ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی: هزینه‌های ما در سوریه و عراق پول خرد هم به حساب نمی‌آید

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی هزینه‌ای که ایران در سوریه و عراق می‌پردازد را ضروری دانست و درباره رفع حصر گفت مسئولان آن را «مدیریت» می‌کنند.

علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی دلیل حضور نظامی ایران در سوریه و عراق را «تأمین امنیت» عنوان کرد و هزینه آن را در مقابل آن‌چه سرمایه‌گذاری دشمنان نظام خواند ناچیز دانست. او درباره مسئله رفع حصر رهبران جنبش سبز نیز گفت «به صورت تدریجی در حال انجام است».

علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی

علی شمخانی که به کردستان سفر کرده روز سه‌شنبه ۲۸ آذر در سنندج، «تأمین امنیت» در شرایط کنونی را «پیچیده و چند وجهی» خواند و درباره دلایل حضور نظامی ایران در سوریه و عراق و هزینه‌های آن گفت حضور ایران در این کشورها «مستشاری» است و «به درخواست دولت‌های قانونی این کشورها انجام شده است.»

«حضور مستشاری» اصطلاحی است که مقامات جمهوری اسلامی برای حضور نظامی ایران در کشورهای دیگر به‌کار می‌برند. این اصطلاح در سال‌های اخیر جنگ سوریه و در پی پیش‌روی نیروهای رژیم بشار اسد با کمک ارتش روسیه و متحدانش به‌کار رفت اما پیش از آن هرگونه دخالت نظامی جمهوری اسلامی در سوریه انکار می‌شد. این اصطلاح بعد در مورد عراق به‌کار رفت و سپس برخی از مقامات نظامی ایران از پیشنهاد کمک «مستشاری» به شیعیان حوثی در یمن نیز سخن گفتند.

شمخانی با بیان این‌که «اصلی‌ترین اولویت هر کشوری تأمین امنیت است»، گفت: «هزینه‌های انجام شده از سوی ایران در مقابل سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد دلاری دشمنان نظام اسلامی برای ناامن کردن کشور ما پول خرد هم به حساب نمی‌آید.»

او افزود: «اگر این هزینه‌های مادی و معنوی را نمی‌کردیم امروز برای امنیت ما آمریکا، داعش و تروریست‌ها تصمیم می‌گرفتند.»

ایران همواره حضور نظامی خود در کشورهای دیگر را با «خطر تروریست‌ها» توجیه کرده است اما همین حضور نظامی نگرانی کشورهای دیگر منطقه، از جمله عربستان سعودی و همچنین آمریکا و اسرائیل را برانگیخته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سفر دهم دسامبر خود به پاریس گفته بود: «ایران در همه جا حضور دارد: در عراق، در سوریه، در لبنان و نیز در یمن و غزه. ایران هدف تازه‌ای در پیش دارد. می‌خواهد قدرت نظامی خود را از طریق ایجاد پایگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی تقویت کند تا با اسرائیل مبارزه و این کشور را نابود کند. ولی ما این وضع را تحمل نمی‌کنیم.»

یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز به‌تازگی ادعا کرد که ایران در لبنان در حال احداث کارخانه موشکی ا‌ست.

نگرانی اسرائیل از آن است که با بیرون راندن نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) از منطقه خاورمیانه، ایران در سوریه پایگاه‌های دائمی نظامی دایر کند و موجودیت اسرائیل را به‌خطر بیندازد.

آمریکا و عربستان سعودی نیز معتقدند که ایران به شیعیان حوثی سلاح و موشک می‌رساند تا از آن‌ها برای مقابله با دولت عبد ربه منصور هادی در این کشور استفاده و عربستان را تهدید کنند اما ایران این اتهامات را رد کرده است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان نیز در نوامبر گذشته در اعتراض به دخالت‌های ایران و حزب‌الله لبنان در کشورهای منطقه دست به استعفا زد اما پس از مدتی این استعفا را پس گرفت.

«مدیریت» رفع حصر

علی شمخانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اشاره کرد و درباره آخرین وضعیت پرونده آن‌ها گفت: «تصمیم اتخاذشده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت آقایان کروبی، موسوی وخانم رهنورد به صورت تدریجی در حال انجام است.»

