ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف به وزیران خارجه کشورهای جهان: اعضای برجام خسارت ایران را جبران کنند

وزیر خارجه ایران قبل از برگزاری اجلاس جی ۷ آمریکا را به ضدیت با حقوق بین‌الملل و مداخله در امور ایران متهم کرده و خواهان حمایت کشورهای جهان از ایران شده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به وزیران خارجه کشورهای جهان از آن‌ها خواسته است با اقدامات ایالات متحده آمریکا برای اعمال «قوی‌ترین تحریم اقتصادی تاریخ علیه ایران» مقابله کنند. ظریف در این نامه دولت ایالات متحده آمریکا را به نقض قطع‌نامه شورای امنیت، ضدیت با حقوق بین‌الملل، سرکشی و مداخله مستقیم در امور داخلی جمهوری اسلامی متهم کرده و از کشورهای عضو برجام خواسته است زیانی را که ایران از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای متحمل می‌شود جبران کنند.

۲۱ مه ۲۰۱۶: محمد جواد ظریف در سفرش به نیویورک (عکس: آرشیو)

سران هفت کشور صنعتی جهان (جی ۷) جمعه ۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد در اجلاسی که در شارلووای کانادا برگزار می‌شود، دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. یکی از مهم‌ترین موضوعات اجلاس جی ۷ در کانادا توافق هسته‌ای با ایران است. نامه محمد جواد ظریف به وزیران خارجه کشورهای جهان یک روز قبل از برگزاری این اجلاس نوشته شده. ظریف در این نامه ایالات متحده آمریکا را به نقض و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم می‌کند و می‌نویسد:

«تقاضاهای هسته‌ای [مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا] نه تنها برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند، بلکه در واقع بنیادهای معاهده ان‌پی‌تی، اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافق پادمان و پروتکل الحاقی را نیز تضعیف می‌نماید و کلیت رژیم جهانی عدم اشاعه با دستاوردهای کنونی آن برای همه اعضای جامعه بین‌المللی را با خطر مواجه می‌سازد.»

وزیر خارجه آمریکا در سخنان ۳۱ اردیبهشت خود برای جمهوری اسلامی ۱۲ شرط تعیین کرد، از جمله توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران و دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کلیه تأسیسات نظامی ایران. مایک پمپئو گفته بود که اگر این شروط دوازده‌گانه را برآورده نکند، آمریکا سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ را علیه ایران اعمال خواهد کرد. ظریف این سخنان را به قدرت‌نمایی تعبیر کرده و در نامه خود به وزیران خارجه جهان نوشته است:

«تهدیدهای وزیر خارجه آمریکا در قدرت‌نمایی در مقابل دیگر ملت‌ها، عملا جهان را گروگان دیکتاتوری سیاسی و اقتصادی دولت آشوبگر او خواهد کرد. اگر او و دولتش به چنین تاکتیک‌های قلدرمآبانه‌ای ادامه دهند، باید در انتظار چه دنیایی باشیم؟»

روز گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که مقامات وزارت خزانه‌داری، وزارت بازرگانی و وزارت خارجه آمریکا به سراسر جهان سفر می‌کنند با این هدف که کشورهای طرف معامله با ایران را از تجارت با این کشور منع کنند.  به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، دولت آمریکا به بانک سرمایه‌گذاری اروپا چنین هشداری داده بود و به همین سبب این بانک که ۹۰ درصد از فعالیت‌های باتکی‌اش را در اروپا انجام می‌دهد، اعلام کرده که با ایران تجارت نمی‌کند. شرکت بوئینگ ، شرکت پژو – سیتروئن، شرکت توتال، و همچنین شرکت لوک‌اویل و ریلیانس از شرکت‌های بزرگی‌اند که تنها در یک هفته گذشته معاملات خود با ایران را متوقف کرده‌اند. برخی از پالایشگاه‌ها هم اعلام کرده‌اند که خرید نفت از ایران را متوقف می‌کنند.

