ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● مجموعه ویژه

لایحه اصلاح قانون کار و تعلیق آن

وزیر کار لایحه بحث‌انگیز اصلاح قانون کار را پس گرفت. تنش بر سر آن فروکش کرد و به یک دور دیگر منتقل شد. نگاهی به دور اخیر مقاومت در برابر تغییر قانون کار به ضرر کارگران.

مقاومت کارگران باعث شد که لایحه اصلاح قانون کار معلق شود. وزیر کار آن را پس گرفت. قرار است دوباره در کمیسیونی روی آن کار شود و دوباره به مجلس فرستاده شود. بعید است این کار تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبشهت سال آینده صورت گیرد. اکنون محور مبارزات کارگری حداقل دستمزدها و جلوگیری از اخراج‌هاست.

در زیر مروری می‌کنیم به گزیده‌ای از مطالب منتشر شده درباره لایحه تنش‌انگیز اصلاح قانون کار و مقاومت کارگران در برابر آن. ترتیب مطالب از تازه به کهنه است.

از نظر کارگران اصلاحیه قانون کار در واقع قانون و  همراه با آن امنیت شغلی را به خاک می‌سپارد

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم ناگزیر شد لایحه مناقشه‌انگیز اصلاح قانون کار را پس بگیرد. کارگروهی برای بررسی مجدد این لایحه تشکیل شده است.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران کلیات لایحه اصلاح قانون کار را  تصویب می‌کند.

یک پژوهشگر مسائل اقتصادی می‌گوید که اصلاح قانون کار «بستر مناسبی برای رشد پوپولیسم» در ایران است. محمود صادقی نماینده مجلس هم لایحه پیشنهادی دولت را یک «عقب‌گرد و بازگشت به دوران فئودالیسم» می‌داند.

کارگران شرکت کننده در این تجمع اعتراضی با صدور بیانیه‌ای  «حراست از شاکله و بنیان قانون کار را وظیفه همه کارگران و نمایندگان» دانستند و اعلام کردند که «در مقابل همه کسانی که بخواهند با تغییرات ارتجاعی ما را به مذبح ببرند با تمام توان خواهیم ایستاد.»

مهم‌ترین تغییراتی که لایحه اصلاحیه قانون کار در نظر دارد به وجود بیاورد در زمینه حقوق کارگر هنگام بستن قرارداد کار، خاتمه قرارداد و اخراج، ارگان رسیدگی به تخلفات کارگری، تسهیل اخراج پس از صدور احکام قضایی، تعیین حداقل دستمزد و ترکیب شورای عالی کار، تعریف کارآموز و سرانجام ادغام سازمان تأمین اجتماعی به عنوان متولی بیمه کارگری، در وزارت بهداشت و درمان است.

لایحه اصلاح قانون کار همچنان محل جدال تشکل‌های کارگری با دولت و مجلس است. اتحادیه آزاد کارگران ایران ارجاع این لایحه به کارگروه سه‌جانبه «تلاشی دوباره برای از سوی دولت برای وارد کردن اصلاحاتی ضد کارگری» به قانون کار دانست.

به دنبال اعتراض تشکل‌های کارگری به لایحه اصلاح قانون کار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمادگی این وزارت‌خانه برای پس گرفتن لایحه خبر داد. یک فعال کارگری رفتار دولت با کارگران را «ناصادقانه» خواند.

اعتراض‌ تشکل‌های کارگری به لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید که دولت این لایحه را پس نخواهد گرفت.

حدود ۹۰۰ تن از جمله کارگران، بازنشستگان، انجمن‌های اسلامی، شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر غرب این طومار را امضا کرده‌اند. معترضان در این بیانیه هشدار داده‌اند که اصلاح قانون کار می‌تواند به رونق فقر و محرومیت و تشدید شکاف طبقاتی در ایران بینجامد.

مخالفت تشکل‌های کارگری با دو لایحه اصلاح قانون کار و ادغام بیمه تامین اجتماعی و سازمان سلامت ادامه دارد. یک فعال کارگری این لایحه را «انزجار‌آور» خوانده است.

