ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت قطر: ما بودیم که با ریشه‌های تروریسم مبارزه کردیم

عربستان سعودی و متحدانش فهرستی منتشر کرده‌اند از اسامی ۵۹ نفر که با گرایش‌های افراطی تحت حمایت قطر قرار دارند. وزیر خارجه قطر به حضور پیشگیرانه قوای نظامی ترکیه در این کشور اشاره کرد.

دولت قطر در بیانیه‌ای که جمعه ۹ ژوئن منتشر کرده، ادعای عربستان سعودی و متحدانش مبنی بر اینکه این کشور از گروه‌های اسلامگرای افراطی در خاورمیانه حمایت می‌کند را تکذیب کرده است. شامگاه گذشته، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر هم در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که قطر سیاست خارجی‌اش در خاورمیانه را تغییر نمی‌دهد.

قطر: کشوری با اهداف جاه‌طلبانه و یک سیاست‌ خارجی ‌فعال در خاورمیانه (عکس: نمایی از دوحه)

بیانیه دولت قطر

دوشنبه ۵ ژوئن در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان سعودی و متحدانش، در یک بیانیه مشترک قطر را متهم کرده‌اند که از اخوان‌المسلین در مصر و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند. آن‌ها خواهان تغییر سیاست قطر در رابطه با ایران هم شده‌اند.

دولت قطر جمعه ۹ ژوئن با انتشار بیانیه‌ای گفته است که این اتهامات پایه و اساس ندارد و اثبات‌پذیر هم نیست.

در بیانیه دولت قطر آمده است:

«ما در مبارزه با تروریسم بسیار فعالانه‌تر از عریستان سعودی و متحدانش عمل کرده‌ایم. اما تلاش ما را ندیده گرفته‌اند.»

دولت قطر در این بیانیه می‌گوید با ریشه‌های تروریسم در منطقه خاورمیانه از طریق ایجاد اشتغال برای جوانان و کمک‌رسانی به صدها هزار پناهجوی سوری مبارزه کرده است.

عربستان سعودی و متحدانش فهرستی تهیه کرده‌اند از ۵۹ نفر از جمله یوسف عبدالله القرضاوی، رهبر اخوان‌المسلمین که ظاهراً تحت حمایت دولت قطر قرار دارند.

نیروی نظامی ترکیه در قطر

صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت که برای میانجیگری در بحران دیپلماتیک قطر، به عربستان سعودی سفر کرده بود، پنجشنبه ۸ ژوئن از ریاض وارد دوحه، پایتخت قطر شده است. معلوم نیست که رایزنی‌های امیر قطر تا چه حد در حل بحران مؤثر است. قرار بود شیخ تمیم، امیر قطر درباره بحران با عربستان و هم‌پیمانانش سخنرانی کند، اما او این سخنرانی را تا پایان رایزنی‌های امیر کویت به تعویق انداخته است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر

به جای شیخ تمیم، وزیر خارجه قطر شامگاه گذشته در یک نشست خبری در دوحه شرکت کرد. او در جمع خبرنگاران اعلام کرد که قطر تغییری در سیاست خارجی‌اش نخواهد داد:

« ما حاضر به تسلیم نیستیم و هیچگاه استقلال سیاست خارجی‌مان را به خطر نخواهیم انداخت.  چنین خصومتی حتی از طرف یک کشور دشمن هم روبرو نشده بودیم. به علت پیشرفت و موفقیت‌هایمان با انزوا روبرو شدیم و کشمکش در منطقه خلیج‌فارس ثبات همه منطقه را تهدید می‌کند.»

ایران اعلام آمادگی کرده که محصولات غذایی، میوه و تره‌بار مورد نیاز قطر را تهیه کند و از طریق سه بندر به قطر صادر کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر گفت قطر از حمایت جامعه جهانی برخوردار است و دولت قطر هم تلاش‌هایی انجام داده تا شهروندانش ناگزیر نباشند پیامدهای تحریم اقتصادی و انزوای سیاسی را تحمل کنند.

وزیر خارجه قطر گفت دولت قطر هنوز پیشنهاد ایران برای صدور مواد غذایی را نپذیرفته است.

آل ثانی به احتمال حمله نظامی به قطر هم اشاره کرد و اعلام کرد که نیروی نظامی ترکیه برای حفظ امنیت و ثبات در کل منطقه خاورمیانه در قطر مستقر است.

در سال ۲۰۱۴ بر اساس یک معاهده نظامی که بین دو کشور ترکیه و قطر منعقد شد، ترکیه در قطر یک پایگاه نظامی دایر کرد.  ترکیه می‌تواند در پایگاه نظامی‌اش در قطر سه هزار سرباز را مستقر کند. دو روز پیش پارلمان ترکیه لایحه‌ای را تصویب کرد که به دولت رجب طیب اردوغان اجازه می‌دهد نیروی نظامی بیشتری به قطر اعزام کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سر یاس ولایی؟!

    قطر گوه خورده که همچی ادعای کرده/ اخوندهای سنی و شیعی و از خامنه ای و راذل و اوباش تا وهاب یو قطر و روسیه و چین و امریکا وبقیه جنایتکاران غرب همگی شرکای تروریسم هستند