ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تیلرسون: وضعیت حقوقی اورشلیم باید در مذاکرات فلسطین و اسرائیل مشخص شود

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری خود در پاریس تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس را تفسیرپذیر کرد. سفارت آمریکا تا ۲۰۱۹ در تل‌آویو می‌ماند.

وزیر خارجه آمریکا جمعه ۸ دسامبر اعلام کرد که وضعیت حقوقی بیت‌المقدس (اورشلیم)  می‌بایست در مذاکرات دوجانبه فلسطین و اسرائیل مشخص شود. رکس تیلرسون به این ترتیب از قطعیت تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل کاست و آن را تفسیرپذیر کرد. رکس تیلرسون پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۱۹ سفارت آمریکا در اسرائیل همچنان در تل‌آویو بماند.

جمعه ۸ دسامبر پاریس: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی خود که جمعه ۸ دسامبر در پاریس برگزار شد، درباره تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت:

«پرزیدنت ترامپ درباره وضعیت [حقوقی] باقی اورشلیم (بخش شرقی که در اختیار فلسطینی‌هاست] نظر قطعی نداده. مشخص است که تکلیف نهایی اورشلیم و تعیین مرزها به طرفین [اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها] واگذار شده.»

رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، اما در همان حال به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از راه حل دو کشور حمایت می‌کند مشروط بر آنکه طرفین نیز به مذاکره علاقمند باشند.

وزیر خارجه آمریکا پیش از آنکه به پاریس بیاید، در بروکسل با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده بود. موگرینی خواهان آن شد که از هر اقدامی که روند مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را دشوارتر کند مطلقاَ باید امتناع شود. او بر این نکته تاکید کرد که بیت‌المقدس باید هم پایتخت اسرائیل و هم پایتخت کشور مستقل فلسطینی باشد. سازمان ملل متحد هم خواهان تداوم گفت‌وگوهای دو جانبه فلسطین و اسرائیل بر سر راه حل دو کشور است و می‌گوید وضع حقوقی بیت‌المقدس در آخرین مرحله این مذاکرات مشخص می‌شود.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس و حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در سخنانی اعلام کرده‌اند که به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ، به این معنی‌ست که با حاکمیت پیدا کردن اسرائیل بر سراسر بیت‌المقدس، فلسطینی‌هایی که در شرق این شهر زندگی می‌کنند، بیرون رانده می‌شوند و مسجد الاقصی هم از دست مسلمان و مسیحیان خارج می‌شود و یهودیان بر آن حاکم خواهند شد. کشورهای اسلامی در سراسر جهان، به تصمیم رئیس جمهور آمریکا اعتراض کرده‌اند. در غزه و کرانه باختری در روز «خشم» درگیری‌هایی بین فلسطینی‌های معترض و پلیس اسرائیل اتفاق افتاد. شورای امنیت سازمان ملل جمعه ۸ دسامبر برای بررسی بحران بیت‌المقدس جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل می‌دهد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری جمعه ۸ دسامبر در پاریس احتمال انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم در سال آینده را بسیار اندک دانست. انتظار می‌رود که انتقال سفارت آمریکا چندین سال به درازا بکشد. تیلرسون پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۱۹ سفارت آمریکا در اسرائیل همچنان در تل‌آویو باقی بماند.

وزیر خارجه آمریکا درباره محاصره یمن از سوی عربستان سعودی و احتمال وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور نیز گفت:

«واشنگتن به صراحت اعلام کرده که خواهان ارسال کمک‌های انسانی بدون هیچگونه مانعی‌ست. ما درخواست کرده‌ایم که محاصره یمن به طور کامل برداشته شود و بنادر این کشور مجدداً در دسترس قرار بگیرند. ما این را از عربستان سعودی خواسته‌ایم.»

رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه ۷ دسامبر اعلام کرد که از عربستان سعودی خواسته است به مردم یمن «اجازه دسترسی کامل به مواد غذایی، سوخت، آب و دارو» را بدهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.