لایحه اصلاح قانون کار پس از تعطیلات در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. فعالان کارگری که پیش از این خواستار عودت این لایحه به دولت بودند، حالا نگران اجرای سیاست‌های سرکوب مزدی هستند.

موج مخالفت فعالان کارگری با لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد. یک فعال کارگری می‌گوید که در صورت تصویب این لایحه، به وزارت کار در ساختار اداری ایران نیازی نیست.

مخالفت تشکل‌های کارگری با لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد. نماینده دولت می‌گوید که کارگران نباید انتظار داشته باشند که نظرات‌شان به طور کامل در لایحه دیده شود.

لایحه اصلاح قانون کار، افزایش مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و طرح تعیین دستمزد بر مبنای بهره‌وری بخشی از سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی است که با اعتراض نهادهای صنفی و تشکل‌های کارگران روبه‌رو شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سپاس

    از اینکه کامنت های طولانی ام منتشر کرید تشکر دوباره می کنم. امیدوارم اهل نظر و مسئولان کشور توجه کنند به این نقد و پیشنهادها. من توضیحی کوتاه مهم می دهم در یک پاراگراف: روند فزایند مثبت (Positive move progressively/PMP) که گفتم هرچند من دراوردی به ظنر برسد، ولی باور دارم، اگر راهی درست انتخاب شود، به صورت تصاعدی و چندجانبه اثر مثبت می گذارد. نمونه اش همین پیشنهاد من و البته بسیاری دیگر است در تغییر ساعات کاری. اگر کارمندان و مدیران دولتی-حکومتی که به نسبه درامد بهتری دارند، مجبور شوند دوشغله نباشند، فرصت شغلی بیشتری برای دیگران فراهم می شود. کاهش ساعت کاری، موجب جلوگیری از فرسودگی نیروی کار و در نتیجه اثر مثبت بر بهره وری می گذارد و افزایش بهره وری موجب افزایش درامد و درنتیجه کارفرما هم می تواند مزدبیشتری بدهد. می بیند یک PMP چگونه شکل می گیرد! لطفا به پیشنهادم برای گشودن ی پرونده ویژه تحت عنوان "راه حل هایی برای رفع معضل بیکاری" توجه فرمایید تا افراد- به صورت مجمتع بر مطالب مختلف در این باره- دسترسی سریع داشته بانشد. با تشکر/تمام/

  • سپاس

    راه حل تکمیلی برای جلوگیری از دو شغله بودن، اصلاح ساعات کار است. این اصلاح ساعات کار پیشنهادی، قبلا هم افرادی دیگر گفته اند، که موحب افزایش بهره وری می شود، افزایش بهره وری ، خودش موجب می شود حکومت/کارفرماها دستشان بازتر شود در افزایش مزد و این به صورتی روند فزاینده موجب کاهش معضل دو شغلی می شود! یک روند فزاینده مثبت در بهبود شرایط کار! چه از این بهتر! خب پیشنهاد من، اصلاح و رسمیت یافتن ساعت کار به صورت میان روزی است. مثلا 8 ساعت کار نرمال، میان ساعات 9 صبح تا 6عصر باشد که یک ساعت برای نهار استراحت. تا کنون شیفت های کاری، اینگونه بوده: پیش ظهر بعد از ظهر شبانه خب با این اصلاح ساعات کار، ساختار ساعات کاری تغییر بنیادی می کند، مطمنئنم اگر به درستی اجرا شود (قانونی و اجباری شود البته!) به سرعت و حتی در عرض یک سال با بهبود اشتغال، بهره روی و افزایش درامد روبرو خواهیم شد و همگان اعم حکومت/کارفرمایان و کارگران سود خواهند برد و حتی اثرات مثبتی در اجتماع و مسائل روانی و سلامتی ملت می گذارد. من به شدت باور دارم این اصلاح ساعات کار، موجب سعادت ملت ایران می شود و ارزش ازمایش دارد چون بر اساس مطالعات و نظر کارشناسان بوده و من وقت دارم یک ایده بر اساس نظریات دیگران می دهد. خب با این اصلاح، به صورت عادی کمتر کسی قادر خواهد بود دوشغلی شود چون برای کارفرما هم مقرون به صرفه نیست ساعت تکه پاره کارگر بگیرد و ترجیح خواهد داد یک گاررگ جدید بگیرد!، شیف های کاری به این صورت می شود: شیفت میان روز (مثلا 9 صبح تا 6 بعد از ظهر/همراه یک ساعت وقت نهار و استراحت...). شیف قبل از نمیه شب (منظور قبل از 12 شب) شیفت بعد نیمه شب می بنید ساختار ساعات کار، به کل دگرگون می شود. امیدوارم با انتشار این کامنت ها و پیشنهادف کمکی به حل معضلات کشور بشود. با سپاس دوباره و درود بر شما.

