ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت نتانیاهو از استقلال کردستان عراق

نخست‌وزیر اسرائیل که تا کنون به ندرت درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق نظر داده، گفته است که کردها به ارزش‌های غربی اعتقاد دارند و می‌بایست مستقل باشند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که دولت اسرائیل از استقلال کردستان عراق حمایت می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

جرزالیم پست گزارش داده که نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار و گفت‌وگو با هیأتی از ۳۳ نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفته که «نظر مساعدی» نسبت به استقلال کردستان عراق دارد.

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، کردها ملتی «شجاع»‌اند که به «ارزش‌های غربی» نیز باور دارند.

به سبب درهم‌تنیدگی موضوع استقلال کردستان با مسأله ترکیه و سیاست کلی آمریکا نسبت به عراق، این از اندک مواردی‌ست که بنیامین نتانیاهو درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق نظر می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که خواهان یکپارچگی عراق است. جمعه هفته گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان خواستار عقب‌افتادن برگزاری همه‌پرسی استقلال شد، اما هوشیار زیباری، یکی از مشاوران نزدیک به بارزانی در پاسخ به این درخواست گفته بود: تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان همان ۲۵ سپتامبر باقی می‌ماند – بدون هیچ تغییری.

ترکیه هم با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرده است. نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از این در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده بود که اسرائیل از تلاش کردها برای دستیابی به استقلال حمایت می‌کند.

عمار حکیم، رئیس کنونی حزب ملی حکمت و یکی از اعضای پیشین مجلس اعلای عراق در ژانویه ۲۰۱۷ گفته بود که اگر کردستان اعلام خودمختاری کند، اسرائیل تنها دولتی‌ست که آن را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد.  گیدئون ساعر، وزیر کشور اسرائیل یکشنبه گذشته (۱۴ اوت) از ایالات متحده آمریکا و از نخست‌وزیر اسرائیل خواست نقش فعالانه‌تری در برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق ایفا کنند.

انتخابات پارلمانی یا همه‌پرسی استقلال؟

در مارس سال جاری احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر اعلام کردند. به گزارش «کرد دیلی» کمیسیون نظارت بر انتخابات در اقلیم کردستان عراق، دوشنبه ۱۴ اوت رسماً اعلام کرده که انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم یکم نوامبر برگزار خواهند شد.

در این میان حزب گوران (جنبش تغییر) با صدور بیانیه‌ای از ریاست اقلیم کردستان خواسته هممه‌پرسی استقلال کردستان عراق را به بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم موکول کند.

در بیانیه گوران آمده است که فقط پارلمان کردستان عراق می‌تواند درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال تصمیم بگیرد و زمان مناسبی را برای آن تعیین کند.

جمهوری اسلامی با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان مخالفت کرده است. تهران تهدید کرده که اگر برگزاری همه‌پرسی به تشکیل یک کشور مستقل کرد در عراق بینجامد، مرزهای خود با شمال عراق را می‌بندد.

ايران و اقليم كردستان عراق، یکشنبه ۲۲ مرداد/ ۱۳ اوت قرارداد مبادلاتى ٢٠٠ ميليون دلارى امضا كردند. مصطفى شيخ عبدالرحمان رييس اتحاديه صادرات و واردات اقليم كردستان عراق به شبكه تلويزيونى روداو گفته است كه اين توافق بين اتاق همكاري‌هاى تجارى ايران و اين اتحاديه امضا شده است و قرار است طرفين در تهران و اربيل دفتر داشته باشند.

ايران بعد از تركيه بزرگترين شريك تجارى اقليم كردستان عراق است و در سال ٢٠١٤ سطح مبادلات آنها به ۸ ميليارد دلار رسيد.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.