ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون سیاسی سپاه: منافع جمهوری اسلامی به خطر بیفتد، منافع آمریکا به خطر خواهد افتاد

یدالله جوانی همچون دیگر فرماندهان سپاه می‌گوید امنیت آبراه‌های منطقه در کنترل ایران است و تهران «اگر بخواهد می‌تواند جلوی صادرات نفت را بگیرد».

در ادامه واکنش‌های هشدارآمیز فرماندهان سپاه پاسداران ایران نسبت به فشارهای ایالات متحده، این بار معاون سیاسی سپاه زبان به تهدید گشود و گفت که تهدید ایران «یک تهدید معتبر» است.

یدالله جوانی (در چپ) تهدیدهایی را تکرار کرد که پیش از او کسانی همچون قاسم سلیمانی (در مرکز تصویر داخل مانیتور) بر زبان آورده‌اند ــ عکس: العالم

یدالله جوانی شنبه ششم مرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران درباره تهدید تهران مبنی بر بستن تنگه هرمز گفت:

«اگر آمریکایی‌ها بخواهند مبنا را بر زورگویی بگذارند، طبیعی است که نیروهای مسلح ایران در راستای حفاظت از منافع ملت ایران از توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود بهره‌برداری کنند. اگر کسانی بخواهند منافع جمهوری اسلامی ایران را به خطر بیاندازند، ایران هم منافع آنها را با امکاناتی که دارد، به خطر می‌اندازد.»

یدالله جوانی در ادامه مدعی شد که امنیت آبراه‌های منطقه در کنترل ایران است و تهران «اگر بخواهد می‌تواند جلوی صادرات نفت را بگیرد؛ تهدید متقابل ایران یک تهدید معتبر است.»

اشاره این فرمانده سپاه به گفته‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار ۱۱‌ تیر با جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس است که تهدید کرد رساندن صادرات نفت ایران به صفر به معنای رساندن صادرات نفت منطقه به صفر است.

ایالات متحده گفته که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مه از برجام خارج شد و دستور بازگشت تحریم‌ها را داد. تحریم‌های نفتی ایران از چهار نوامبر / ۱۳ آبان اجرایی می‌شوند.

کارشناسان نفتی می‌گویند که صادرات نفت ایران بر اساس بدترین سناریوها ممکن است به تنها ۷۰۰ هزار بشکه در روز، یعنی یک‌سوم میزان فعلی برسد.

ارکستر هماهنگ تهدیدها

تهدید روحانی در واکنش به تحریم نفتی با حمایت هماهنگ مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران همراه شد. علی خامنه‌ای، رهبر ایران در دیدار با مسئولان وزارت خارجه این تهدید را «سیاست و رویکرد نظام» نامید. صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه این تهدید را «عزتمندانه» و «غیرتبلیغی» خواند. اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران از «مواضع انقلابی» روحانی تشکر کرد. قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز گفت که دست روحانی را به خاطر «سخنان حکیمانه ارزشمند و قدرتمندانه» می‌بوسد.

روحانی سپس در سخنانی بی‌سابقه تهدیدهایش را مضاعف کرد و گفت «تنگه های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست» و «جنگ با ایران مادر همه جنگ‌ها» خواهد بود. این سخنان با واکنش تند ترامپ روبه‌رو شد که خطاب به روحانی توئیت کرد «دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تاکنون کمتر کسی با آن روبه‌رو شده ‌است».

این توئیت موج دیگری از واکنش‌ها را به راه انداخت. قاسم سلیمانی تهدید کرد که « دریای سرخ دیگر برای حضور آمریکایی‌ها امن نیست» و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه هم به آمریکا هشدار داد که «۵۰ هزار نیرو زیر تیغ ایران دارید.» محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران هم مدعی شد «تهدید نظامی» آمریکا توخالی است.

خبرگزاری دولتی استرالیا، «ای بی سی نیوز» در گزارشی به نقل از منابع دولتی خبر داده بود که ترامپ در صدد جمله به تأسیسات اتمی ایران است. ملکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا این خبر را تکذیب کرده‌اند.

ترامپ نیز گفته که برای مذاکره جهت رسیدن به توافقی جامع با ایران آمادگی دارد. تهران تا کنون امکان مذاکره با واشنگتن را رد کرده است.

همزمان با این تهدیدها، حمله حوثی‌های یمن، یک گروه شیعی تحت حمایت ایران به دو نفت‌کش سعودی آرامکو باعث شد عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان، انتقال نفت خام از تنگه باب‌المندب را متوقف کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرشید

    اگر امریکا در فکر مردم ایران است چرا درسال۱۳۵۷باعث رفتن شاه. وامدن خمینی ودر نتیجه انقباب ایران شپ

  • کریم

    جالبه که ایشان هر چه در ذهن دارند به زبان آورده‌اند! منافع جمهوری اسلامی، اوجب واجبات جمهوری اسلامی، عمق استراتژیک جمهوری اسلامی و... در این میان کشور و مردم ایران هیچ محلی از اعراب ندارند. این جنگ با اسرائیل و آمریکا بر سر چه منافعی قرار است اتفاق بیفتد؟ دنیا نابود شود و مادر جنگها اتفاق بیفتد چون حاکمان جمهوری اسلامی حاضر نیستند از خر حکومت پیاده شوند؟ خیلی جالب است!

  • امید

    آمریکا میتواند دنیا رو نابود کنه با انتخاب جنگ با ایران