  • سپاس

    این پیشنهاد من برای اولین بار در سایت رادوزمانه منتشر می کنم با مساعدت سایت وزین شما، و مبنی برای کاهش معضل بیکاری، اصلاح ساختار زمانی اشتغال است. مدیریت زمان یکی از بهترین و سریع بازده ترین روش های اقتصادی است و همیشه موثر بوده است. با شاراتی که قبلا به تغییر ساختار ساعات کسب و کار در ایارن کردم، که عملا میانه روز ترجیح استف در نتیجه اسا این پیشنهاد من، بنا بر واقعیت موجود است، همین نکته خودش عملی شدنش را بیشتر می کندف یعین جامعه آماده پذیرش این پیشنهاد است. می دانیم دو شغله بودن ف یکی از دلایل مهم افزایش بیکاری است. هر شغل اضافی که یک فرد دو یا سه شغله می یگرد، می تواند به منزله گرفتن آن شغل از دیگری باشد. یعنی می توان با دادن این شغل دوم و سوم به افراد بیکار، عملا و تقریبا بیکاری ریشه کن کرد! اما چگونه؟ خب بخشی از این را با افزایش درامد و درامدزایی می شود جبران رکد، که دو لینک آخری که دادم دقیقا همین کار می کند. ولی مسئله اینجاست- چه بخواهیم و چه نخواهیم- عده ای از مردم طماع هستند، حتی اگر درامدشان خب باشد، باز می خواند پول بیشتری دربیاروند، حتی نوعی اعتیاد به بیش کاری! انها توجهی ندارند این دو شغله بودنشان چه ضربه ای به اشتغال کشور می زند، هم به زندگی شخصیف مثلا موجب فرسودگی جسمی و روحی خود، کاهش روابط انسانی و خانوادگی، اهمال در تربیت فرزندان..! خب پس ما اگر بشود شرایطی ایجاد کنیم که اساسا دو شغله بودن، راحت نباشد، عملا ریشه دوشغله بودن تا حدی می خشکانیم! سوال اینجاست، خب تکلیف درامد چه می شود؟ من می گویم در نهایت وقتی دو شغلی بودن سخت بشود، این جمعیت مزدبگیر بیشتر به سمت افزایش بهر روی و تعامل با کارفرما و د رنتیجه افزایش درامد می رود، ارزش کار بالاتر می رود و به خودی خود کارفرما- که در ایارن 80% در اخیتار حکومت است- ناچار می شود مزدبیشتری بدهد. حکومت و کارفرما هم از بابت افزایش بهر وریف افزایش مزد را جبران می شود برایش. وقتی کارگر و کرامند در 8 ساعت کار مفید با راندمان خوب انجام بدهد، به خودی خود درامد حکومت/کارفرما هم بیتشرمی شود. در نتیجه نبایست نگران افزایش مزد بادش. افزایش بهر وری و مزد توامان موحب افزایش قدتر خرید و رشد اقتصادی می شود! حال چگونه می توان امکان دو شغله شدن را کاهش داد؟ خب راه حل قبلی مثل منع قانونی برای مشاغل حکومتی بده، ولی برای مشاغل غیر دولتی نمی شود زیاد روی این ممنوعیت مانور داد!

