ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 اعتصاب در معدن طرزه با خواست امنیت شغلی و دریافت دستمزدها

مشکلات کارگران معدن طرزه از سال ۱۳۹۳ و درپی واگذاری آن به شرکت ذوب آهن افزایش یافت. کارگران ۴ ماه است دستمزد نگرفته اند و با شنیدن خبر واگذاری مجدد معدن نگران آینده شغلی خود نیز هستند.

صدها کارگر معدن طرزه امروز دوشنبه ۱۸  بهمن در اعتراض به نپرداختن حقوق عقب‌افتاده خود و با خواست امنیت شغلی دست به اعتصاب زدند.

کارگران اعتصاب کننده که در رختکن تجمع کرده‌اند به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته‌اند بیش از هزار کارگر این معدن چهار ماه است مزد دریافت نکرده‌اند و علیرغم انجام چند حرکت اعتراضی و مراجعه به مسئولان به خواست آ‌ن‌ها پاسخ داده نشده است.

یک ماه پیش نیز کارگران با همین خواست‌ها اعتصاب کرده بودند و مدیر منطقه‌ای طرزه وعده کرده بود یک ماه از معوقات مزدی  کارگران را بپردازد. اما به این وعده عمل نشد. کارفرما گفت چون خریداران ذغال سنگ بدهی خود را نپرداخته‌اند قادر به پرداخت حقوق کارگران نیست.

علاوه بر مزد عقب مانده، وعده‌ای که در رابطه با بیمه تکمیلی به کارگران داده شده نیز عملی نشده است. کارگران گفته‌اند بخش اداری معدن طی پیامکی به آ‌ن‌ها اطلاع داده که از این پس تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند اما هنوز از امکانات این بیمه خبری نیست.

خطر واگذاری دوباره معدن

مشکلات کارگران معدن طرزه از اوایل دهه نود آغاز و سه سال پیش و با خصوصی سازی این معدن افزایش یافت. سال ۹۳ بیش از نود درصد سهام این معدن از سوی سازمان خصوصی‌سازی به ذوب آهن اصفهان واگذار شد. همچنین زمین‌های این شرکت  به شهرداری شاهرود واگذار شد.

پس از خصوصی‌سازی مشکلات کارگران و اعتراضات آن‌ها ادامه یافت. سال ۹۴ کارگران در اعتراض به عقب‌افتادن دستمزدها و نپرداختن ۱۶ ماه حق‌بیمه‌شان توسط کارفرما دست به اعتصاب زدند. به بازداشت چند تن از کارگران در سال گذشته انجامید.

در پی این اعتصاب حقوق یک ماه کارگران پرداخت شد. کارگران بازداشتی پس از چند روز با دادن تعهد و سپردن وثیقه ۵۰  میلیون تومانی آزاد شدند و مدیر عامل کارخانه از کار برکنار شد. اما وضعیت نامساعد معدن و تعویق مطالبات و عدم انیت شغلی کارگران ادامه یافت.

۲۳ خرداد سال جاری نیز خانواده‌های کارگران در اعتراض به واگذاری این مجتمع به شهرداری شاهرود دست به تجمع زدند. حدود ۸۰ خانوار کارگری در ساختمان‌های مجتمع مسکونی رفاهی کارگران البرز شرقی سکونت دارند. همزمان با واگذاری معدن زغال سنگ البرز شرقی به شرکت فولاد اصفهان، مالکیت مجتمع مسکونی رفاهی کارگران معدن البرز شرقی به شهرداری شاهرود واگذار شده است.

تجمع زمانی آغاز شد که گروهی از عوامل شهرداری شاهرود ابتدا در پوشش رسیدگی به فضای سبز این مجتمع وارد شدند و در نهایت با آوردن چند خودروی سنگین عمرانی در صدد تخریب قسمتی از مجتمع برآمدند. در این اجتماع نیز سه تن از کارگران از جمله نماینده نهاد صنفی کارگران این واحد معدنی نیز دستگیر شدند.

حال کارگران با توجه به این که ذوب آهن هنوز اقساط خرید معدن را نپرداخته نگرانند که معدن بار دیگر دست به دست شود. کارگران اخباری شنیده‌اند مبنی بر این که سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد معدن را به کارفرمای دیگری بفروشد.

معدن طرزه، از مجموعه معادن شرکت البرز شرقی و اصلی‌ترین معدن شمال شرق کشور است. این معدن سال ۱۳۴۸ تحت عنوان سازمان منطقه ای شاهرود-دامغان آغاز به کار کرده و و در سال ۱۳۵۶ با نام شرکت زغالسنگ البرز شرقی ثبت شده است.

گزیده‌ای از آخرین اخبار کارگری زمانه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.