ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزئیات بیشتر از ترور مدیر جم تی‌وی در استانبول

هابرترک و سی‌ان‌ان ترک گزارش داده‌اند که ضاربان سوار بر یک جیپ راه را بر خودروی کریمیان می‌بندند و سپس با گشودن رگبار گلوله او و همراهش را به شدت مجروح می‌کنند.

مدیرعامل «جم تی‌وی» در استانبول ترکیه ترور شد. هنوز ضاربان او دستگیر نشده‌اند یا انگیزه آنها مشخص نشده‌ است. «جم‌تی‌وی» از نظر برخی مراجع و قوه قضائیه مصداق تخریب فرهنگ جامعه اسلامی‌ بود. سختگیری‌های قوه قضائیه و منع فعالیت هنری سینماگران اما از اقبال مردم، سینماگران و بازیگران به این شبکه نکاست.

سعید کریمیان، مدیر جم تی‌وی

سعید کریمیان، مدیرعامل شبکه تلویزیونی «جم» و شهروند بریتانیا، شامگاه شنبه ۲۹ آوریل، ساعت ۲۱.۳۰ به وقت محلی با شلیک ۲۷ گلوله در محله «ساری‌یر» در استانبول، در حوالی دفتر کارش مورد سوء‌قصد واقع شد.

هابرترک و سی‌ان‌ان ترک گزارش داده‌اند که ضاربان سوار بر یک خودروی جیپ راه را بر خودروی کریمیان می‌بندند و سپس با گشودن رگبار گلوله او و همراهش را به شدت مجروح می‌کنند. آن‌ها سپس می‌گریزند و خودروی خود را نیز به آتش می‌کشند. پلیس خودروی سوخته شده مهاجمان را در منطقه کمربورغاز استانبول یافته است.

شریک و همراه کریمیان در کویت متولد شده بوده و تابعیت بریتانیا را داشته. او که به سختی مجروح ‌شده بود، آمبولانس خبر می‌کند. اما در بیمارستان پزشکان نتوانستند جانش را نجات دهند و او هم درگذشت. کریمیان درجا کشته شد.

خودروی سوخته شده مهاجمان در منطقه کمربورغاز استانبول

کنسولگری کویت در استانبول اعلام کرده که شخصی که مدیر جم تی وی را همراهی می کرده محمد متعب شلاحی نام داشته. او یک تاجر کویتی بوده و سه گلوله به او اصابت کرده است.

به گزارش هابرترک شامگاه گذشته سه زن، از بستگان کریمیان بر سر جنازه او درآمدند. وحشت‌زده و عزادار.

روزنامه حریت ترکیه نیز گزارش داده که پلیس به شهردار منطقه «مسلک سریر» گفته انگیزه احتمالی «بده‌بستان» بوده است. جزئیات دقیق‌تری از این اظهارنظر منتشر نشده.

پلیس هنوز فرد یا افراد مظنون را بازداشت نکرده، بلکه در حال تحقیق بیشتر درباره ماجرا، گفت‌و‌گو با خانواده کریمیان و بررسی ویدئوهای ضبط‌شده دوربین‌های مداربسته است.

سعید کریمیان ابتدا در زمینه امور مهاجرت فعال بود و سپس به فعالیت رسانه‌ای روی آورد. شبکه تحت مدیریت او، جم تی‌وی (GEM TV) یک شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان است که مرکز آن در دوبی قرار دارد. این شبکه بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های عامه‌پسند و سرگرم‌کننده پخش می‌کند و در ایران مخاطبان پرشماری دارد.

پخش تیزرهای فیلم‌های سینمای ایران از جم تی‌وی

نخستین بار با پخش فیلم سینمایی «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی از جم تی‌وی، نهادهای اطلاعاتی و قوه قضائیه ایران نسبت به اقبال این شبکه تلویزیونی در نزد مخاطبان ایرانی حساس شدند.

صحنه ترور در محل «مسلک سریر» استانبول مقابل دفتر کار جم تی وی

پس از خودداری صدا و سیمای جمهوری اسلامی از پخش تیزر «استراحت مطلق» دست‌اندرکاران این فیلم از طریق شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند با انتشار عکس‌هایی با مضمون «استراحت مطلق تبلیغات تلویزیونی ندارد» به تلویزیون دولتی ایران اعتراض کنند. هم‌زمان شبکه «جم تی وی» تیزر این فیلم را در پرببینده‌ترین ساعت روز، در بین سریال ترکی «فاطما گل» پخش کرد و فروش فیلم در سینماهای ایران میلیاردی شد.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی ارشاد اسلامی در واکنش به این رویداد گفته بود: «هنرمندانی که آثارشان مجوز دستگاه فرهنگی کشور را دارد، حق تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای را ندارند و اگر به این کار مبادرت کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.»