  • سپاس

    آخرین لینک مهمی می دهم، مطلب زیر است. این ایده درامدزایی همگانی، راه حل قطعی و دائمی معضل بیکاری و فقر و حل بسیرای مشکلات بشری از جمله تروریسم و خشونت ناشی احساس بی عدالتی اقتصادی و مالی است. این پیشنهاد را در بلند مدت بایست پیگری شود. https://www.radiozamaneh.com/319824 ولی من در کنار این دو پیشنهاد میان مدت و بلند مدت که در دو لینک آخر دادم، پیشنهاد کوتاه مدتم می گویم، عذر می خواهم اگر کامنت ها طولانی شد ولی لازم دانستم تا یک تصویر از عمق ترازدی بیکار و مسائل متعاقبش ایجاد شود. در این صورت درک می کینم چرا این پیشنهاد عجیب ولی کاملا مفید و عملی می دهم! ادامه...

  • سپاس

    کلیات لایحه «اصلاح قانون کار» تصویب می‌شود https://www.radiozamaneh.com/314373

  • سپاس

    در ایران تعداد بیکاران برابر با شاغلان دوشغله است. میزان بالای ساعات اضافی، موجب فرسودگی و کاهش بهره وری و میلیون نفر بیکار می شود! خلاصه پیشنهاد می کنم: ۱- مجموع ساعات کار در هفته ۳۲ ساعت (سی و دو) باشد/ طبق برآورد جهانی و تاکید اسلامی ۸ ساعت کار بیشتر نباید باشد درروز. ۲- کارروزهای شغل ۴ روز باشد. ۳- ایام تعطیل رسمی سه روز و شامل جمعه، شنبه، یک شنبه باشد. ۴- هیچ کس حق اشتغال بیش از یک شغل نداشته باشد. ۵- ساعات اضافی به کار (اضافه کاری) ممنوع است، مگر موراد حیاتی مثل پرستاری و پزشکی .. آن هم به طورموقت و با مجور دولت تا جایگزین بیاید. ۶- دستمزد هیچ گونه تغییر نسبت به قبل نکند. یعنی حداکثر ۸ ساعت کار باپایه حقوق قبلی و هر سال بالاتر از تورم (و سبد معیشت) یعنی بالاتر ۱۵ درصد افزایش یابد. ۷- یارانه ها دوبرابر شود (برای نیازمندان و حتی بیشتر). ۸- در پایان سال پاداش معادل یک ماه باشد ۹- به ازای افرایش بهره وری ۲۰ درصد اضافه سود یا بیشتر، آن مساوی میان کارکنان تقسیم شود. ۱۰- همه مزد بگیران از بیمه تکمیلی و کمال برخودار باشند. https://www.radiozamaneh.com/316037

  • سپاس

    آدرس‌های غلط آقای آخوندی https://www.radiozamaneh.com/255270 کارگران و شغل دوم؛ تلاش مضاعف برای چرخاندن چرخ زندگی https://www.radiozamaneh.com/316898 ***** اما این مطلب و کامنت های این مطلب از همه مهمتر است. در این لینک پیشنهادهایی باری کاهش بیکاری داده شدهف واقعا بایست به اهمیت دوشغلی بودن توجه شود! من مخالف جدی دو شغله بودن هستم. این به معنی مخالفت با افزایش درامد نیستم، ولی دوشغله بودن ف ان دو شغل کارگری و یدی بی معنی است. گاهی فردی یک شغل یدی و در کنارش شغلی فکری با ارزش و مفید برای جامعه دارد، مثلا تدریس، یا خدمات عام منفعه مثل شرکت در هلال احمر و NGO و این مواارف خب این دوشغله بودن خوبست، یا گاهی در شرایط اضطراری برخی مشاعل و تخصص کمیاب است، ولی نبایست امر دائمی شود! از نظرمن انسانه نباید بیبشتر 4 روز در هفته و هر روز نباید بیشتر 8 ساعت کار کند! من کلی گشتم این مطلب پیدا کنم. خیلی خیلی از نظر من مهم است مسئله دو شغله/ کلید حل سریع مشکل اشتغال در ایران همین است. // اشتغال ۴ میلیون «کارگر زیرزمینی» در ایران https://www.radiozamaneh.com/316037

