ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسعود بارزانی: تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به معنی یک جنگ خونین دیگر است

رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرد که پیشنهاد ترامپ برای تعلیق همه‌پرسی استقلال را نپذیرفته. به گفته بارزانی، تعرض نظامی بی‌پاسخ نمی‌ماند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرد که در هر حال همه‌‌پرسی استقلال کردستان عراق برگزار می‌شود. او گفت اگر این همه‌پرسی به تعلیق درآید، احتمال یک جنگ خونین دیگر وجود دارد.

مسعود بارزانی در گفت‌وگو با فرانس ۲۴

شامگاه چهارشنبه ۲۱ ژوئن مسعود بارزانی در یک گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴  که در اربیل انجام شد، اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر برگزار می‌شود.

ایران، ترکیه و عراق مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار و گفت‌وگو با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق به تأکید گفته بود که جمهوری اسلامی خواهان یکپارچگی عراق است. بغداد هم اعلام کرده است که برگزاری یک همه‌پرسی در چنین ابعادی نیازمند یک اجماع ملی‌ست و یک یا چند حزب به تنهایی نمی‌توانند در این مورد تصمیم بگیرند. ایالات متحده آمریکا هم به اقلیم کردستان پیشنهاد داده برگزاری همه‌پرسی کردستان را تا پایان جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) به تعلیق درآورد.

مسعود بارزانی به فرانس ۲۴  گفت پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان را نپذیرفته است:

«هر تلاشی برای به  تعلیق درآوردن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق پیامدهای فاجعه‌آمیزی دارد و ممکن است به جنگ خونین دیگری منجر شود.»

مقامات اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند که همه‌پرسی استقلال در اربیل و سلیمانیه و دهوک و همچنین در کرکوک و نینوا و دیاله برگزار می‌شود. اقلیم کردستان از حکومت مرکزی عراق خواسته‌ کرکوک و بخش‌هایی از نینوا و دیاله هم به اقلیم کردستان ضمیمه شود. اقلیم کردستان در جنگ با داعش از سال ۲۰۱۴  بر این مناطق تسلط پیدا کرده است.

مسعود بارزانی در گفت‌وگو با فرانس ۲۴ گفت همه تلاش‌اش را به کار می‌بندد تا با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق به توافق دست پیدا کند.

بارزانی گفت به بغداد هشدار داده که مذاکرات درباره همه‌پرسی استقلال کردستان نباید پشت درهای بسته برگزار شود.

مسعود بارزانی در این گفت‌وگو به دولت حیدر عبادی هشدار داد که اگر ارتش عراق به حریم هوایی اقلیم تعرض کند یا برای جلوگیری از همه‌‌پرسی نیروی نظامی به اقلیم اعزام کند، حکومت اقلیم دست روی دست نمی‌گذارد.

۶ نوامبر سال جاری انتخابات پارلمانی کردستان عراق هم برگزار می‌شود. دوران ریاست بارزانی بر اقلیم کردستان عراق از یک سال پیش سپری شده، اما هنوز رئیس تازه‌ای برای اقلیم کردستان انتخاب نشده است.

بارزانی در گفت‌‌وگو با فرانس ۲۴ گفت برای ریاست اقلیم کردستان کلمه دیگری جز «ریاست جمهوری» سراغ ندارد.

مسعود بارزانی پیش از این تحولات، از دولت عراق گلایه‌مند بود که مانع از فروش نفت اقلیم کردستان عراق می‌شود و حتی حقوق کارمندان اقلیم را هم پرداخت نمی‌کند. این مشکلات و همچنین هراس از اقتدارگرایی دولت عراق موجب شد که به تدریج فکر همه‌پرسی استقلال برای کردستان عراق قوت بگیرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آریایی-عرب-ترکی

