ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ رفسنجانی، مروری بر پرونده نظام

مرگ رفسنجانی، در رسانه‌های مختلف، از جمله زمانه، فرصتی شد برای بازنگری به نظام ولایی با تمرکز بر کارنامه زندگی یکی از شخصیت‌های محوری آن.

مرگ رفسنجانی، در رسانه‌های مختلف، از جمله زمانه، فرصتی شد برای بازنگری به نظام ولایی با تمرکز بر کارنامه زندگی یکی از شخصیت‌های محوری آن. پرونده رفسنجانی و نظام تا اینجا تفاوت چشمگیری با هم ندارند. گذشته این گذشته آن است و قضاوت در مورد هر دو چه امروز و محتملا چه در آینده یکی خواهد بود.

در زیر بخشی از مطالبی را فهرست کرده‌ایم که پس از مرگ رفسنجانی در سایت زمانه‌ منتشر شده‌اند، گزینشی هم از میان مطالب خبری هم مطالب حاوی تحلیل و قضاوت.

یکشنبه نوزدهم دی ماه ۱۳۹۵: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان‌ شهدای تجریش بستری شد بود، درگذشت.

مهم‌ترین حامی حسن روحانی در اثر سکته قلبی درگذشت. واکنش‌های داخلی و خارجی گسترده است و اکثر لایه‌های «نظام» و مخالفانش را دربرمی‌گیرد. عامل وحدت یا آغاز رویارویی تازه؟

با وجود جو امنیتی حاکم مقابل بیمارستان شهدای تجریش، حاضران شعار می‌دادند: «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه».

از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح روز سه‌شنبه ۲۱ دی به‌وقت تهران، مراسم تشییع جنازه اکبر هاشمی رفسنجانی با حضور گروهی از مسئولان حکومتی و مردم از مقابل دانشگاه تهران برگزار شد. رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه هاشمی رفسنجانی نماز خواند و مردم شعارهایی به حمایت از میرحسین موسوی و محمد خاتمی سر دادند.

اکبر گنجی − حال که هاشمی رفسنجانی رفته است، خیال خامنه‌ای راحت می‌شود که بتواند طرح‌های خود برای آینده عملی سازد. اما واقعیت چون مومی در دست افراد نیست که آن را به هر شکلی که بخواهند در آورند.

حسین نوش‌آذر – هر چه امیرتر بود، رذیل‌تر بود. تنها دستاورد زندگی‌اش دوستی با خامنه‌ای‌ست. مخالفانش در درون حکومت، با «ابوجهل» مقایسه‌اش کرده‌اند. یک شخصیت دوگانه.

محمدرضا سرداری − تحلیل کارنامه علی اکبر هاشمی رفسنجانی در زمینه حقوق بشر، پرداختن به دشوارترین بخش کارنامه سیاسی اوست. در دوره حضور هاشمی رفسنجانی در کانون قدرت، اعدام‌ها، قتل‌ها، سرکوب‌ها و بگیر و ببندهای بسیاری رخ داد که میزان سهم و مسئولیت او در این وقایع، محل بحث است. مخالفانش او را مسئول همه این ماجراها می‌دانند (به‌خصوص در دوره‌ای که قدرت اجرایی را در دست داشت)، اما موافقانش می‌گویند او تصمیم‌گیرنده اصلی نبوده است.

سامان رسول‌پور − رفسنجانی، نقش مهمی در انتقال و تزریقِ «پراگماتیسم سیاسی» و حتی «ماکیاولیسم» به اجتماع ایفا کرد. کلیدواژه حافظِ «مصلحت نظام» دقیق‌ترین و برازنده ترین صفت برای نقش سیاسی آقای رفسنجانی است.

اعظم بهرامی − در میان نام‌ها و القاب اکبر هاشمی رفسنجانی، آن که بیشتر به نقش او در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در دوران تصدی‌اش بر دولت می‌مانست، سردار «سد سازی» است. دوران نیاز و عطش به توسعه و شکوفایی بعد از ٨ سال جنگ و نقش او در دو دوره ریاست دولت و ریاست مجلس، اجازه می‌دهد تا به کارنامه او در این بعد هم نظر داشت.

طاهر خلجانی – مردم در مورد هاشمی رفسنجانی چه می‌گویند؟ برای چه جمعینی عظیم در مراسم تشییع جنازه او شرکت کرد؟ گزارش میدانی در قالب ثبت برخی دیده‌ها و شنیده‌ها.

اسرار نظام، پَر - کارتون اثر اسد بیناخواهی
اسرار نظام، پَر - کارتون اثر اسد بیناخواهی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    البته فکر کنم فریدخان کتاب "رفیق آیت الله" را خونده . آقا هوشنگ شما هم بخونی شاید باهاش هم نظر بشی.

  • هوشنگ

    این فرید احتیاج مبرم دارد به روان پزشک.

  • مهرزاد

    ما به امثال رفسنجانی و منظری میگیم چوب دو سر طلا. یعنی نه بین طرفداران رژیم جایگاهی دارن نه میان مخالفان رژیم. از اون طرف رونده از این طرف مونده.

  • Farid

    مسیر خامنه ای برای کسب ولایت فقیه: خامنه ای با هماهنگی سازمان مخفی روسیه و نظری مسول حفاظت حزب جمهوری اسلامی و پاسدار کشمیری و کلاهی در ۷ تیر و ۸ تیر باهنر و رجایی و بهشتی را در انفجار کشتند (خودش بعلت ترور ساختگی در ۶ تیر به جلسه حزب نرفت و رفسنجانی نیز دقایقی قبل از انفجار جلسه را ترک کرده بود) و بلافاصله با رفسنجانی از خمینی خواستند تا خامنه ای ریس جمهور شود. بعدها قدوسی را که به اطلاعاتی در مورد عاملین انفجارها بدست اورده بود در انفجاری مشابه کشتند(توسط نظری ریس دفتر قدوسی !) و ریسی بعدها پرونده انفجارها را بایگانی کرد تا در لیست جانشین ولی فقیه قرار گیرد.... خمینی را نیز با مواد رادیو اکتیو روسی سرطانی کرده و ایندفعه خامنه ای رهبر و نظری مسول حفاظت ولی فقیه شد.... رفسنجانی را نیز مثل سید احمد کشتند تا دیگر فتنه اتفاق نیفتد!