ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● پرونده ویژه

۲۱ سال حبس برای فاش کردن صدایی که به هیأت مرگ گفت: شما جنایتکارید

پرونده‌ای برای فایل صوتی آیت‌الله حسینعلی منتظری و حکم احمد منتظری

پرونده‌ای برای فایل صوتی آیت‌الله منتظری و حکم احمد منتظری.

حکمی بی‌سابقه برای احمد منتظری: ۲۱ سال حبس برای انتشار یک فایل صوتی حدوداً ۴۰ دقیقه‌ای از صحبت‌های پدرش، حسینعلی منتظری در جمع هیأت تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان در سال ۶۷؛ معروف به هیأت مرگ. فایلی که محتوای آن پیش‌تر در کتاب خاطرات آیت‌الله منتظری منعکس شده بود، اما برون افتادنش از نهان‌خانه پس از ۲۸ سال برای «نظام» این‌چنین گران آمده است.

احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری، مرجع تقلید درگذشته شیعه که از سال ۶۴ تا سال ۶۸ قائم مقام روح‌الله خمینی بود

ظهور تکنولوژی‌های ارتباطی و ابزارها و نرم‌افزارهای تازه پیام‌رسان هم البته در سنگینی حکم احمد منتظری بی‌تأثیر نبوده‌اند و با هر بار بازنشر این فایل در میان مردم، انگار چیزی بر حکم او افزوده شده است.

خود او هم در توضیح انگیزه‌ انتشار این فایل در این مقطع زمانی گفته بود که تا پیش از این تلگرامی نبوده و او منبر و رسانه‌ای برای انتشار وسیع چنین مطالبی نداشته است.

احمد منتظری حالا و پس از دریافت حکم دادگاه ویژه روحانیت که بر اساس آن باید عبا و عمامه را هم دربیاورد (البته این حکم برای مدت سه سال به تعلیق درآمده است)، گفته است که می‌خواهند به او فشار بیاورند تا فایل‌های بعدی را منتشر نکند. او همچنین گفته است که اگر به زندان بیفتد، فایل‌های بعدی زودتر منتشر می‌شوند.

در این کشاکش اما سیر وقایع و روندی که از زمان انتشار فایل صوتی حسینعلی منتظری در مرداد ماه امسال آغاز شده و تا به حال ادامه داشته است، از جهات مختلف قابل توجه و تأمل است. مهم‌تر از همه این‌که مجموعه نظام، از اصولگرا گرفته تا اصلاح‌طلب (به‌ جز معدود استثناهایی همچون علی مطهری یا مصطفی تاجزاده)، یک‌صدا منتظری پدر و منتظری پسر را محکوم کردند و با دفاع از اعدام‌ها، پشت سر روح‌الله خمینی ایستادند.

پس از اعلام حکم غریب دادگاه ویژه روحانیت (کم نیستند صاحبنظرانی که این دادگاه را از اساس غیر‌قانونی می‌دانند) هم تا به حال واکنش چندانی در مخالفت با این حکم نشان داده نشده است.

در این شرایط و برای درک بهتر و نزدیک‌تر آن‌چه که در حدود پنج ماه گذشته در واکنش به صدای حسینعلی منتظری پیش آمده و مطرح شده است و همچنین حکم صادر شده برای احمد منتظری، مجموعه مطالبی درباره این موضوع، به ترتیب تاریخ انتشار (از جدید به قدیم) از زمان بیرون آمدن فایل صوتی در قالب این پرونده ارائه شده است.

مجموعه این مطالب نشان‌دهنده تأثیری هستند که صدای منتظری بر این مقطع از تاریخ ایران گذاشته‌ است. این صدا زندگی روزمره بسیاری را نیز متأثر کرده است و نمی‌توان همچون بسیاری از پژواک‌های روزانه، بی‌تفاوت از کنارش گذشت و فراموشش کرد.

رضا حاجی‌حسینی

احمد منتظری

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری، در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه درباره حکمی که برای او صادر شده است می‌گوید: «حکم ظاهرا از جای دیگری دیکته شده بود.» او، هم حکم و هم تخفیفی را که داده‌اند غیرقانونی می‌داند.

احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری

دادگاه ویژه روحانیت احمد منتظری را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار سند محرمانه و تبلیغ علیه نظام به ۲۱ سال حبس محکوم کرده که با تجمیع و تخفیف ۶ سال این حبس قابل اجراست. او حکم تعلیقی خلاء لباس هم گرفته است.

از متن حکم صادر شده برای احمد منتظری: به خوبی واضح و روشن است که اقدام متهم در نشر فایل صوتی اثرات منفی زیادی در جامعه و دستاویزی در بین معاندین و ضد انقلاب و عناصر نفاق و دشمنان داشته است.

دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه تهران به انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ تاخت و گفت به این افراد مجال بیشتر داده شود، ریشه نظام را می‌کنند.

