ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عصر انقراض: مرگ انبوه پرندگان مهاجر در ایالات متحده

گمانه‌زنی از مرگ صدها هزار پرنده خبر می‌دهند. دانشمندان آمریکایی آن را «تراژدی ملی» خوانده اند. سازمان ملل می‌گوید دولت‌ها در مقابله با تخریب طبیعت دستاوردی نداشته‌اند.

پرندگان مهاجر از گونه‌های متفاوت در آسمان جنوب غربی ایالات متحده در حال پرواز به زمین می‌افتند. گمانه‌زنی از مرگ صدها هزار پرنده خبر می‌دهند. دانشمندان آمریکایی آن را یک «تراژدی ملی» خوانده اند. سازمان ملل نیز می‌گوید دولت‌ها در مقابله با تخریب طبیعت دستاوردی نداشته‌اند.

عکس تزیینی است ــ عکس:‌ Shutterstock

به گفته دانشمندان محیط زیست و متخصصان جانورشناسی، هزاران پرنده مهاجر در مسیر مهاجرت‌شان در جنوب غربی آمریکا قربانی یک مرگ انبوه شده اند. علت آن احتمالاً گرمایش زمین و آتش‌سوزی‌های طبیعی گسترده در ایالات متحده است.

چرخ‌ریسک‌ها، پرستوها و گنجشک‌سانان در میان پرندگانی هستند که جسدهای بی‌جانشان در ایالت‌های نیومکزیکو، کلرادو، تگزاس، آریزونا و نبراسکا بر زمین افتاده.

مارتا دزموند، استاد زیست‌شناسی دانشگاه نیومکزیکو دراین‌باره چهارشنبه ۱۶ سپتامبر به روزنامه بریتانیایی «گاردین» گفت که احتمالاً صدها هزار پرنده قربانی شده اند: «دیدن این و برداشتن جسد پرنده‌ها از روی زمین و فهمیدن اینکه موضوع چه وسعتی دارد، شخصاً برایم ویران‌کننده است. این یک تراژدی ملی است».

پرنده‌های مهاجر فاصله‌ای طولانی را از آلاسکا و کانادا به سمت جنوب غربی ایالات متحده برای رسیدن به مقصد نهایی در آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی طی می‌کنند. دلیل مرگ آنها در این مسیر به خاطر تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین به دست بشر، و نیز آتش‌سوزی‌های طبیعی گسترده هفته‌های اخیر در ایالات متحده است.

علت گستردگی و بی‌سابقه‌بودن این آتش‌سوزی‌ها که از اوت تا کنون دست‌کم ۳۵ تن را کشته، ۲۲ تن را مفقود کرده، چندین میلیون هکتار را سوزانده و باعث آزادشدن ۳۱,۵ مگاتن کربن به جو بوده، باز گرمایش زمین است.

پرنده‌های مهاجر برای رسیدن به مقصد دورشان باید چربی ذخیره کنند و هر چند روز جایی استراحت کنند. دانشمندان گمان می‌برند که تغییرات اقلیمی چرخه مهاجرت آنها را تغییر داده و آنها بدون چربی ذخیره کافی عازم می‌شوند.

آتش‌سوزی‌ها نیز محل استراحت میان راه آنها را از بین برده است.

جنازه‌ پرنده‌های مرده نشان می‌دهد که بدن‌شان تحلیل رفته و چیزی به جز استخوان و پر و پوست بر آنها باقی نمانده بوده. نشانه‌ای از نداشتن ذخیره غذایی کافی در بدن برای مهاجرت و نیز نبود جایی که در میانه مسیر به غذا و آب دسترسی یابند.

چندی پیش نیز پژوهشگران اسپانیایی دریافتند بلبل‌هایی که هر سال از آفریقا به اروپا و برعکس مهاجرت می‌کنند، به دلیل کوتاه‌شدن بال‌هایشان در اثر تغییرات اقلیمی در معرض خطر قرار دارند.

کوچک‌ترشدن بال‌های بلبل‌ها باعث شده که نتوانند چون سابق به مهاجرت از آفریقا به اروپا بپردازند و پس از اینکه از زادگاه اروپایی به آفریقای سیاه می‌رسند، دیگر توان سفر دوباره به اروپا را ندارند.

گرمایش زمین‌ ــ حاصل انتشار گازهای گلخانه‌ای ــ،‌ جنگل‌زدایی و تخریب دیگر زیست‌گاه‌های طبیعی، به علاوه به افزایش بیماری‌ها و آسیب‌پذیرترکردن پرندگان نسبت به آنها و دیگر خطرات تأثیرگذارند.