  • سپاس

    لطفا اینها منتشر کنید، من می خواهم اهمیت پیشنهادم بگویم، این لینک ها من طی سالهی قبل تا چند روز اخیرمطالعه کرده ام شاید در وحله اول بگویند اینکه حرف سطحی است. ولی عجیب بودن ایده، دلیل اشتباه بودنش نیست. لطفا کامنت هایم منتشرکنید /من خلاصه میکنم. لطفا یک پرونده به نام راه حل های بیکاری درست کنید. چون میدانم کارشناسان داخل ایران هم می ایند مالعه می کنند. من واقعا جای بهتر از سایت رادیوزمانه نمی دانم که بدون ساسنور اینها منتشرکنند! ۴۰ میلیون نفر در ایران نه شاغل هستند نه بیکار https://www.radiozamaneh.com/144027 کارگران: خودمان باید به فکر خودمان باشیم https://www.radiozamaneh.com/141886 معاون وزیر کار: ۷ میلیون علاف در کشور داریم https://www.radiozamaneh.com/196626 جمعیت ۷۶ میلیونی و ۲۱ میلیون شاغل https://www.radiozamaneh.com/145076 ایرانی‌ها چند ساعت کار و چقدر استراحت می‌کنند؟ https://www.radiozamaneh.com/236538 تعیین دستمزد بر مبنای بهره‌وری جنایت در حق کارگران است https://www.radiozamaneh.com/292657 دولت به دنبال ارزان‌سازی نیروی کار است https://www.radiozamaneh.com/292281 «ما ۴۵ میلیون نفریم»، اما جداییم!– گزارش از میان کارگران https://www.radiozamaneh.com/253086 نرخ بیکاری جوانان در ایران دو برابر نرخ عمومی است https://www.radiozamaneh.com/181110 کاهش دستمزد، راه‌حل دولت برای مشکل بیکاری https://www.radiozamaneh.com/254897 جمعیت بیکاران ایران؛ یک نفر شاغل، ۲ نفر بیکار!!! https://www.radiozamaneh.com/298691 «ایران در آستانه انفجار بمب بیکاران و حاشیه‌نشینان» https://www.radiozamaneh.com/289651

  • سپاس

    خب در کامنت قبلی اشاهر رکدم به تغییر ساعات کسب و کرا اغلب مشاغل ازاد در ایران و اینکه دیگر بیهوده است جلوکشیدن ساعت در نیمه اول سال و پیشنهاد به توقف این این تغییر ساعت! خب همی نکته موجب جرقه یک ایده در من شد برای حل معضل بیکاری. من تعدادی لینک از سایت رادوزمانه در کامنتهایم ذکر می کنم/ لطفا اینها بازنشر دهید، چون حای مطالب و کامنتهای مهمی است و ای پیشنهاد در جمع می تواند برای حل معضل بیکاری مفید باشد. https://www.radiozamaneh.com/?s=%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C و این ها/ من مدتی طول کشید این لینک ها را قلا هم مطالعه کرده ام دوباره پیدا کنم/ پس لطفا بازنشر دهید، اینها برای درک پیشنهاد من موثر است. اگر خوانندگان گرامی مایل بودن این مطالب این لنک ها مطالعه کنند. من بر اسا همین ترازدی بیکاریف این پیشنهاد می دهم. https://www.radiozamaneh.com/292524 و تراژدی بی‌پایان بیکاری در ایران https://www.radiozamaneh.com/241735 روحانی: دولت نمی‌تواند بیکاری را مهار کند https://www.radiozamaneh.com/304298 هفت میلیون ایرانی دوشغله هستند https://www.radiozamaneh.com/288274 «شش میلیون فرد گرسنه در ایران وجود دارد» https://www.radiozamaneh.com/229605 ورود پنج میلیون کارجوی جدید به بازار کار تا هفت سال آینده https://www.radiozamaneh.com/174171 ۲۶ درصد خانوارهای ایرانی فاقد شغل هستند https://www.radiozamaneh.com/270081

