ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم کردستان عراق مشخص شد

بعد از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، در نوامبر سال جاری دو انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز برگزار می‌شود. درآمدی بر پایان تشتت سیاسی یا آغاز بحرانی دیگر؟

رئیس اقلیم کردستان عراق تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم را مشخص کرد. این دو انتخابات مهم می‌بایست در ماه نوامبر، بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق برگزار ‌شوند.

تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم کردستان عراق مشخص شد

در مارس سال جاری احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر اعلام کرده بودند. یکی از نزدیکان مسعود بارزانی به خبرگزاری رویترز گفته است که انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم کردستان یکم نوامبر ۲۰۱۷ برگزار می‌شود. اقلیم کردستان عراق اما هنوز به طور رسمی این تاریخ را تأیید نکرده است.

این تحولات همزمان با توفیق ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد در پاکسازی شمال عراق از گروه دولت اسلامی (داعش) اتفاق می‌افتد.

در سال ۲۰۰۹ انتخابات ریاست اقلیم کردستان و در سال ۲۰۱۳ انتخابات پارلمانی کردستان عراق برگزار شد. دوران ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۳ به پایان رسیده اما به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و جنگ با داعش انتخابات بعدی برگزار نشده است. پارلمان اقلیم کردستان عراق هم از اکتبر ۲۰۱۵ تاکنون تشکیل جلسه نداده است.

شبکه کردی روداو گزارش داده که بر اساس مصوبه اقلیم کردستان عراق، از همه احزاب اقلیم خواسته شده که در برگزاری همه‌پرسی استقلال مساعدت و با کمیسیون نظارت بر انتخابات همکاری کنند.

بعد از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۳ بارزانی موفق شد ائتلافی از حزب دموکرات کردستان و حزب گوران (جنبش تغییر) تشکیل دهد. در بحران اکتبر ۲۰۱۵ اما کار به اختلاف با حزب گوران کشید، اختلاف بالا گرفت، چهار وزیر حزب گوران از کابینه اخراج شدند و رئیس پارلمان هم از سفر به اربیل منع شد. حزب دموکرات کردستان، گوران را به دسیسه‌چینی علیه بارزانی برای تضعیف موقعیت او متهم کرده بود. از آن زمان تاکنون فعالیت پارلمان کردستان عراق متوقف شده است.

اتحادیه میهنی کردستان و حزب گوران خواهان استقلال کامل کردستان عراق از بغداد هستد. اما بارزانی همزمان با اعلام همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده که ترجیح می‌دهد با بغداد در گفت‌وگو بماند.

ایران، ترکیه و عراق مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا نیز به اقلیم کردستان پیشنهاد داده برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق را تا پایان جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) به تعلیق درآورد.

در عراق این نگرانی وجود دارد که هدف اصلی از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، نه استقلال، بلکه ضمیمه کردن کرکوک با میدان‌های نفتی‌اش به اقلیم کردستان عراق است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسين

    اولا اينجارو بر عكس نوشتى (اتحادیه میهنی کردستان و حزب گوران خواهان استقلال کامل کردستان عراق از بغداد هستد. اما بارزانی همزمان با اعلام همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده که ترجیح می‌دهد با بغداد در گفت‌وگو بماند.) دوما كركوك ٤ساله كه به اقليم پيوسته،و چرا توضيح نميديد كه كركوك و چند منطقه ديگه اكثريت كرد نشين و متعلق به كرد ها كه تعريب شده طبق ماده ١٤٠ قانون اساسى خود عربها بايد سرشمارى و راى گيرى انجام ميشد براى تعيين كردن سرنوشت اين شهرها كه به اقليم وصل بشن.

  • کرماشانی

    از این مسخره تر وجود ندارد. چطور در شرایطی که پارلمان وجود ندارد و ریاست اقلیم هم به پایان رسیده می توان رفراندوم برگزار کرد؟ بارزانی و پارتی از دموکراسی می ترسند، آن ها می دانند که اگر این انتخابات ها پیش از رفراندوم برگزار شود قطعاً رأی نخواهند آورد. می خوهند با تکیه بر نتایج رفراندوم به تبلیغات حزبی بپردازند. نچیروان به عنوان نامزد پارتی مطرح خواهدشد و مسعودشاه ظاهراً کنار می رود و در مقامی غیررسمی مانند یک پادشاه یا رهبر قرار می گیرد که مردم کورد استقلالشان را مدیون او و پدرانش هستند. پارلمان هم بین زالوهای پارتی و یکیتی تقسیم خواهد شد. این یعنی به مسخره گرفتن دموکراسی و روندهای دموکراتیک.