ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران همزمان با سفر جلال طالبانی به تهران: یکپارچگی عراق قابل مذاکره نیست

قرار است نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی درباره همه‌پرسی استقلال به تهران سفر کنند. جمهوری اسلامی اما منعطف نیست.

جلال طالبانی، دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق وارد تهران شده. قرار است در روزهای پیش روی، نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق نیز برای رایزنی در مورد برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به تهران سفر کنند. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما همزمان با این تحولات اعلام کرده که تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق از نظر جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست.

وزارت خارجه ایران: یکپارچگی عراق قابل مذاکره نیست

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود که معمولاً دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود درباره نظر جمهوری اسلامی پیرامون همه‌پرسی استقلال عراق و رایزنی‌ها در این‌باره در پرتو سفر جلال طالبانی به تهران گفته است:

«موضع ایران در ارتباط با موضوع همه‌پرسی کردستان تغییرناپذیر است. موضع ما اساسی و اصولی است. ما بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تأکید داریم و این موضوع از نظر ما قابل مذاکره نیست. اکنون آقای طالبانی در تهران هستند ولی اصول سیاست خارجی ما در ارتباط با موضوع مورد اشاره ثابت است و تغییری نمی‌کند چرا که معتقدیم یکپارچگی در عراق و حفظ حاکمیت ملی در این کشور به نفع همه مردم عراق و همسایگان این کشور است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم صدا با دولت مرکزی عراق درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان گفته است:

«هر اقدامی در چارچوب مورد اشاره در مقطع کنونی می‌تواند عراق را با هرج و مرج مواجه کند.»

دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان عراق - «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان»- در فروردین سال جاری بر سر برگزاری همه‌پرسی استقلال به توافق رسیدند. تاریخ برگزاری این همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر اعلام شده.

ایران، ترکیه و عراق مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار و گفت‌وگو با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق به تأکید گفته بود که جمهوری اسلامی خواهان یکپارچگی عراق است. بغداد هم اعلام کرده است که برگزاری یک همه‌پرسی در چنین ابعادی نیازمند یک اجماع ملی‌ست و یک یا چند حزب به تنهایی نمی‌توانند در این مورد تصمیم بگیرند. ایالات متحده آمریکا نیز به اقلیم کردستان پیشنهاد داده برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق را تا پایان جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) به تعلیق درآورد.

در عراق این نگرانی وجود دارد که هدف اصلی از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، نه استقلال، بلکه ضمیمه کردن کرکوک با میدان‌های نفتی‌اش به اقلیم کردستان عراق است.

شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران حکومت اقلیم کردستان را تهدید کرده‌اند که اگر بخواهد کرکوک را ضمیمه قلمرویش کند، کردها را با توسل به خشونت از کرکوک، سنجار و مخمور و خانقین بیرون می‌راند.

مسعود بارزانی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده بود که تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال منعطف است اما این انعطاف دائمی نیست.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز این نظر را که برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق ممکن است به بروز خشونت‌ها و آغاز درگیری‌های تازه در عراق منجر شود، رد کرد:

«مشروعیت مردم بیشتر از گروه‌هایی‌ست که برای رسیدن به اهدافشان به خشونت متوسل می‌شوند. گمان نمی‌کنم کسی بتواند در برابر خواسته مردم کردستان برای به دست گرفتن سرنوشتشان ایستادگی کند. ممکن است تلاش‌هایی برای سرکوب این خواسته‌ها انجام شود. ما حداکثر تلاش‌مان را می‌کنیم که این اتفاق نیفتد.»

مسعود بارزانی اعلام آمادگی کرده که نگرانی‌های امنیتی عراق، ترکیه و ایران را برطرف کند. او یک بار دیگر به تأکید گفته است به تعویق انداختن یا تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق باعث بی‌ثباتی در عراق می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    مذاکره بکنید ولی موافقت نکنید. این شعار نه شرقی نه غربی را هم اصلاح کنید. بنویسید : با پیروی از ولی امر مسلمین جهان: نه غربی، بله روسی