ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس موقت در حلب در آستانه برگزاری اجلاس فوری شورای امنیت سازمان ملل

سفیر فرانسه در سازمان ملل از بدترین فاجعه انسانی قرن در حلب سخن گفته است. پیش از برگزاری اجلاس شورای امنیت، روسیه با یک آتش‌بس چند ساعته موافقت کرد.

فرانسه و بریتانیا خواهان اجلاس فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضع شهر جنگ‌زده حلب در سوریه شده‌اند. فرانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل، سه‌شنبه ۱۳ دسامبر در نیویورک گفته است:

«مقایل چشمان ما بدترین فاجعه انسانی قرن بیست و یکم اتفاق می‌افتد.»

عده‌ای از طرفداران بشار اسد از غرب به شرق حلب می‌روند، مردم بی‌خانمان از شرق به غرب.

به گفته دولاتر، فرانسه و بریتانیا تقاضا کرده‌اند که شورای امنیت سازمان ملل ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۱۳ دسامبر به وقت اروپای مرکزی تشکیل جلسه دهد.

دولاتر گفته است:

«ما باید هر کاری که از عهده‌مان برمی‌آید انجام دهیم تا خون‌ریزی [در حلب] به پایان برسد.»

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مقاومت شورشیان در هم شکسته و هرآینه ممکن است ارتش سوریه باقی‌مانده محله‌های شرق حلب را هم فتح کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه هزاران نفر از ساکنان غیر نظامی حلب در میان ویرانه‌های مناطقی که همچنان درگیری‌های پراکنده در آنجا ادامه دارد، به سر می‌برند.

در این فاصله ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری تاس گفته است که ظاهراً روسیه با شورشیان به توافق رسیده که طی چند ساعت حلب را ترک کنند. او گفته است:

«بر اساس اطلاعاتی که دارم، ظاهراً توافق شده که شورشیان شهر را ترک کنند.»

 سخنگوی گروه شورشی احرارالشام به خبرگزاری رویترز گفته است که علاوه بر شورشیان، ساکنان غیر نظامی شرق حلب هم می‌توانند شهر را ترک کنند. ظاهراً ارتش سوریه به شورشیان فرصت داده که در طی روز چهارشنبه، ۱۳ دسامبر حلب را به سوی ادلیب که فعلاْ همچنان تحت کنترل شورشیان قرار دارد ترک کنند. خبرها در این‌باره اما متناقض است.

سازمان ملل گزارش داده است که ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در روزهای گذشته دست‌کم ۸۲ غیر نظامی، از جمله ۱۱ زن و ۱۳ کودک را در چهار محله مختلف حلب که تا پیش از این تحت کنترل شورشیان بود به قتل رسانده‌اند.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، سه‌شنبه ۱۳ دسامبر در ژنو گفته است:

«دفتر سازمان ملل از منابع موثق مطلع شده که ۸۲ غیر نظامی در ۴۸ ساعت گذشته [در حلب] به قتل رسیده‌اند.»

ساکنان مناطق شرقی حلب که بی‌خانمان شد‌ه‌اند

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از نظامیان طرفدار بشار اسد، ارتش سوریه ظاهراً به طور کامل بر حلب مسلط شده است. شورشیان به طرف کرانه رودخانه «قویق» (به عربی: نهر قویق الحلبی) عقب‌نشینی کرده‌اند. این خبر را اما هنوز منابع مستقل تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

امدادگران سازمان نیکوکاری مالتزر گزارش داده‌اند که ارتش سوریه و هم‌پیمانانش با نقض حقوق بشر بخش‌های شرقی حلب را از شورشیان پس گرفته‌اند.

سید پروومبا، معاون مدیر سازمان نیکوکاری مالتزر به خبرگزاری فرانسه گفته است:

«ما بیش از همه نگران غیرنظامیانی هستیم که در شرق حلب در مناطقی که تا پیش از این تحت کنترل شورشیان بودند زندگی می‌کنند. این احتمال وجود دارد که از کمک‌رسانی‌های ضروری به آن‌ها اجتناب شود. علاوه بر این گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر بازداشت‌های خودسرانه اشخاص، و مفقود شدن مردان جوان و نوجوانان.»

در این میان برخی از ساکنان شهر حلب هم در شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد بی‌قانونی، ناامنی وسیع و اغتشاش، این شهر جنگ‌زده را فراگرفته است. برای مثال، بانا العابد، دختر هفت ساله‌ای که همراه با مادرش در توئیتر فعال است، نوشته است:

«این آخرین لحظاتی‌ست که من یا زنده می‌مانم یا می‌میرم. بانا.»

— Bana Alabed (@AlabedBana) 29. November 2016


تنها بیمارستان شرق حلب نیز تعطیل شده. پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان این بیمارستان در محله‌ای که هنوز درگیری‌ها در آنجا ادامه دارد، در محاصره قرار گرفته‌اند.

ارتش سوریه با کمک بمب‌افکن‌های روسی موفق شد عملیات فتح حلب را به سرانجام نزدیک کند. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دوشنبه ۱۲ دسامبر به خبرگزاری رویترز گفته است: «جنگ حلب به پایان رسید. مقاومت شورشیان در هم شکست.»

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه تنها در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر از ساکنان حلب از این شهر گریخته‌اند. بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل شامگاه گذشته از ایران و روسیه به عنوان هم‌پیمانان بشار اسد خواسته بود که غیر نظامیان را از تعرض مصون نگه دارند.

صبح سه‌شنبه ۱۳ دسامبر، صلیب سرخ جهانی نسبت به یک فاجعه انسانی در حلب سوریه هشدار داد. به‌گفته این سازمان بین‌المللی امدادرسان، بسیاری از مردم به‌دلیل نبردهای مداوم در خانه‌ها پنهان شده‌اند و مواد غذایی و آب در دسترسشان نیست.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند

    برای من این پرسش پیش می اید که چرا تا کنون که صد ها هزار نفر از مردم سوریه در این جنگ بی معنی جان باختند کسی به فکر نقص حقوق بشر نبود؟ واقعا یک مشت سیاستمدار این دنیا را به کثافت کشیده اند.