    کشورهای خاورمیانه از سرطان بدتقسیم شدن توسط استعمار در قرن بیستم رنج میبرند. کردها اصالتا زبان و فرهنگ ایرانی دارند، اما بر اثر سیاست غلط و تمامیت خواهی، امنیت و اقتصاد ایران پایمال کرد و ثروت های ملی به فنا رفت و تتمه اش هم روز بروز آب میرود. استقلال کردستان عراق 25 سال پیش تحقق یافته و دوفکتو شده، عملا فرقی کشور مستقل نداشته. همه رسی برگزار کند و خاندان بارازنی بشوند سلطان. استقلال اقیم کردستان عراق شمالی مشکل برای ما ایرانیان این نیست، مشکل تهدید تمامیت ارضی و پناه دادن به معارضان ضد ایرانی تجزیه طلب، ضدیت با هویت و تاریخ مشترک اقوام ایرانی مانند تاریخ ماد است، به طوری پان کردیست ها رویکار امدن مادها مبنای تایخ کرد اعلام کردند و این دروغ است و سرقت تاریخ ایرانیان. تاکنون حتی یک روز کشوری به نام کردستان و تحت نام و قومیت وزبان کردی نبوده است. اما اگر این نگرانی ها دولت اربیل رفع کند دلیلی ندارد ما ایرانیان نگران استقلال کردستان عراق شمالی باشیم. هرچند نام قومی کردستان برای خود این منطقه با قالیتهای غیرکردی مانند عرب و ترکمن وآسوری.. مشکل زا خواهد بود. استخوان لای زخمی که تا نسل انرژی و توان مردم منطقه مستهلک خواهد کرد.

  • شکرالله

    من در عجم که اینهمه دشمنی جمهوری اسلامی با غرب در چیست؟!! اسناد انتشار یافته از کودتا علیه دکتر مصدق فاش می کند که طرفداران شاه (کاشانی و شعبان بی مخ) به کمک انگلیس و آمریکا حکومت دمکراتیک مصدق را واژگون کردند. در انقلاب 57 خمینی با کمک انگلیس و آمریکا و دست در دست افسر فرانسوی با هواپیما به ایران آورده و مسلط شد. در 2003 آمریکا حکومت سنی صدام را خلع کرد و حکومت شیعی نوری مالکی را سر کار آورد، که کاتالیزوری شد برای ظهور داعش. در همسایه های شرقی باز هم آمریکا بود که دشمن اصلی شیعه (طالبان) را تضعیف کرد. و آخرین کمک غرب و آمریکا به جمهوری اسلامی در بحث برجام اتفاق افتاد. پس در عمل، غرب چندان هم برای کمک به استبداد بد نبوده، شما چرا اینهمه از غرب شکوه دارید جای سؤال است! همانگونه که همه مردم دنیا به صورت طبیعی بدنبال منافع خود هستند، کردستان عراق هم پس از سالها زیر یوغ استبداد، اکنون مفری برای رهائی یافته است. ابله خواندن کسانی که از استبداد سالیان دراز نفسشان به شماره افتاده و در صدد یک تنفس از هوای تازه اند کمی بی انصافی و بیشتر ناآگاهی است از وضع موجود. ترس از تجزیه ایران در میان رهبران ایران هیچ محلی از اعراب نداشته، و ندارد، که اگر چنین بود به حاشیه ها ی کشور می پرداختند و قوانین تبعیض آمیز را از قانون اساسی می زدودند.

  • درویش

    تصور تشکیل سرزمینی جدید آنهم فی ما بین ترکیه و عراق و سوریه و ایران یعنی نفاق و دودستگی بیشتر . چرا سیاست مداران کرد در تلاشند که سرزمینی مجزا داشته باشند؟ . پاسخش چنان پیچیده نیست . این آرمان تجزیه طلبان است . و هدف اصلی هم قطعا عراق نیست . عراق اکنون خودش تجزیه شده است . سوریه نیز شرایطش بدتر از عراق است . هدف ترکیه و ایران هستند . خصوصا ایران که الحمدالله قومیت های بسیاری دارد . این آرمان باستانی امروز با حمایت غربیها جانی تازه گرفته است . اینجا مهم مردمان کرد هستند . داعش در حال فروپاشی ست . سناریوی نبردهایی تازه در حال نگارش است . اینبار جنگ طلبان کاسب ، مذهب را رها کرده اند . و قومیت بازیها نقش اصلی را ایفا خواهند کرد . مطمئنا بازندگان اصلی این نبرد ، کوردها هستند . افسوس و صد افسوس که این آزادی خواهی های ابله هانه بیشتر در خاورمیانه شکل می گیرد . واقعا چرا فرانسویها این نمی کنند . یا هلندیها و یا ملت های دیگر ؟ . وقت آن رسیده است که مردم خاورمیانه یکبار برای همیشه این مشکلاتشان را رفع کنند . دوستان کورد ، پیشنیان ما که همان مادها بودند سرزمینی داشتند که در نهایت به علت ستمگری آژی دهاک و نبرد با کوروش بزرگ مغلوب و این ملت عضو امپراطوری ایران شدند و از آن به بعد این غیوران ، ایرانی ماندن . اما مدتی ست که عده ایی ابله خواهان نبرد هایی تازه هستند . خداوند آدمی را به راه راست هدایت کند .