ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه بحرین: قطر از ایران اعلام برائت کند

بحران قطر و انزوای سیاسی و اقتصادی این کشور دامنه‌دارتر می‌شود. مشخص شده که رابطه ایران و بحرین در این بحران نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. امیر قطر سکوت کرده.

بحرین یکی از متحدان عربستان سعودی با صراحت از قطر خواست که از ایران اعلام برائت کند. به گفته شیخ خالد، وزیر خارجه بحرین مهم‌ترین شرط پایان دادن به انزوای سیاسی و تحریم قطر توسط عربستان سعودی و هم‌پیمانانش این است که این کشور در سیاست‌هایش نسبت به ایران تجدید نظر کند.

شیخ خالدبن احمد خلیفه، وزیر خارجه بحرین

دوشنبه ۵ ژوئن در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

شیخ خالدبن احمد خلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفت‌وگو با روزنامه شرق‌الاوسط اعلام کرد که شرط عربستان سعودی و متحدانش برای پایان دادن به انزوای سیاسی و تحریم اقتصادی قطر کاملاً شفاف است:

«قطر باید در راهی که برگزیده و در تعهداتش تجدید نظر کند، کارزار رسانه‌ایش را متوقف کند و از ایران که دشمن ماست فاصله بگیرد.»

خالدبن احمد خلیفه در فراز دیگری از گفت‌وگوی شرق‌الاوسط، درباره ایران می‌گوید:

«قطر می‌بایست متوجه شود که ما از علائق او حمایت می‌کنیم، نه کشوری که دشمن ماست و تلاش می‌‌کند بر ما مسلط شود و بین ما اختلاف به وجود بیاورد. قطر می‌بایست از حمایت از گروه‌های تروریستی اعم از سنی و شیعه در خاورمیانه دست بردارد و به فکر مردم کشورش باشد.»

 صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت که برای میانجیگری در بحران دیپلماتیک قطر، به عربستان سعودی سفر کرده بود، از ریاض وارد دوحه، پایتخت قطر شده است. معلوم نیست که رایزنی‌های امیر قطر تا چه حد در حل بحران مؤثر است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم چهارشنبه ۷ ژوئن با سران چهار کشور عربی که بحرین را تحریم کرده‌اند و همینطور با شیخ تمیم، امیر قطر تلفنی صحبت کرد و به آن‌ها پیشنهاد داد که ایالات متحده آمریکا در این بحران میانجیگری کند. اما متحدان عربستان سعودی این پیشنهاد را نپذیرفتند. عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا گفته بود کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند مشکلاتشان را به تنهایی حل کنند.

شیخ خالد، وزیر خارجه بحرین چهارشنبه در گفت‌وگوی دیگری که روزنامه سعودی «مکه» با او انجام داده بود، خاطرنشان کرده بود که بحرین از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران قدردانی می‌کند، اما با این حال تا قطر در روابطش با ایران تجدید نظر نکند، گزینه‌های دیگر روی میز است.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات هم روز گذشته اعلام کرده بود که عربستان و متحدانش تحریم‌های تازه‌ای را علیه قطر به بحث گذاشته‌اند.

قرار بود امیر قطر درباره بحران با عربستان و هم‌پیمانانش سخنرانی کند، اما او این سخنرانی را تا پایان رایزنی‌های امیر کویت به تعویق انداخته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.