ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصرف حلب: تخلیه غیرنظامیان و شورشیان به تأخیر افتاد

برای تخلیه شرق حلب مهلتی تعیین شده. شورشیان می‌گویند اول باید مجروحان و غیرنظامیان تخلیه شوند. ۶ اتوبوس که به شرق حلب اعزام شده بودند، خالی برگشتند.

در پی خاموش شدن سلاح‌ها در شرق حلب و تصرف کامل این منطقه توسط نیروهای دولتی سوریه و متحدانش، غیرنظامیان و شورشیان منتظر خروجشان از این منطقه هستند. به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تخلیه مردم و شورشیان قرار بود از ساعت پنج صبح روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر به‌وقت محلی آغاز شود اما این اقدام به تأخیر افتاده است. در منطقه صلاح‌الدین که بین شورشیان و نیروهای دولتی تقسیم شده، حدود ۲۰ اتوبوس ایستاده‌اند اما از غیرنظامیان و شورشیان خبری نیست.

ساکنان شرق حلب این منطقه را ترک می‌کنند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از آن، در شامگاه سه‌شنبه ۱۳ دسامبر / ۲۳ آذر شش اتوبوس به این منطقه رفتند اما خالی برگشتند. شورشیان می‌گویند می‌بایست ابتدا زخمی‌ها و غیرنظامیان تخلیه شوند و سپس آنها با سلاح‌های سبک یا به اطراف حلب می‌روند یا به استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه.

توافق بر سر تخلیه غیرنظامیان و شورشیان از شرق حلب شامگاه گذشته از سوی گروه‌های شورشی اعلام و سپس از سوی روسیه و ترکیه تأیید شد. ترکیه گفته که مهلت خروج امن تا عصر روز چهارشنبه اعلام شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از سوی مسکو و آنکارا اطلاعاتی دریافت نکرده است. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «حتی اگر این پایان محاصره حلب باشد به معنای پایان جنگ در سوریه نیست. جنگ ادامه خواهد داشت و مخالفان به نبرد ادامه خواهند داد.»

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید بین دولت سوریه و روسیه بر سر توافق صورت‌گرفته برای تخلیه حلب اختلاف وجود دارد.

آتش‌بس در حلب در پی چهار هفته بمباران شدید بخش شرقی این شهر توسط نیروهای دولتی و متحدان روسی‌، از ظهر سه‌شنبه به اجرا در آمد.

به‌گفته سازمان امدادرسان «پزشکان جهان» هنوز ۱۰۰ هزار نفر در منطقه‌ای به وسعت پنج کیلومتر مربع در شرق حلب گرفتار شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه به‌نقل از منابع محلی می‌گوید تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار غیرنظامی از شرق حلب گریخته‌اند.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز از کشته شدن دست‌کم ۸۲ غیرنظامی توسط نیروهای دولتی در روزهای اخیر در شرق حلب خبر داد. در بین آن‌ها پنج زن و ۱۳ کودک از چهار منطقه مختلف وجود دارند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز گفته است که گزارش‌های موثقی درباره کشتار خودسرانه غیرنظامیان توسط نیروهای رژیم بشار اسد دریافت کرده است.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل به‌نقل از گزارش‌های دریافتی گفته است نیروهای حکومت سوریه خانه به خانه رفته و ده‌ها نفر را کشته‌اند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت رژیم سوریه، روسیه و ایران را مستقیم خطاب قرار داد و گفت: «آن‌ها مسئول این جنایت‌ها هستند.»

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل این اتهامات را رد کرد و گفت ارتش سوریه در حلب دست به اقدامات انتقام‌جویانه نزده و کسی را اعدام نکرده است. او افزود نیروهای سوریه مردم شرق حلب را از دست «تروریست‌ها» نجات دادند. به‌گفته جعفری «حلب به مردم بازگشت». در بخش غربی حلب که در دست نیروهای دولتی بود مردم با پرچم‌های سوریه در دست به خیابان‌ها آمده و بازپس‌گیری شرق حلب را جشن گرفتند.

در همین حال ترکیه اعلام کرده است که قصد راه‌اندازی اردوگاهی با ۸۰ هزار چادر برای پناهجویان حلب دارد. این خبر را محمد شیمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه بر روی شبکه توئیتر اعلام کرد و جزئیاتی درباره آن منتشر نشده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.