ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خداحافظ ریو، سلام توکیو‎

زمان خاموشی مشعل المپیک فرا رسیده است. بازی‌های المپیک ریو پس از بیش از دو هفته رقابت میان ورزشکاران ۲۰۷ ملت جهان به پایان می‌رسد و مانند آیین گشایش، مراسم پایانی نیز در ورزشگاه افسانه‌ای ماراکانا برگزار می‌شود.

زمان خاموشی مشعل المپیک فرا رسیده است. بازی‌های المپیک ریو پس از بیش از دو هفته رقابت میان ورزشکاران ۲۰۷ ملت جهان به پایان می‌رسد و مانند آیین گشایش، مراسم پایانی نیز در ورزشگاه افسانه‌ای ماراکانا برگزار می‌شود.

RIO DE JANEIRO, BRAZIL - AUGUST 05: Samba dancers perform during the Opening Ceremony of the Rio 2016 Olympic Games at Maracana Stadium on August 5, 2016 in Rio de Janeiro, Brazil. (Photo by Ezra Shaw/Getty Images)

اجرای مراسم پایانی هم به فرناندو میریلس سپرده شده که باید ساعت یک بامداد به وقت پاریس و اروپای مرکزی (حدود ساعت چهار صبح به وقت تهران) آغاز شود. این مراسم دو ساعت و ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید.

همچنین مراسم انتقال پرچم المپیک به شهر توکیو، میزبان المپیک ۲۰۲۰ هم انجام خواهد شد؛ پرچم به شهردار پایتخت ژاپن، شین تارو ایشی هارا سپرده می‌شود. هیات‌های نمایندگی ملت‌های شرکت‌کننده هم برای آخرین بار در برابر مردم حاضر در ورزشگاه ماراکانا رژه می‌روند: موقعیتی برای برندگان مدال‌ها که دور افتخار بزنند، آن هم در برابر دوربین‌های شبکه‌های تلویزیونی از سراسر جهان.

پله، بازیکن افسانه‌ای فوتبال برزیل که مراسم گشایش را به دلیل بیماری از دست داد در مراسم پایانی حاضر خواهد بود.

اما امروز پیش از مراسم پایانی چند رقابت مهم هم برگزار شده است (یا تا هنگام انتشار این گزارش در پیش است): دوی ماراتون مردان، فینال‌های والیبال، بسکتبال و هندبال مردان و رقابت‌های مشت‌زنی و کشتی مردان در دو وزن باقی‌مانده.

در فینال والیبال اما تیم ملی برزیل با غلبه بر ایتالیا در سه ست پیاپی، به مدال طلا دست یافت.

بامداد امروز هم تیم ملی فوتبال برزیل که باید با آلمان مصاف می‌داد، پس از سه بار ناکامی در دیدار پایانی فوتبال المپیک، سرانجام با پیروزی در ضربه‌های پنالتی مدال طلا گرفت و سرخوردگی شکست سنگین از آلمان در جام‌جهانی را هم تا اندازه‌ای پاک کرد.

داور این دیدار علی‌رضا فغانی بود و کمک‌داورها هم هر دو از ایران: موفقیتی برای جامعه داوری فوتبال ایران.

کشتی‌گیران ایرانی اما دو وزن باقی‌مانده هر دو ناکام ماندند و دست‌شان از مدال کوتاه ماند. رضا یزدانی که امید زیادی به کسب مدال داشت، در مسابقه دوم خود در برابر حریفی از آذربایجان شکست خورد. کشتی‌گیر آذربایجان به فینال رسید اما یزدانی در جدول شانس مجدد هم به جایی نرسید و پیش از رسیدن به مسابقه رده‌بندی، ضربه فنی شد.

به این ترتیب کاروان ورزشی ایران با هشت مدال (سه طلا یک نقره و چهار برنز) به کار خود پایان داد. نتیجه‌ای به مراتب ضعیف‌تر از المپیک لندن، اما دومین رتبه کاروان ایران در تاریخ المپیک‌ها.

در جدول رده‌بندی مدال ملت‌ها پیش از رقابت‌های شب پایانی آمریکا با ۱۱۶ مدال (۴۳ طلا) پیشتاز بود. بریتانیا مقام دوم تابلوی مدال‌ها را در اختیار داشت (با ۶۶ مدال، ۲۷ طلا). چین، روسیه، آلمان، ژاپن و فرانسه هم در رده‌های بعدی قرار گرفته بودند. ایران در رده بیست و سوم قرار گرفته بود.

در المپیک ریو ۸۸ کشور از جمع ملت‌های شرکت‌کننده دست‌کم یک مدال برنز به دست آوردند.

در ساعت‌های پایانی المپیک ریو، رضا تقی‌زاده، کارشناس سیاسی علاقه‌مند به ورزش درباره نگاهش به این بازی‌ها و حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک با رادیو زمانه گفت‌و‌گو کرده است.

صحبت‌های رضا تقی‌زاده را از اینجا بشنوید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.