احمد منتظری برای بار هشتم مورد بازجویی قرار گرفت. با استناد دادگاه ویژه روحانیت به «قانون تعزيرات و مجازات‌هاى بازدارنده»، احتمال محکوم شدن او به حبس و زندان وجود دارد.

احمد منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری

احمد منتظری به اقدام علیه امنیت ملى متهم شد. او پانزدهم شهریور برای بار ششم در دادگاه ویژه روحانیت شهر قم حاضر و پس از انجام مراحل بازجویی، تا برگزار شدن جلسه بعدی، با قرار کفالت ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد.

گرچه هنوز اطلاعات زیادی لازم است تا پازل جنایت سازمان یافته سال ۶۷ تکمیل شود، اما با همین اطلاعات نیز می‌شود تا حدودی نقاب از چهره مسئولان یا دست‌کم مطلعان این واقعه تاریخی کنار زد و روند شکل‌گیری آن را بررسی کرد.

انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ از سوی فرزندش احمد منتظری برای چندمین بار او را به دادگاه کشید. او قرار است چند روز دیگر برای پنجمین بار به دادگاه ویژه روحانیت قم مراجعه کند.

علی مطهری، نماینده مجلس که نامه‌ای درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نوشته و خواهان توضیح در این‌باره شده بود گفت «حساسیت‌های عجیب و غریب» به نامه‌اش اهداف سیاسی دارد.

احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری، روز دوشنبه هشتم شهریور ماه برای سومین بار در دادگاه ویژه روحانیت شهر قم بازجویی شده است. مقام‌های قضایی ادامه این بازجویی را به نهم شهریور ماه موکول کرده‌اند.

وزیر کشور دولت یازدهم و عضو هیأت مرگ اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان در سال ۶۷ که کشتار زندانیان سیاسی را «اجرای فرامین الهی» دانسته بود، نامه علی مطهری درباره این کشتار را بی‌پاسخ گذاشت.‌

نمایندگان معترض به دلیل اظهارات مطهری درباره اعدام‌های سال ۶۷ و نامه او به پورمحمدی، خواستار برکناری او از نائب رئیسی مجلس هستند. مطهری گفت که آن‌ها نامه رانخوانده‌اند.

مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری را محکوم کرده و هدف از انتشار آن را «تطهیر منافقین جنایتکار» خوانده که «به دنبال مخالفت با نظام اسلامی و کسب وجهه برای خود هستند.»

علی مطهری

علی مطهری به پورمحمدی نوشته است که او باید ضمن توضیح ماجرا، یا می‌گفته این شایعات صحت ندارد یا می‌گفته که ممکن است قصورهایی هم صورت گرفته باشد که در صورت اثبات از خانواده‌ها عذرخواهی و جبران خسارت خواهد شد.

مصطفی پورمحمدی
مصطفی پورمحمدی

وزیر دادگستری دولت حسن روحانی و عضو هیأت مرگ در سال ۶۷: «ما افتخار می‌کنیم که دستور خدا در رابطه با منافقین را اجرا کردیم و در مقابل دشمنان خدا و ملت با قدرت ایستادیم و مقابله کردیم.»

هاشمی رفسنجانی هم سرانجام نسبت به انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری موضع‌گیری کرد. او نیز همانند گروهی از مقامات، از جمله خود رهبر، هدف از انتشار این فایل را بی‌حرمتی به خمینی دانست و انتشار آن را محکوم کرد.

محمد محمدی ری‌شهری، وزیر اطلاعات در سال ۶۷، انتشار فایل صوتی منتظری درباره اعدام‌های این سال را دلیل نفوذ مجاهدین خلق به بیت منتظری دانست و گفت که گردانندگان سایت او باید پاسخ دهند.

وزیر پیشین اطلاعات در اظهارنظری درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گفت آیت‌الله خمینی برخلاف نظر آیت‌الله منتظری که گفته بود تاریخ قضاوت بدی درباره جمهوری اسلامی خواهد کرد گفته بوده «حکم الهی» باید اجرا شود.

روح الله حسینیان (خسرو خوبان)
روح الله حسینیان (خسرو خوبان)

روح‌الله حسینیان از مقامات قضایی و امنیتی، با نام اطلاعاتی «خسرو خوبان»: اما اینکه شب حمله به خانه منتظری را انجام دادیم چند دلیل داشت. همین کار در زمان حضرت امام(ره) شب انجام شد و ما هم از حضرت امام(ره) تبعیت نمودیم.

احمد منتظری فرزند حسینعلی منتظری در گفت‌وگویی به پاره‌ای از پرسش‌های موجود در رابطه با انتشار فایل صوتی صحبت‌های آیت‌الله منتظری با هیأت تصمیم‌گیری درباره اعدام‌های ۶۷ پاسخ داده است.

khatami_ahmad

احمد خاتمی با اشاره تلویحی به صحبت‌های حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های ۶۷ گفته است زندانیان عضو سازمان مجاهدین خلق محارب بوده‌اند و رویکردهای قرآنی شدیدترین مجازات‌ها را برای محاربین در نظر گرفته است.

