ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب گوران خواهان تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان شد

مهم‌ترین حزب اقلیم کردستان بعد از حزب بارزانی می‌گوید ابتدا باید پارلمان تشکیل شود و در «زمان و شرایط مناسب» درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال تصمیم بگیرد.

حزب گوران (جنبش تغییر) با صدور بیانیه‌ای از ریاست اقلیم کردستان خواست همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را تا فرارسیدن «زمان و شرایط مناسب» به تعلیق درآورد.

حزب گوران خواهان تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان شد

در مارس سال جاری احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر اعلام کردند. قرار است انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم کردستان یکم نوامبر ۲۰۱۷ برگزار ‌شود.

حزب گوران خاطرنشان کرده که آماده گفت‌وگو با حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی‌ست. در بیانیه گوران آمده است که فقط پارلمان کردستان عراق می‌تواند درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال تصمیم بگیرد و زمان مناسبی را برای آن تعیین کند:

«استقلال کردستان هدف همه ساکنان کردستان و از جمله حزب گوران است. اما رهبری کردستان عراق، بدون در نطر گرفتن مصالح حقوقی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کردستان و بیش از هرچیز بدون در نظر گرفتن وضع مناطق الحاقی به اقلیم کردستان تاریخ برگزاری همه‌پرسی را تعیین کرده است. به همین جهت ضرورت دارد که تا تشکیل پارلمان، همه‌پرسی استقلال به تعویق افتد.»

در این بیانیه گفته شده که پارلمان همچنین می‌بایست ابتدا تکلیف ریاست اقلیم کردستان را مشخص کند.

حزب گوران و حزب دموکرات کردستان عراق مهم‌ترین احزاب اقلیم کردستان به شمار می‌آیند اما با هم اختلاف دارند.

در سال ۲۰۰۹ انتخابات ریاست اقلیم کردستان و در سال ۲۰۱۳ انتخابات پارلمانی کردستان عراق برگزار شد. دوران ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۳ به پایان رسیده اما به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و جنگ با داعش انتخابات بعدی برگزار نشده است. پارلمان اقلیم کردستان عراق هم از اکتبر ۲۰۱۵ تاکنون تشکیل جلسه نداده است.

بعد از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۳ بارزانی موفق شد ائتلافی از حزب دموکرات کردستان و حزب گوران (جنبش تغییر) تشکیل دهد. در بحران اکتبر ۲۰۱۵ اما کار به اختلاف با حزب گوران کشید، اختلاف بالا گرفت، چهار وزیر حزب گوران از کابینه اخراج شدند و رئیس پارلمان هم از سفر به اربیل منع شد. حزب دموکرات کردستان، گوران را به دسیسه‌چینی علیه بارزانی برای تضعیف موقعیت او متهم کرده بود. از آن زمان تاکنون فعالیت پارلمان کردستان عراق متوقف شده است.

جمعه هفته گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با مسعود بارزانی خواستار عقب‌افتادن برگزاری همه‌پرسی استقلال شد. حزب گوران یک روز بعد از این واقعه، تشکیل اجلاس داد.

هوشیار زیباری، یکی از مشاوران نزدیک به بارزانی همزمان با برگزاری اجلاس حزب گوران، در واکنش به درخواست وزیر خارجه آمریکا گفته است: تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان همان ۲۵ سپتامبر باقی می‌ماند - بدون هیچ تغییری.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.