سازمان ملل: جهان بر سر دوراهی سرنوشت است

همزمان با جلوه‌گری تخریب تغییرات اقلیمی در ایالات متحده، سازمان ملل نیز در آستانه نشستی کلیدی درباره حفاظت از طبیعت پنجمین گزارش «دورنمای تنوع زیستی» را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، دولت‌ها به هیچ یک از هدف‌های تعیین‌شده در توافق پیشین بر سر نجات تنوع زیستی در ژاپن (۲۰۱۰) به طور کامل عمل نکرده اند.

پرداختن به مشکل آلودگی هوا،‌ نجات صخره‌های مرجانی،‌ حفاظت واقعی از منطقه‌هایی که «محافظت‌شده» یا «کانون‌های حیاتی تنوع زیستی» معین شده اند، محافظت از زیست‌بوم‌های آبی و خشکی،‌ و کنترل گونه‌های مهاجم، از جمله این اهداف بودند.

گزارش سازمان ملل هشدار می‌دهد که زیست‌بوم‌های طبیعی رو به ناپدیدشدن می‌روند، شمار زیادی از گونه‌های جانوری در معرض انقراض به دست انسان قرار دارند، و یارانه‌های مخرب محیط زیست به میزان ۵۰۰ میلیارد دلار هنوز از بین نرفته اند.

 الیزابت ماروما مرما، رئیس جدید کنوانسیون ملل متحد سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر هنگام ارائه این گزارش هشدار داد که نوع بشر بر سر «یک دوراهی» قرار دارد: یا تداوم و گسترش تخریب طبیعت که تهدیدی برای تمدن است،‌ یا عمل فوری برای محافظت از آن.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از روند انقراض جانوران منتشر شده است.

بر اساس گزارشی که به تازگی توسط صندوق جهانی‌حیات‌وحش (WWF) منتشر شده، از سال ۱۹۷۰ تا کنون در میان ۲۰ هزار پستاندار، پرنده، دوزیست، خزنده و ماهی از گونه‌های مختلف به طور متوسط ۶۸ درصد کاهش جمعیت رخ داده است.

این گزارش را گروهی از دانشمندان بین‌المللی هر دو سال منتشر می‌کنند. در گزارش پیشین، کاهش جمعیت جانوران ۶۰ درصد بود.

دانشمندان هشدار داده اند که اکنون نرخ تخریب طبیعت و جاندارانش بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از متوسط آن در ۱۰ میلیون سال گذشته است و  دلیل اصلی این تخریب مداخله بشر در طبیعت و گرمایش جهانی زمین به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای  است که مقصر اصلی گرمایش زمین نیز بشر به حساب می‌آید.

انسان‌ها عاملان اصلی ششمین عصر انقراض انبوه جانوران در تاریخ سیاره هستند.

درباره عصر انقراض ششم بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    انقراض کالیفرنیا! نویسندهء برجستهء آمریکایی مایک دیویس در جدیدترین مقاله ای خود که تحلیلی از آتش سوزی های اخیر در ایالتهای غربی آمریکا است, تصویری بسیار تیره و تار از مرحلهء کنونی تغییرات اقلیمی و آیندهء محیط زیست به دست می دهد. "California’s apocalyptic "second nature Fire in the Anthropocene has become the physical equivalent of endless nuclear war. In the aftermath of Victoria’s Black Saturday fires in early 2009, Australian scientists calculated that their released energy equaled the explosion of 1,500 Hiroshima-sized bombs. The current firestorms in the Pacific states are many times larger, and we should compare their destructive power to the mega-tonnage of hundreds of hydrogen bombs. A new, profoundly sinister nature is rapidly emerging from our fire rubble at the expense of landscapes we once considered sacred. Our imaginations can barely encompass the speed or scale of the catastrophe. Gone California, gone.

  • هوشنگ

    عصر انقراض کرهء زمین شاید عنوان مناسب تری در اینجا باشد! مقاله ای در روزمانهء گاردین دیروز اشاره داشت به اینکه هیچکدام از اهداف حفظ محیط زیست که کشور های جهان به اجرای آنها تعهد کرده بودند اجرا نشده است. World fails to meet a single target to stop destruction of nature – UN report ‘Humanity at a crossroads’ after a decade in which all of the 2010 Aichi goals to protect wildlife and ecosystems have been missed The world has failed to meet a single target to stem the destruction of wildlife and life-sustaining ecosystems in the last decade, according to a devastating new report from the UN on the state of nature. From tackling pollution to protecting coral reefs, the international community did not fully achieve any of the 20 Aichi biodiversity targets agreed in Japan in 2010 to slow the loss of the natural world. It is the second consecutive decade that governments have failed to meet targets.