  • سپاس

    پیشنهاد من برای اولین بار رد سایت رادوزمانه منتشر می یکنم بع مساعدت سایت وزین شما، و مبنی برای برای کاهش معضل بیکاری، اصلاح ساختار زمانی اشتغال است. مدیریت زمان یکی از بهترین و سریع بازده ترین روش های اقتصادی است و همیشه موثر بوده است. البته ممکن است دیگران قبلا شبیه این پیشنهاد داده باشند. اشکالی ندارد. من با نام مستعمار این پیشنهاد می دهم و حقیقتا هدفم خیر است و منفعت شخصی دنبال نمی کنم. ابتدا بگویم سالها پیش، تغییر ساعات برای کاهش مصرف برق اقدامش کردند، ولی عملا طی سالهای اخیر، تحولی اشکار در ساختار زمان کار شده و مثلا عموم کسبه دیگر از از صبح زود مغازه باز نمی کنند و اکثرا از ساعت 9 صبخ و گاه 10 و حتی 11 قبل از ظهر مغازه ها را باز می کنند و عمدتا میانه روز و اوایل شب، کسب و کار دایر است! پس دیگر توجیهی ندارد این کشیدن یک ساعت به جلو، پیشنهاد مقدماتی من این است دولت این تغییر ساعت در نمیه اول سال را متوقف کند. این وطری اختلال زمانی در اشغال و کار از میان می رود. ادامه...

  • سپاس

    اگر به پیشنهادم ترتیب اثر دادید، لطفا لینک این مطلب شما که حاوی کامنت هایم است را د رآن بگنجانیدف شادی عمری نباشد من دوباره اینها را باز نشر دهم این کامنت ها حدالامکان خلاصه ، نتیجه سالها مطالعه و اندیشه ام است، منم انسانی رنج کشیده از بابت مشکلات مالی و کار هستم و درد بیکاری به خوبی چشیده ام، امیدوارم پیشنهادهای من کمکی در حل مشکلات هم نوعان باشد./سپاس گزارم از مساعدت شما. خب راه حل هایی نسبتا خوبی کارشناسان و ال نظر طی سالیان داده اند، از ویژگی اغلب پیشنهادها، مسئله بار مالی است، بار مالی و هزینه ها و زمان بر بودن، همیشه چالش در راه حل ها هستند، خب پیشنهاد مشخص من خوشبختانه تقریبا هزینه مالی خاصی برای حکومت (ها) و کارفرمایان ندارد! از طرفی پیشنهاد من، به سرعت قابل اجرا و نتایج مثبتش هم در کوتاه مدت معلوم می شود! اگر راه حل های دیگر مثلا 4 تا 10 سال طول می کشد تا جوابی بدهد، راه حل من ظرف یک سال نتایج ملموسش هویدا می شود! ادامه را حتما بخوانید ...

  • سپاس

    اول از نشر کامنت هایم از رادیو زمانه تشکر می کنم. این پرونده ویژه همچنان به همین روش ادامه دهید و با ارائه لینک و خلاصه در حد یک پاگراف از مطالب قبلی، یک خط منسجم برای خوانندگان و پژوهشگران فراهم کنید، تا از تکرار خودداری شود، در نتیجه نقدها و پیشنهادها ترقی کند. من ازاین مطلب استفاده می کنم گریزی به حل مشکل بیکاری می زنم، لطفا این کامنت های مرا در یک پرونده ویژه، تحت نام، راه (های) حل بیکاری، و یا نامی شبیه به این منتشر نمایید به همین وش خبوی که در پیش گرفته اید، یعنی ارائه لینک وخلاصه مطلب قبلی./با سپاس دوباره. ادامه حتما بخوانید لطفا...