ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با برگزاری‌ همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

بخشی از سخنان سرلشکر پاسدار محمد باقری در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد به همه‌پرسی استقلال کردستان و بخشی دیگر به برنامه موشکی سپاه اختصاص داشت.

در مشهد فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران همایشی برگزار کرده‌اند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این همایش، یک بار دیگر به تأکید با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرد. سرلشکر پاسدار محمد باقری در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به طرح تحریم سپاه پاسداران که به تصویب سنای آمریکا رسیده اعلام کرد که قدرت موشکی ایران قابل معامله نیست.

سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

مخالفت سپاه با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه که دوشنبه ۲۶ تیر در شهر مشهد برگزار شد، مخالفت سپاه پاسداران با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را اعلام کرد:

«اینکه در بخشی از سرزمین عراق، با شکست داعش و تروریست‌های تکفیری پس از سه سال جنگ و آوارگی، بی‌درنگ سخن از همه‌پرسی در کردستان عراق و جداسازی بخشی از پیکره عراق زده می‌شود، امری عادی به نظر نمی‌رسد. این موضوع به هیچ‌وجه قابل پذیرش  همسایگان عراق نبوده و حفظ استقلال و یکپارچگی عراق به نفع تمام اقوام ، مذاهب و بخش‌های مختلف این سرزمین است.»

پیش از این مسعود بارزانی این نظر را که برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق ممکن است به بروز خشونت‌ها و آغاز درگیری‌های تازه در عراق منجر شود، رد کرده و اعلام آمادگی کرده بود که نگرانی‌های ترکیه و ایران از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را برطرف می‌کند.

بارزانی گفته بود به تعویق انداختن یا تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق باعث بی‌ثباتی در عراق می‌شود.

دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان عراق – «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان»- در اواخر مارس سال جاری بر سر برگزاری همه‌پرسی استقلال به توافق رسیدند. تاریخ برگزاری این همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر اعلام شده. هفته گذشته جلال طالبانی، دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق وارد تهران شد. قرار بود هیأتی هم برای مذاکره با مقامات ایرانی درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به جلال طالبانی بپیوندد.

همزمان با مخالفت آشکار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در عراق هم، روز گذشته با نیچروان بارزاینی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان دیدار و گفت‌وگو کرده است. سفیر جمهوری اسلامی اعلام کرده که ایران آماده است از طریق گفت‌وگو اختلافات میان اربیل و بغداد را از میان بردارد.

در عراق این نگرانی وجود دارد که هدف اصلی از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، نه استقلال، بلکه ضمیمه کردن کرکوک با میدان‌های نفتی‌اش به اقلیم کردستان عراق است.

قدرت موشکی ایران قابل معامله نیست

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرده که ایران را به خاطر برنامه موشک‌های بالستیک این کشور، کمک‌رسانی‌های نظامی و برون‌مرزی ایران به گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی و فعالیت‌های سپاه پاسداران، تحریم اقتصادی و تسلیحاتی می‌کند. این لایحه می‌بایست در مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب برسد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران در مشهد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لایحه تحریم برنامه موشکی سپاه پاسداران در سنای آمریکا، تلویحاً اعلام کرد که چنانچه این لایحه، جنبه قانونی پیدا کند، سپاه پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه را به خطر می‌اندازد:

«همردیف شمردن سپاه با گروه‌های تروریستی و جاری کردن تحریم‌های مشابه آنان برای سپاه ریسک بزرگی برای آمریکا و پایگاه‌ها و نیروهای مستقر آن‌ها در منطقه است.»

سرلشکر پاسدار محمد باقری در ادامه این بخش از سخنانش گفت قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران «دفاعی است و هرگز، در هیچ سطحی قابل معامله و مذاکره» نیست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به سخنان جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا که از ضرورت تغییر رژیم ایران سخن گفته بود، به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران اشاره کرد و همصدا با وزارت خارجه ایران ادعا کرد که جمهوری اسلامی یک نظام مردمسالار است و به آمریکا اجازه نمی‌دهد در امور داخلی‌اش دخالت کند.

پیش از این سخنگوی نیروهای مسلح ایران در واکنش به سخنان وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که برنامه‌های «خسارت‌باری» برای آمریکا تدارک دیده است.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.