سپس وزارت ارشاد اسلامی در دولت روحانی با صدور بخشنامه‌ای رسماً سینماگران ایرانی را از همکاری با شبکه جم منع کرد. سینماگران ایرانی اما به این بخشنامه توجه نکردند. دادستان کشور وارد عمل شد.

سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم «ابد و یک روز»، مصطفی شایسته تهیه‌کننده فیلم « ۵۰ کیلو آلبالو» و لشگری قوچانی تهیه‌کننده «کوچه بی‌نام» برای پاسخگویی درباره پخش تیرزهای فیلم‌هایشان از جم تی ی به دادسترای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

علی جنتی، وزیر ارشاد مستعفی جانب سینماگران را گرفت و خواهان تغییر قانون استفاده از ماهواره شد. در همان حال قوه قضائیه، سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم «ابد و یک روز»، مصطفی شایسته تهیه‌کننده فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» و لشگری قوچانی تهیه‌کننده «کوچه بی‌نام» به دلیل همکاری با جم تی وی از ادامه فعالیت هنری منع شدند. شرکت‌های فیلمسازی چون «فیلمیران»، «نورتابان» و «دریا فیلم» هم از سوی قوه قضائیه تحت فشار قرار گرفتند.

در همان حال مهاجرت گروهی از بازیگران زن ایرانی به ترکیه و همکاری آن‌ها با جم‌تی‌وی و کشف حجابشان به حساسیت‌ها نسبت به این شبکه ماهواره‌ای افزوده بود: بازیگرانی مانند ساناز زرین‌مهر و چکامه چمن‌ماه.

«آن مرد ناشناخته»

پیش از این رویدادها، تبلیغ کالاهای شرکت‌های ایرانی در شبکه جم تی وی هم قوه قضائیه را خشمگین کرده بود. دادستان وقت ایران در دولت دهم اعلام کرده بود که همکاری با جم‌تی‌وی مصداق بند دوم ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی است و مجازات آن یک سال حبس تعزیری است.

اسفند گذشته شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران سعید کریمیان را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «جرم علیه امنیت کشور»، به طور غیابی محاکمه و در مجموع به ۶ سال حبس محکوم کرده بود.

یک ماه پیش از محاکمه مدیر شبکه جم تی وی، خبرگزاری صدا و سیما در دی سال گذشته گزارش داد که پگاه ظفرآبادی، یکی از همکاران شبکه جم تی وی در شیراز بازداشت شده است.  خبر بازداشت ظفرآبادی را یک مقام قضائی در شیراز تلفنی به خبرگزاری صدا و سیما اطلاع داده بود. این خبر به سرعت در سایر  رسانه‌های داخلی بازتاب پیدا کرد.

در سال‌های گذشته برخی مراجع تقلید شیعه مانند ناصر مکارم شیرازی شبکه‌های ماهواره‌ای و جلوتر از همه شبکه جم تی وی را به فعالیت بر ضد منافع اسلام و ضدیت با فرهنگ در جوامع اسلامی متهم کرده بودند

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود کریمی زاده

    اونجا که ترکیه است و نزدیک ایران و کشوری اسیایی در قلب اروپا در شهر وین اتریش عبدالرحمان قاسملو را ترور کردند تروریست را در همان وقت دستگیر کردند ولی در مدت یکروز قاتل را پلیس ازاد کرده بود وتا کنون پلیس اتریش اجازه تشکیل دادگاه را به خانواده قسملو و حزب دمکرات کردستان ایران نداده است

  • روزبه

    دقیقا شبیه ترور هایی که سازمان امنیت روسیه در ترکیه انجام داده. که خودش نشان از همکاری و آموزش نزدیک سازمان امنیت رژیم اسلامی با روسهاست. فکر میکنم هدف این ترور هم خاموش کردن هر جرقه ایی از امید به مقاومت و مخالفت و سازماندهی به هر شکلی چه در داخل چه در خارج. تحت هر لوایی باشه در نطفه است. البته. باور کردنی نیست اگر سازمان امنیت ترکیه از این فعالیتها کاملا بی اطلاع باشه و رفتارهاشون زیر نظر نداشته باشه حتما اونها هم از رژیم ایران کمک گرفتن برای دستگیری و تحویل مخالفان اردوغوان در ایران یا جاهایی که ایران نفوذ داره.