ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر ترامپ به آسیا: بحران شبه‌جزیره کره و کاهش نفوذ چین در حوزه آسیا - پاسفیک

سفر رئیس جمهور آمریکا به ۵ کشور آسیایی ۱۰ روز طول می‌کشد. انتطار می‌رود فصل تازه‌ای در روابط آمریکا با چین و ژاپن آغاز شود. ترامپ استراتژی خود درباره آسیا پاسفیک را هم اعلام می‌‌کند.

دونالد ترامپ شنبه ۴ نوامبر پرل‌هاربر را به مقصد آسیا ترک می‌کند. سفر رئیس جمهور ۷۱ ساله آمریکا به پنج کشور آسیایی به مدت ۱۰ روز ادامه دارد. مشاوران او در کاخ سفید پیشنهاد داده بودند که ترامپ در دو نوبت از پنج کشور آسیایی دیدن کند، اما رئیس جمهور آمریکا ظاهراً این پیشنهاد را نپذیرفته است. مهم‌ترین موضوع سفر ترامپ به شرق آسیا بحران شبه‌جزیره کره است.

سئول، جمعه ۳ نوامبر: پایتخت کره جنوبی خود را برای میزبانی از دونالد ترامپ آماده می‌کند.

شنبه ۴ نوامبر دونالد ترامپ ابتدا به ژاپن می‌رود. کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین مقصد بعدی رئیس جمهور آمریکاست. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که ترامپ را در این سفر همراهی می‌کند، به میانمار هم سفر می‌کند. تحریم تسلیحاتی ارتش میانمار و مذاکراتی درباره اقلیت مسلمان روهنگیا مورد توجه تیلرسون قرار دارد.

کرملین اعلام کرده که ممکن است رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در چارچوب برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (APEC) با یکدیگر برای دومین بار دیدار و گفت‌وگو کنند. به سبب تصویب طرح جامع تحریم روسیه در اوت سال جاری در کنگره آمریکا، روابط بین دو کشور پرتنش شده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در نشست خبری صبح جمعه ۳ نوامبر اعلام کرده که چنانچه پوتین و ترامپ با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کنند، نمی‌توان انتظار داشت که همه بحران‌های جهان در این گفت وگو از میان برداشته شود.

چنانچه  از منطقه حائل نظامی با کره جنوبی صرف‌نظر کنیم، چین و روسیه که مهم‌ترین شرکای اقتصادی پیونگ‌یانگ به شمار می‌آیند، تنها کشورهایی هستند که با کره شمالی مرز زمینی دارند. روسیه و چین بارها اعلام کرده‌اند که کره شمالی را به عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت نمی‌شناسند، اما با رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا و پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز شبه‌جزیره کره نیز مخالف‌اند. پیش از این ولادیمیر پوتین نسبت به یک درگیری نظامی همه‌جانبه و آغاز یک جنگ اتمی در شبه‌جزیره کره هشدار داده بود.

در سفر رئیس جمهور آمریکا به توکیو، پکن و سئول، بحران کره شمالی به بحث گذاشته می‌شود. اچ ار مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ اعلام کرده که ممکن است ایالات متحده آمریکا، کره شمالی را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد:

«پرزیدنت ترامپ به خوبی می‌داند که وقت چندانی برای ما باقی نمانده. به همین جهت از همه کشورها خواهد خواست کار بیشتری [علیه برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی] انجام دهند.»

ترامپ قصد دارد از شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین بخواهد از نفوذش بر کره شمالی استفاده کند و پیونگ‌یانگ را از انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای برحذر دارد.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه ۱۱ سپتامبر با صدور قطع‌نامه‌ای صنعت نساجی کره شمالی را به‌طور کامل تحریم و همچنین محدودیت‌های تازه‌ای در مورد حمل‌ونقل دریایی و صادرات نفت و محصولات نفتی اعمال کرد. بر اساس این قطع‌نامه مجوز کار شهروندان کره شمالی در کشورهای خارجی باطل شد، صادرات گاز، بنزین و دیزل کاهش یافت و صادرات نفت خام به کره شمالی در سطح فعلی خود ثابت ماند. اتحادیه اروپا هم به تبعیت از سازمان ملل، کره شمالی را تحریم کرده است. رئیس جمهور آمریکا اکنون می‌خواهد چین را متقاعد کند که علاوه بر این، واردات زغال‌سنگ کره و داد و ستد با پول کره شمالی را متوقف کند. انتظار می‌رود که در سفر ترامپ به غرب آسیا روابط آمریکا با چین و ژاپن بهبود پیدا کند.

در این میان فصل تازه‌ای از روابط چین با کره جنوبی هم آغاز شده است. مون جه این رئیس جمهور کره جنوبی در حاشیه برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های آسیا پاسیفیک  با شی جین‌ پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفت‌وگو می‌کند. در این دیدار علاوه بر عادی‌سازی روابط فی‌مابین، برنامه موشکی و برنامه هسته‌ای کره شمالی نیز به بحث گذاشته می‌شود.

خبرگزاری رویترز، جمعه ۳ نوامبر گزارش داده است که در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا، بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا با قابلیت حمل بمب اتم از آسمان کره جنوبی عبور کردند. پیونگ‌یانگ اعلام کرده که پرواز این بمب‌افکن‌ها نشانه‌ای آشکار از عزم «گانگسترهای آمریکایی» برای آغاز یک جنگ اتمی در شبه‌جزیره کره است.

به گزارش نیویورک‌تایمز رئیس جمهور آمریکا فارغ از نگرانی‌های پیونگ‌یانگ، در سفرش به ویتنام استراتژی تازه آمریکا در قبال سازمان همکاری‌های آسیا پاسیفیک را اعلام خواهد کرد: همکاری تنگاتنگ‌تر با کشورهای هند، استرالیا و پاکستان به قصد کاهش دادن نفوذ چین. هم رئیس جمهور آمریکا و هم مشاور امنیت ملی او پیشنهاد داده‌اند که در آینده سازمان همکاری‌های آسیا پاسیفیک به سازمان «ایندوپاسیفیک» تغییر نام دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • meshuggah

    نوشتین غرب آسیا، اصلاح کنید. ---------------------- با تشکر اصلاح شد زمانه