او تأکید کرد که «فضاسازی‌های رسانه‌ای کمکی به این روند نخواهد کرد و مراجع مسئول بر اساس تصمیمات اتخاذ شده این پرونده را مدیریت خواهند کرد.»

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از چهره‌های شاخص جنبش سبز، از بهمن‌ماه ۱۳۸۹ بدون آن‌که محاکمه شوند در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی در ۹ آبان‌ماه سال جاری مدعی شده بود که موسوی، کروبی و رهنورد در حصر نیستند و با هر کس که بخواهند ملاقات می‌کنند. فرزندان کروبی، ‌ موسوی و رهنورد اما ‌اعلام کردند که والدین‌شان همچنان در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

در دو ماه اخیر، چند فعال سیاسی، از جمله اسماعیل دوستی، از اعضای حزب اعتماد ملی، با مهدی کروبی دیدار داشتند. اما فاطمه کروبی، همسر او گفت  فرزندان حصرشدگان می‌توانند به دیدار والدین خود بروند، دو نفر با مهدی کروبی دیدار کرده‌اند و مأموران نیز از خانه همسرش رفته‌‌اند اما «هیچ اتفاقی نیفتاده است».

مسئولان دولتی می‌گویند دولت نمی‌تواند درباره رفع حصر تصمیم‌گیری کند. برخی از مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند مسئول تصمیم‌گیری در این‌باره شورای عالی امنیت ملی است و برخی دیگر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را تصمیم‌گیرنده اصلی در این زمینه می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منمن از جنوب تهران

    فرزندان همشان در لندن و پاریس و نیویورک و استامبول خانه خریده اند و در حال آماد ه کردن زمینه برای استقبال از والدین هستند. جکومت اسلامی ایرذان در حال فروپاشی ست.

  • پرویز حاتمی

    این اجنبی بیشرف را ببینید. پول که از جیب خودشون نیست، از جیب ملت ایران است به جیب اینها و چون هنوز هم کمه میگه پول خورد است.

  • رحبی از رشت

    البته شاید این پول را در برابر دزدیهای دوپستان بیت راهبر معزم انقلاب مدفوع می گویدد

  • روزبه

    بجای حرافی و سفسطه بازی بهتر واضح صحبت کنی و عدد و رقم بدی. بودجه مخفی و علنی سپاه و ارتش و سازمانهای امنیتی و غیره رو بده . کمکهای خارجی به دار و دسته های مختلف و دولتها تحت نامهای مختلف رو بده از جمله وامهایی که هرگز باز پرداخت نخواهد شد ووووو اونوقت بیا ببینیم واحد پول خرد شما چقدر. بله اگر با بودجه کمکهای امریکا و غرب و عربستان و قطر و امارات رو هم حساب کنید خیلی کمتر ولی اقتصاد ایران رو با مجموع اقتصاد اونها حساب کنید اقتصاد ایران قابل مقایسه با آنها نیست. اقتصاد ضعیف ایران توان هزینه کردن این میزان از سرمایه ملی رو برای برنامه ماجراجویانه نظامی و توسعه طلبانه شما رو نداره در حالی کشور دچار بحرانهای مختلف. بهتر این پول خردها رو مقایسه کنید با بودجه کل کشور.

  • جهان

    تا کنون سخن از اقازاده ها و رانت و پول نفت بود پروردگار مرا ببخشاید که تهمت زدیم اینها همه از نوادگان قارون بودند و این سالها از گنجهای به جا مانده اجدادشان خرج میکردند و ما نمیدانستیم که وقاحت در حکومت ولایت وقیح حدی ندارد ، چهه معم با ۶۳ حساب شخصی بانکی از پول مردم بیچاره و اسیر در بند با میلیاردها سود سالانه ، مکلا مانند احمدی نژاد و بند مافیایی همدستانش که پس از بر باد دادن ۷۰۰ میلیارد دلا هنوز طلبکار هستند و کاندیدای مدیریت دنیا و سپاهی مانند این آقا ی شمخانی و محسن رفیق دوست و ..... ، همه نوادگان قارون و فرعون بوده اند و بی نیز از مال دنیا و این پول خردهای ته جیب

  • محصنه

    پول خورد؟! میشه یکم از اون پول خردها به ما ایرانی جماعت فقیر بدهی ! ثواب داره!