور هزاران نفر از مسلمان‌های اندونزی در جاکارتا، پایتخت این کشور علیه رفتار خشونت‌آمیز با مسلمان‌های روهینگیا در میانمار، تظاهرات کردند.

تظاهرات هزاران نفر از مسلمان‌های اندونزی در جاکارتا، علیه رفتار خشونت‌آمیز با مسلمان‌های روهینگیا در میانمار

این تظاهرات را سازمان‌های اسلامگرا در اندونزی سازماندهی کرده بودند و به‌گفته پلیس شمار شرکت‌کنندگان حدود چهار هزار نفر بود.

در این حرکت اعتراضی که در مقابل سفارت میانمار برگزار شد شرکت‌کنندگان با روبان‌هایی بر سر که روی آن نوشته شده بود «کشتار مسلمان‌های روهینگیا را متوقف کنید»، فریاد «الله اکبر» سر دادند.

آن‌ها همچنین بدتر شدن شرایط انسانی در ایالت راخین، در مرز با بنگلادش را محکوم کردند.

حدود شش هزار مأمور پلیس اندونزی برای حفاظت از سفارت میانمار در محل حاضر بودند.

از سوی دیگر رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی که برای دیدار با آنگ سان سوچی، رئیس دولت میانمار به این کشور رفته بود از سفر خود بازگشت و مقامات میانماری را به کوشش در حل بحران این کشور فراخواند.

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه نوبل صلح پس از حدود دو هفته سکوت درباره نقض حقوق مسلمان‌های روهینگیا چهارشنبه ۶ سپتامبر / ۱۵ شهریور در این‌باره واکنش نشان داد.

او در پیامی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد اطمینان داد که دولت میانمار «پیش از این، به بهترین طریق ممکن حفاظت از مردم راخین را آغاز کرده است.»

آنگ سان سوچی نسبت به خطر «اطلاعات غلط» در این زمینه هشدار داد و گفت چنین اطلاعات غلطی بر روابط میانمار با دیگر کشورها تأثیر می‌گذارد.

او نوشت این نوع اطلاعات غلط «با هدف ایجاد مشکلات بین کشورهای مختلف و به‌منظور ترویج منافع تروریست‌ها به‌کار می‌رود.»

در روزهای گذشته نمایندگان سازمان ملل، کشورهای غربی و گروهی از برندگان جایزه نوبل صلح آنگ سان سوچی را به‌دلیل سکوتش در قبال آن‌چه بر مسلمان‌های روهینگیا می‌رود مورد انتقاد قرار داده بودند.

***

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.