خاوران، جایی که انبوهی از اعدام شدگان در آنجا مدفون شده‌اند، بی نام و نشان

انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری چیزی را جابه‌جا کرده است. حتی اگر بسیاری از ما بسیاری از واقعیت‌های بیان شده را می‌دانستیم اما وضوح این سند عمیق‌تر از دانستن در جان آدم و شاید حتی در وجدان زمانه‌ی ما نفوذ می‌کند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران سخنان آیت‌الله منتظری در فایل صوتی درباره کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را «از سر دلسوزی برای انقلاب» دانست و خواهان روشن شدن ماجرای این فایل شد.

شادی صدر: به این عکس نگاه کنید. این فقط یکی از ده‌ها گور جمعی در ایران است .... آیا بدون این‌که خانواده‌ها حداقل بدانند پیکر فرزندان‌شان کجا و در کدام گور جمعی دفن شده، اصلا عذرخواهی شما محلی از اعراب دارد؟!

با انتشار صحبت‌های حسینعلی منتظری، احمد منتظری به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده، مصطفی تاج‌زاده از مردم عذر‌خواهی کرده و حسن خمینی هم گفته است بازگو کردن سخنانی که دروغ بودن‌شان معلوم شده، چه فایده‌ای دارد؟

واکنش‌ها به فایل صوتی منتشر شده از صحبت‌های حسینعلی منتظری در نقد اعدام‌های سال ۶۷ ادامه دارد. این صحبت‌ها اما جدای از سندیت تاریخی، گواه و شهادتی قضایی هم هست و می‌تواند به عنوان ادله‌ای حقوقی در اثبات کیفر‌خواستی جامع مورد استفاده قرار بگیرد.

صداهای منتشر شده در فایل صوتی آیت‌الله منتظری چه تاثیری در تاریخ معاصر ایران گذاشته‌اند؟ چه تاثیری بر زندگی روزمره ما دارند؟ آیا می‌شود مثل خیلی از صداها و پژواک‌های روزانه، بی‌تفاوت از کنارشان گذشت و فراموش‌شان کرد؟

محمد‌علی انصاری، از نزدیکان بیت روح‌الله خمینی، فایل صوتی منتشر شده از حسینعلی منتظری را تحریف شده، ناقص و پر‌غلط دانسته و گفته است که این صحبت‌ها به دور از انصاف و همراه با پیش‌داوری بوده است.

دادگاه ویژه روحانیت و اداره اطلاعات قم در تماسی تلفنی با احمد منتظری فرزند حسینعلی منتظری از او خواسته‌اند فایل صوتی منتشر شده از صحبت‌های پدرش درباره اعدام‌های سال ۶۷ را از کانال تلگرام و سایت اینترنتی این مرجع درگذشته شیعه بردارد.

در فایل صوتی تازه منتشر شده از آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های  ۶۷، او خطاب به حاضران در جلسه که اعضای هیأت تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان هستند، می‌گوید که نام‌ آن‌ها در آینده و در تاریخ جزو جنایتکاران نوشته خواهد شد.

سایت رسمی آیت‌الله منتظری، برای اولین بار فایل صوتی سخنان او در دیدار با مسئولین قضایی در رابطه با اعدام‌های تابستان ۶۷ را منتشر کرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پارادوکس

    معدودی دانشگاه دولتی در زمان شاه بودند، که تخبگانی تحت تاثیر چپ، انگیزه های انقلابی داشتند و بعد از انقلاب به تدریج نابود شده اند. واقعیتی از دانشگاه در ایران می شود به همان اقلیت است و اکثرا بی تفاوت هستند و میلیون جوانی که محافظه کارانه در پی مدرک هستند! امروزه بزرگرتین مفاسد اقتصادی از سوی این کاست دانشگاهی و مدرک دار دانشگاهی است. این نسل اخری، چندان آدم های فرهنگی و خوش فکری نستند. باور کنید اکثر جوانان این دانشاه 10 درصد دانش سایسی دوران انقلاب هم ندارند/تازه با ان دانش سیاسی زمان انقلاب، چنین گندی در کشور زدند وای به حالا! زیادی دارند کاست دانشگاهی ها را بزرگ می کنند (کاستی که سالهای اخیر همراه اخوندها، عملا طبقه حاکم شدند/چون شرط مدرک برای ورود به حوزه های سیاسی از جمله نمایندیگ مجلس و تاسیس مراکز مهم سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است! و این کاست گرایی موجب شکاف میان آنها و توده ملت ایران شده است). انها تفاوت مهمشان با احاد همان مدرک دانشگاهی شان است. امیدی به خیر این کاست دانشگاهی نیست.