در آستانه برگزار اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان در کانادا، محمد جواد ظریف خواهان جبران خسارت‌ها ایران در اثر خروج آمریکا از برجام شده است:

«اگر قرار باشد برجام ادامه یابد، اعضای باقی مانده در برجام و سایر شرکای تجاری باید اطمینان دهند خسارت ایران (ناشی از خروج امریکا از برجام) بی قید و شرط از طریق اقدامات ملی، منطقه‌ای و جهانی جبران می‌شود (...) چنانچه پس از به کار بستن راهکارهای موجود، حقوق و بهره مردم ما جبران نشود، این حق ایران است که اقدامات متناسب را در پاسخ به اقدامات غیرقانونی مستمر و متعدد آمریکا، به ویژه خروج این کشور از توافق و اعمال مجدد تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، انجام دهد.»

جمهوری اسلامی پیش از این تهدید کرده بود که نه تنها غنی‌سازی اورنیوم را در سطح پیش از توافق لوزان از سر می‌گیرد بلکه ممکن است از معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) نیز خارج شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و جاستین تورودو، نخست‌وزیر کانادا در نشست خبری مشترک پنجشنبه ۷ ژوئن خود در کانادا ضمن حمایت از برجام اعلام کرده‌اند که نگرانی خود را با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در میان می‌گذارند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم در حاشیه برگزاری این اجلاس، با سران سایر کشورها درباره برجام گفت‌وگو می‌کند. اروپا از وزارت خزانه‌داری آمریکا درخواست کرده که شرکت‌های اروپایی فعال در ایران را در برخی حوزه‌ها مانند انرژی و صنایع دارویی از تحریم‌ها مستثنی کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nasim

    اروپا خود را بازیچه حکومت دروغ و فریب و مجنون کرده که دکتر کارشناس محیط زیست را بجرم تماشای بازی فوتبال با استفاده از آنتن بزندان میاندازد و بدون وکیل و محاکمه با آمپول میکشد و میگوید جاسوس خود کشی کرده !!

  • sattar beheshti

    خسارت چی ؟ خسارت برای منع پرتاب موشک و ساخت بمب ؟!

  • حقیقتگو

    ظریف هواسش نبوده وجمله را اشتباهی عرض کرده -اعضا< برجام خسارت آخوندها را جبران کنند - زیرا که ایران وایرانی ازآنچه درکوتاه مدت توافق هسته ای و مسبب روان شدن 150میلیارددلار به طرف صندوق علی خامنه ای و قشون آخوندی و آقازاده هاش شد ذلاری بهشون تعلق نگرفت - مردم ایران چه با تحریم ها و چه بدون تحریم همیشه درحصرصندوق ارزی آخوندی بوده اند و هستند - دیگرازخنده های کلاه بردانه و بازاریی معاب ظریف که هیجان زده ازدریافت 150 میلیاردلار وچندده میلیارددیگرتوسط اوباما برچهره داشت خبری نیست - انکارکه ظریف خودش را نماینده یک غول صنعتی وابرقدرتی درجهان فرض می کند که ادعای این چنینی ازکشورهای صنعتی وفوق مدرن و متمدن دارد؟ حتی حکومت آخوندی ازآنچه که بوده وهست درجهان ابرقدرت ها وسرمایه داران جهانی و کارتل نفتی حتی بعنوان یک دستفروش دوره گردی که چندلیتر نفتی می فروشد کم اهمیت تراست - میگن موش تو سوراخ نمی رفت چاروی اتمی هم بست به دمبش !! دیگرکشورهای صنعتی ومتمدن دنیا مدت زمانی تحمل تان کردند که دراثراین تحمل باورتان شد که رقمی هستید دوران تحمل کردن وسیرکردن شکم مارمولک های اسلامی وچاق وچله شدن انها به سوسماربا خرید نفت گذشته است - -