ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کردستان می‌تواند یک کشور یکپارچه نباشد»

استاندار کرکوک می‌‌گوید کردهای سوریه، ایران و ترکیه خودشان می‌بایست درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند. ایران تهدید کرده با استقلال کردستان، مرزهایش با شمال عراق را می‌بندد.

نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک پیشنهاد داده که همانطور که شورای همکاری کشورهای عرب خلیج‌فارس از یک بلوک سیاسی – تجاری از چند کشور عربی تشکیل شده، کردستان هم می‌تواند یک کشور یکپارچه نباشد.

نمایی از شهر کرکوک. دولت عراق می‌گوید کردها باید به «خط سبز» در سال ۲۰۰۳ برگردند

در مارس سال جاری احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر اعلام کردند. قرار است انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم کردستان یکم نوامبر ۲۰۱۷ برگزار ‌شود.

ایران، ترکیه و عراق مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا نیز به اقلیم کردستان پیشنهاد داده برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق را تا پایان جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) به تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری «کرد دیلی»، اکنون نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک پیشنهاد تازه‌ای مطرح کرده:

«هر بخشی از کردستان ویژگی‌های خاصی دارد. کردها در ترکیه، ایران و سوریه خودشان تصمیم می‌گیرند که چه می‌خواهند. ۲۲ کشور عربی وجود دارد. به همین شکل ما هم می‌توانیم بیش از یک کشور کرد داشته باشیم.»

نجم‌الدین کریم بر این موضوع تأکید کرده که کرکوک بخشی از اقلیم کردستان است و ساکنان این شهر حق دارند در همه‌پرسی استقلال کردستان عراق شرکت کنند.

در عراق این نگرانی وجود دارد که هدف اصلی از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، نه استقلال، بلکه ضمیمه کردن کرکوک با میدان‌های نفتی‌اش به اقلیم کردستان عراق است. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام آمادگی کرده بود که نگرانی‌های امنیتی عراق، ترکیه و ایران را برطرف کند. او گفته بود به تعویق انداختن یا تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق باعث بی‌ثباتی در عراق می‌شود.

روز گذشته مسعود بارزانی در یک گردهمایی با گروهی از علمای کردستان عراق گفته بود که دولت عراق در نظر دارد کاری کند که کردها عراق به مرزهای قبل از سال ۲۰۰۳ بازگردند.

خط سبزی که بعد از سقوط صدام حسین ایجاد شد، شامل شهرهای کرکوک، خانقین و مخمور  نمی‌شود. در جریان جنگ با گروه دولت اسلامی، اقلیم کردستان بسیاری از این مناطق را تحت کنترل خود درآورد و دست‌کم ۴۰ درصد به وسعتش اضافه شد. اکنون دولت مرکزی عراق انتطار دارد که کردها بعد از نبرد موصل و پیروزی بر داعش از این مناطق عقب‌نشینی کنند. از آغاز جنگ داخلی در عراق تاکنون ۱۷۰۰ پیشمرگه کرد کشته شده‌اند.

تهدید تهران به بستن مرزها

ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران به خبرگزاری «کرد دیلی» گفته است که تهران به او پیام داده که اقلیم کردستان می‌بایست در تصمیم خود مبنی بر برگزاری همه‌پرسی استقلال تجدید نظر کند. تهران تهدید کرده که اگر برگزاری همه‌پرسی به تشکیل یک کشور مستقل کرد در عراق بینجامد، مرزهای خود با شمال عراق را می‌بندد.

نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران گفته است:

«ما زمان مشخصی را برای مذاکره با مقامات ایرانی درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال تعیین نکرده‌ایم. آن‌ها اما مخالفت آشکار خود را اعلام کرده‌اند.»

پیش از این  سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مخالفت سپاه پاسداران با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان را اعلام کرده بود.  در فروردین سال جاری هم قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در شهر سلیمانیه در دیدار و گفت‌وگو با مقامات اقلیم کردستان تلاش کرده بود مانع از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان شود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در دیدار با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق بر ضرورت یکپارچگی عراق تأکید کرده بود.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نجابت

    مشکل کردپندارهای آن سوی مرزهای غربی ایران این است، که داستان آنها که تحت ستم پان ترکیسم و پان عربیسم بودند را با مشکل ایران یکی می دانند، متاسفانه نقش پان کردهای داخل ایران که مسلط به زبان فارسی نوشتاری رسمی داخل ایران هستند، در انتشار تفاسیر و گزارش و تحلیل اشتباه از وضعیت اتنیکی در داخل و تعمیم مکشلات در کشورهای عراق و سوریه و ترکیه به ایران. اصلا داستان کردگرایی در ایران با آن سه کشور متفاوت است. در ایران کردها و هر آن قوم و اتنکی (اکثرشان به یک خانواده زبانی تعلق دارند) که بر اثر تبلیغات و القائات خودش کرد میداند درواقع در سرزمین مادری و اصلی اش است. در ایران دهها اتنیک هستند و دهها زبان و صدها گویش و هزاران لهجه است. این موزائیک در هم و پیچیده با مرزهای در هم فرور فته اتنیکی و اختلاط و پراکندگی وسیع و نامنظم، اگر پان کردیسم بتوانند به جنگ داخلی بکشاند فاجعه بزرگ تر از سوریه خواهد بود. پان کردیسم برای به دست آوردن مثلا کمتر از 10% خاک ایران، بقیه آن 90% را به جنگ داخلی خواهد کشاند. در حالی سیستانی ها از فارسی زبان ها جدا میکنند، بختیاری و لر و لک و فیلی... کردپندار میکنند! شمالی ها را به سمت تجزیه طلبی، ترک زبان های اذربایجان و سایر نقاط همین جور، پان کردیسم دارد عامل اصلی یکی از بزرگ ترین تراژدی خون بار تاریخ میشوند. اگر همین کار ادامه یابد ایران با وجود نظام ولایی مستبد، ظالم، فاسد زمینه برای بزرگ ترین تراژدی نسل کشی میلیون ها نفر و آوارگی و ویرانی ناشی از ناسیونالیزم قومی آماده میشود.