ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراخوان نخست‌وزیر ترکیه برای پایان راهپیمایی اعتراضی آنکارا تا استانبول

صدها نفر با شعار عدالت و دموکراسی برای ترکیه در راهپیمایی ۴۲۵ کیلومتری از آنکارا تا مقابل زندان استانبول شرکت دارند. بن‌علی ییلدریم می‌گوید عدالت در کف خیابان به دست نمی‌آید.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه از کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه ترکیه خواسته است به راهپیمایی اعتراضی ۴۲۵ کیلومتری از آنکارا تا مقابل زندان استانبول برای آزادی انیس بربراوغلو، معاون این حزب خاتمه دهد. نخست‌وزیر ترکیه در یک نشست خبری گفته است عدالت در کف خیابان و با راهپیمایی اعتراضی تحقق پیدا نمی‌کند.

کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه ترکیه هنگام راهپیمایی برای عدالت از آنکارا تا استانبول

پنجشنبه ۱۵ ژوئن با فراخوان کمال قلیچ‌دار اوغلو، طرفداران حزب جمهوری‌خواه ترکیه راهپیمایی اعتراضی خود را از پارکی در آنکارا آغاز کردند. آن‌ها خواهان آزادی  انیس بربراوغلو، معاون حزب جمهوری‌خواه ترکیه‌اند که به اتهام افشای اسناد محرمانه وزارت اطلاعات ترکیه درباره ارسال سلاح برای شورشیان مسلح سوریه به ۲۵ سال زندان محکوم شده است. صدها نفر در این راهپیمایی شرکت دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بن‌علی ییلدریم در یک نشست خبری که جمعه ۱۶ ژوئن در آنکارا برگزار شد، خواهان پایان یافتن این راهپیمایی شد:

«به قلیچ‌دار اوغلو پیشنهاد می‌کنم این راهپیمایی را متوقف کند. عدالت در کف خیابان تحقق پیدا نمی‌کند. در ترکیه قانون وجود دارد و حتی اگر ما از حکم دادگاه بدمان بیاید، باید به آن احترام بگذاریم.»

انیس بربر‌اوغلو، معاون حزب جمهوری‌خواه، نخستین نماینده پارلمان ترکیه بود که بعد از لغو مصونیت قضایی نمایندگان پارلمان ترکیه بازداشت شد. در اوایل سال ۲۰۱۴ جان دوندار، سردبیر متواری روزنامه «جمهوریت» که به آلمان پناه آورده و همکار او اردم گول  گزارشی درباره ارسال اسلحه همراه با چند عکس و ویدیو منتشر کرده بودند. در این گزارش آمده بود که در ژانویه ۲۰۱۴ در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌بندی کرده و با کامیون به‌ طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه برای شورشیان مسلح به سوریه می‌فرستادند. دولت رجب طیب اردوغان انتشار این اسناد را ممنوع اعلام کرده بود. دادستان استانبول سال گذشته بربراوغلو را به اتهام اینکه این اسناد را در اختیار روزنامه جمهوریت قرار داده به حبس ابد محکوم کرده بود اما چهارشنبه ۱۴ ژوئن این حکم به ۲۵ سال زندان کاهش پیدا کرد.

ترازوی عدالت

کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه ترکیه در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر ترکیه، در حالی که به راهپیمایی اعتراضی ادامه می‌داد، به خبرنگاران گفته است:

«ما در طول راه شعار عدالت، عدالت، و دموکراسی، دموکراسی سر دادیم و همچنان این شعار را تکرار می‌کنیم و از عدالت و دموکراسی در کشورمان دفاع می‌کنیم.»

بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه رهبر حزب جمهوری‌خواه را متهم کرده که قصد دارد اپوزیسیون را علیه نطام قضایی ترکیه تحریک کند. او گفته است:

«پذیرفتنی نیست که عده‌ای به خیابان‌ها بریزند و بخواهند ترازو عدالت را به نفع خودشان بشکنند.»

بعد از انتشار گزارش روزنامه جمهوریت درباره ارسال سلاح برای شورشیان مسلح سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که کامیون حمل سلاح به سازمان امنیت ترکیه تعلق داشته و برای ترکمان‌ها که در آن زمان با دولت بشار اسد می‌جنگیدند ارسال شده است.

بعد ار انتشار ویدیوها و گزارشی درباره ارسال محرمانه سلاح برای شورشیان مسلح ترکمان در سوریه، جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت»، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا به دستور رجب طیب اردوغان و به اتهام عضویت در یک شبکه تروریستی و جاسوسی بازداشت و حبس شدند.

سال گذشته جان دوندار برای انتشار گزارش‌اش درباره ارسال محرمانه سلاح به پنج سال زندان محکوم شد. او اما موفق شد از ترکیه بگریزد و اکنون به آلمان پناه آورده. دادستان برای انتشار ویدیوها علیه دوندار اعلام جرم کرده و انتظار می‌رود که اگر دادگاه غیابی برگزار شود، سردبیر سابق جمهوریت به ۱۰ سال حبس دیگر هم محکوم شود.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.