ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنچه در حلب گذشت: استالینگراد سوریه به زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی از زبان تاریخ سردتر است و نمی‌تواند بازنمای فاجعه باشد، اما زبان سرراست‌تری است. آنچه می‌بیند نقشه قلمرو طرفین جنگ در ۱۵ ماه گذشته است؛ استالینگراد سوریه در ۲۵ قاب.

در نوزدهم ژوئیه سال ۲۰۱۲، در آتش بحران سوریه، جنگی آغاز شد که نظر به اهمیت و محوریت آن خیلی زود به «استالینگراد سوریه» مشهور شد؛ حالا این جنگ به پایان خود رسیده است، به قیمت جان هزاران غیرنظامی، و در شرایطی که از شرق حلب جز ویرانه‌ای باقی نمانده است.

حلب، عکس از آرشیو

ارتش سوریه در نقش ارتش آلمان و جنگنده‌های روسی در نقش هواپیماهای لوفت‌وافه آلمانی؛ از اوت ۱۹۴۲ تا اوت ۲۰۱۶ فاصله زیادی نیست... استالینگراد، مهلک‌ترین نبرد جنگ جهانی دوم بود، و نبرد حلب، «هولناک‌ترین فاجعه انسانی قرن بیست و یکم»؛ دست‌کم این چیزی است که رانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل ادعا می‌کند.

در توئیتر، ساکنان باقی‌مانده در شرق حلب، در حال خداحافظی و گذاشتن آخرین پیغام‌های خویش‌اند. موافقان اسد، اما این حساب‌های توئیتری را جعلی می‌خوانند. همچنان که در مورد حقایق دیگر جنگ، در این مورد نیز تاریخ قضاوت خواهد کرد؛ همان تاریخی که در آن آمده است «رژیم حافظ اسد، پس از سرکوب شورش ضد دولتی در شهر حما در سال ۱۹۸۲، هزاران نفر را قتل عام کرد.» آیا بشار اسد، کشتار پدرش در «حما» را در «حلب» تکرار خواهد کرد؟
زبان جغرافیایی از زبان تاریخ سردتر، اما سرراست‌تر است.
آنچه می‌بینید نقشه قلمرو تحت کنترل طرفین جنگ در حدود ۱۵ ماه گذشته از ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ تا ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ است. استالینگراد سوریه در ۲۵ قاب.
[sliderpro id="261"]
مناطق خاکستری: قلمرو تحت کنترل دولت اسلامی
مناطق صورتی: قلمرو تحت کنترل دولت سوریه
مناطق زرد: قلمرو تحت کنترل کردهای سوریه
مناطق سبز: قلمور تحت کنترل شورشیان

مرجع نقشه‌ها: Wikimedia Commons

تهیه و تنظیم نقشه‌ها:  Le Monde

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جبار سودانی

    هرکس که داستان راستین استالینگراد را بداند، اشتباه مقایسه ی شما را به سادگی می بیند. استالینکراد هرگز فتح نشد . شکست حصرش اما سبب شکستن سامانه ی پلید نازیسم بدست سربازان ارتش سرخ گردید.