ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دعوت کاخ سفید از حوثی‌های یمن برای آغاز مذاکرات صلح

دولت آمریکا سپاه پاسداران را مسئول توانمندی موشکی حوثی‌ها می‌داند و می‌گوید وقت مذاکره فرارسیده، اما فقط به یک شرط: حملات موشکی متوقف شود.

یک روز بعد از گفت‌وگوی تلفنی پادشاه سعودی با رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا، دولت آمریکا اعلام کرده که جنگ داخلی یمن راه‌حل نظامی ندارد، بلکه تنها با به کارگیری «دیپلماسی خشن» می‌توان این بحران را از میان برداشت.

۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ صنعا: امدادگران جنازه دو غیر نظامی را که در بمباران ائتلاف عربی کشته شده‌اند از محل دور می‌کنند

کاخ سفید چهارشنبه شب (به وقت محلی) اعلام کرد که پادشاه سعودی و رئیس جمهور آمریکا در یک گفت وگوی تلفنی به این توافق دست یافتند که برای خاتمه دادن به بحران یمن آغاز یک «روند سیاسی» ضرورت دارد. همزمان قرار بر این شد که از طریق شورای امنیت «نقش مخرب ایران» در یمن و در سایر نقاط خاورمیانه به بحث گذاشته شود. اکنون تنها یک روز بعد از این تحولات، تیم لندرکینگ معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفته است که دولت آمریکا اعتقاد دارد که «حوثی‌ها هم می‌توانند در یافتن یک راهکار سیاسی» برای پایان دادن به جنگ یمن مشارکت داشته باشند:

«ما اعتقاد داریم که حوثی‌ها هم در ساختار سیاسی یمن جایگاهی دارند، البته مشروط بر آنکه از حمله موشکی به عربستان سعودی که یکی از متحدان ماست دست بردارند و از تهدید مرزهای عربستان سعودی خودداری کنند.»

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا سپس در ادامه این سخنان از حوثی‌ها دعوت کرده است که در «روند سیاسی» یمن مشارکت کنند.

آخرین بار، سه‌شنبه ۱۹ دسامبر انصارالله یمن یک فروند موشک بالستیک به کاخ الیامیه در ریاض شلیک کرد. منابع یمنی می‌گویند در دو روز گذشته یک فروند موشک بالستیک «زلزال۳» به سمت مواضع شبه نظامیان ائتلاف سعودی در منطقه «فرضه نهم» واقع در شرق استان صنعا شلیک کرده‌اند و همچنین با یک فروند موشک زلزال دیگر منطقه «فرضه نهم» و محل تجمع نیروهای ائتلاف سعودی را هدف قرار داده‌اند.

بعد از قتل علی عبدالله صالح  که در صدد برآمده بود با عربستان سعودی مذاکراتی انجام دهد، حوثی‌ها بخش بزرگی از صنعا را تصرف کردند. تیم لندرکینگ معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه گذشته (به وقت محلی) در واشنگتن گفت:

«ما از حوثی‌ها خواستیم حقوق شهروندی حزب علی عبدالله صالح را نقض نکنند. ما از همه می‌خواهیم که کارها به خوبی پیش برود. وقتش رسیده که احزاب سیاسی یمن بر سر میز مذاکره بنشینند و این هم چیزی نیست که بتوان از خارج به آن‌ها دیکته کرد.»

کاخ سفید: سپاه پاسداران مسئول توانمندی موشکی حوثی‌هاست

از آغاز جنگ داخلی یمن تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و ۳ میلیون نفر هم بی‌خانمان شده‌اند. بیش از ۸۰ درصد از مردم یمن به غذای کافی، آب آشامیدنی و سوخت دسترسی ندارند و میلیون‌ها نفر هم در خطر گرسنگی قرار گرفته‌اند. عربستان سعودی با پادرمیانی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا بندر حدیده را مسدود نکرده است. از طریق این بندر کمک‌های انسانی به یمن ارسال می‌شود.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، پنجشنبه ۳۰ دسامبر در بیانیه‌ای از اقدام عربستان سعودی در بازگشایی بندر حدیده استقبال کرد و یک بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل خواست که ایران را به دلیل نقض قطعنامه‌های سازمان امنیت پاسخگو کند. دولت آمریکا اعتقاد دارد که ایران با ارسال موشک به یمن، قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را زیر پا گذاشته است. این قطعنامه ایران را از ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای منع کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است:

« از اوایل ماه نوامبر سپاه پاسداران ایران توانایی لازم را در اختیار حوثی‌ها قرار داده تا بتوانند فرودگاه بین‌المللی ریاض را هدف موشک‌های خود قرار دهند. ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم ایران را به دلیل نقض مکرر قطعنامه‌های این شورا پاسخگو کند.»

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ارسال موشک برای انصارالله یمن را تکذیب کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل اطلاع داده که قصد دارد اتهامات آمریکا در زمینه ارسال موشک از سوی ایران برای انصارالله یمن را در جلسات آینده شورای امنیت به بحث بگذارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.